BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Hari-hari yang dilalui seorang pesakit.

Tahun 1995,aku terlalu sibuk dengan tugas sebagai Penyelaras Pusat Sumber Sekolah. Mana mahu mengendalikan perpustakaan dan bilik alat pandang dengar, aku terpaksa juga mengendalikan peralatan siaraya sekolah. Pada masa itu Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Universiti baru di buka. Yang ada hanya sebuah perpustakaan yang kosong dengan rak-rak buku serta kerusi meja. Aku terpaksa mencari dan membeli buku-buku dan bahan bacaan bagi kelengkapan sebuah perpustakaan. Aku tidak sedar telah hamil, sehingga mengalami tumpah darah yang banyak tanpa henti.Bila di bawa ku unit kecemasan hospital, kandungan aku yang berusia 9 minggu telah mengalami kegagalan untuk diteruskan bernyawa dan keguguran berlaku. Aku di bawa ke Dewan Bedah untuk dibuat D&C bagi membersihkan rahim dari saki baki kandungan yangtelah gugur.

Suatu hari aku merasa kesakitan di bahagian abdomen. Aku di bawa berjumpa doktor, dan doktor mengesahkan aku hamil anak ke tujuh, tetapi bersama dengan kandungan itu di dalam rahim dikesan ada fibroid dan di dalam ovari ada cyst. Doktor menyaran kepada aku agar mengugurkan kandungan yang telah berusia 12 minggu itu. Setelah melakukan solat istiharah dan mohon petunjuk dari Allah SWT, aku pasrah untuk meneruskan kandungan.

Dalam susah payah dan kesakitan yang sering dialami dibahagian abdomen, aku melahirkan anak ke enam ini hanya di atas katil wad Hospital Daerah Kulai sahaja. Sedangkan rancangan doktor pakar perbidanan Hospital Besar yang memeriksa sepanjang tempoh kandungan adalah melahirkan melalui pembedahan. Tetapi manusia hanya merancang, Allah juga merancang, rancangan Allah yang terbaik.


Selepas melahirkan anak ketujuh, aku memulakan rawatan dengan pakar perbidanan dan sakit puan untuk berbincang membuang fibroid dalam rahim dan cyst dalam ovari. Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang tidak diperlukan didalam tubuh badan manusia. Kenapa doktor menyaran anak digugurkan semasa hamil ke tujuh lalu adalah kerana fibroid ini sifatnya seperti parasit. Disamping dia menumpang dia juga mengambil makanan unutk dia tumbuh dan membunuh perumah itu akhirnya. Maka jika ada anak yang dikandung bersama fibroid,selalunya anak yang di kandung akan kalah dan mengalami kecacatan kerana darah yang menyalurkan makanan melalui plasenta kepada bayi turut menyalur makanan kepada fibroid. Dalam kes aku di atas, keyakinan pada pertolongan Allah ,doa dan tawakal memberi kelebihan kepada aku dapat melahir anak dengan sempurna akal fikiran dan sempurna anggota tubuh badan.

0 comments: