BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Hari-hari yang dilalui seorang pesakit.

Doktor telah menetapkan tarikh pembedahan pembuangan rahim kerana bentuk fibroid yang ada di dalam rahim melebar melekap kepada sebahagian besar dinding rahim. Jika fibroid sahaja dibuang,dinding rahim akan mengalami luka yang besar, dan risiko pendarahan amat tinggi. Jadi doktor mengambil keputusan untuk membuang rahim sekali,kerana pembedahan begini lebih mudah
dan risikonya lebih rendah dibandingkan jika hanya fibroid sahaja dibuang. Pada hari yang telah ditetapkan aku masuk wad, hati aku masih berbelah bagi, nak buat pembedahan atau tidak.

Berhari-hari bahkan berminggu aku memikir dan membuat permohonan kepada Allah agar diberi petunjuk adakah menjalani pembedahan itu lebih baik atau tidak. Bagi aku ketetapan hati adalah petunjuk dari Allah agar perjalanan hidupku sentiasa di dalam rahmatNYa.



Tiba hari pembedahan dijalankan suami diarah menjalankan tugas diluar kawasan, dan tiada siapa yang boleh menghantar aku ke hospital serta menolong menjaga anak di rumah. Oleh kerana tugas itu sangat penting, suami pergi ke luar kawasan. Bila suami tiada, aku tidak mahu ke hospital, dan menelefon pihak hospital agar membatalkan pembedahan yang sepatutnya dijalankan pada 11 Mei 1997. Setelah pembedahan itu aku batal,bermakna aku tidak boleh lagi merujuk sebarang kesakitan di hospital berkenaan. Aku mencari perubatan alternatif, dengan memakan ubat herba bagi mengecutkan fibroid. Alhamdullilah, setelah 3 tahun aku makan ubat herba melayu dengan konsistan, didapati fibroid itu mengecut sedikit demi sedikit.


Itulah petolongan Allah kepada aku setelah aku memohon petunjuk dan ketetapan hati samada perlu rahim dibuang atau tidak. Jika rahim dibuang bermakna aku tidak boleh lagi hamil. Aku amat bersyukur dengan petunjuk yang diberikan oleh Allah, walaupun nampak seseolah suami macam tidak mahu membantu dan bertanggung jawap pada kesihatan isteri, tetapi rupanya Allah memberi jalan agar aku tidak perlu membuang rahim. Setahun selepas aku membatalkan pembedahan aku mula hamil anak yang ke lapan. aku menjalani rawatan antenatal di Poliklinik yang lain dan tidak mahu menceritakan sebarang sejarah kehamilan yang lalu. Aku yakin dengan pertolongan Allah jika aku berhadapan dengan sebarang masalah. Jangkaan pakar sebelum ini menyatakan yang aku tidak boleh hamil lagi sekiranya fibroid tidak dibuang adalah meleset. 41 minggu kemudian aku selamat melahirkan anak di atas troli sahaja, kerana aku memang mudah bersalin.

0 comments: