BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 29 July 2009

Heart attck yang ke 4

Subhanallah hi wabihamdih....
Sejak dua malam ni ,aku tidur jam 4.30 pagi. Ada saja perkara yang aku buat di internet ini. Malam semalam aku layan tangisan ku yang tak mahu surut, air mata mengalir tanpa henti hingga jam 3 pagi. Lepas tu dah 2/3 malam aku teruskan dengan bersolat hingga jam 4.30. Nak tunggu masuk waktu subuh terasa lambat pula,maka aku pun baring dan tidur. Sebelum itu aku makan sahur sebab aku memang belum makan seharian kerana melayan sedih dan pilu aku tu. Jam 6 aku tetap terbangun, syukur Allah tetap membangunkan aku, untuk melaksanakan kewajiban ku pada NYA.

Aku tunggu anak-anak bersalam dengan aku sebelum mereka ke sekolah. Lepas tu, aku berjalan ke meja makan dan nampak kentang goreng, dan tanpa sedar aku ambik kentang dan menjamah. Potongan yang kedua aku baru teringat yang aku dah niat untuk berpuasa. Namun air teh yang ada dalam mulut ni, terus ku telan, maka terbatal lah puasa aku.

Malam berikutnya, aku masih tidur lewat , jam 3 aku bersolat, lepas tu aku makan sahur. Sekali lagi aku niat untuk berpuasa. jam 4.30, aku rebahkan badan menanti waktu subuh. Alhamdulillah, jam 6 aku tetap terbangun untuk melaksanakan solat subuh. Seusai solat subuh aku terus mengadap laptop ini hingga ke waktu dhuha. Aku mengemaskini ruangan isu semasa dan sambil membaca posting yang dihantar oleh halaqaian di forum.

Menjelang jam 1, aku terasa teramat mengantuk , berbaring dan tidur. jam 2 aku terbangun, dan terus solat zuhur. Lepas tu aku bangun mengadap laptop setia ni hingga menjelang asar. Lepas waktu asar, aku rehat sebentar dan bila hampir waktu maghrib aku memasak jaudah berbuka puasa. Selepas berbuka, aku solat maghrib. Oleh kerana aku ni cuma mampu bersolat duduk, aku terasa mengantuk selepas solat maghrib, maka aku pun berjalan perlahan ke dapur untuk mengoreng keropok keping dari Terengganu. Sedang aku meletakkan kuali di atas dapur dan menuang minyak kedalam kuali.

Tiba2 , dada ku terasa sakit teramat. Bergegasa aku jalan perlahan ke depan (anjung) untuk mencari tempat selesa duduk, sambil mengurut.Rupanya genap seminggu dari serangan ke 4 pada jantung aku, dan sekali ini serangan itu datangl agi. Terasa sakit setiap degupang jantung , aku rasakan. Menjelang isyak sakit telah berkurang dan aku masih boleh berkomunikasi dengan orang lain. Sekarang dah rasa lega, aku coretkan ini sebagai catatan...

Penyakit Jantung !!


Bahawa jantung adalah anggota badan yang bekerja untuk mengepam darah.Apabila otot jantung tidak mendapat bekalan darah yang cukup, orang itu dikatakan mengidap "sakit jantung".Bekalan darah ke otot jantung tidak cukup kerana

-saluran darah menjadi sempit. Ini disebabkan dinding sebelah dalam, saluran darah
dipenuhi lemak, terutamanya "kolesterol".

Akibatnya :

Bahagian jantung yang tidak mendapat bekalan darah yang cukup, menyebabkan seseorang merasa "sakit dada".


Apakah yang berlaku?

-Pesakit akan merasa dadanya seperti "diikat". Rasa sakit mungkin akan merebak ke bahagian tengkuk dan tangan.


Serangan Sakit Jantung

-Sekiranya saluran darah tertutup sepenuhnya, sebahagian dari otot jantung akan rosak.
-Sakit dada yang teramat sangat akan terjadi. Keadaan inilah yang dinamakan "serangan sakit jantung".Apabila merasa sakit dada, segeralah ke hospital. Serangan sakit jantung dapat membawa kematian.

Sakit Jantung : faktor penyebab

1.Sebab utama sakit jantung. Asap rokok akan

-mempercepatkan pembekuan darah.
-menggalakkan pemendapan lemak pada dinding saluran darah.
-mengurangkan bekalan oksigen ke jantung.

2.Tekanan Perasaan

-Seseorang yang mengalami tekanan perasaan, degup jantungnya, meningkat. Tekanan darahnya juga meningkat.

3. Kandungan Lemak Yang Tinggi

-Lebih tinggi kandungan lemak, lebih berbahaya. Makanan yang tinggi lemak, adalah seperti mentega, minyak sapi, daging berlemak.

4.Kurang bersenam

-Senaman penting untuk menguatkan jantung.
-Juga penting untuk memperbaiki pengaliran darah ke jantung.Jadi,bersenamlah.

5.Darah Tinggi

-Darah tinggi menggalakkan berlakunya penyempitan saluran darah.
-Jantung "terpaksa" mengepam lebih kuat untuk mengalirkan darah melalui saluran yang sempit itu.
-Lebih tinggi tekanan darah, lebih besar pula peluang serangan sakit jantung.

6.Kencing Manis

-Pesakit kencing manis lebih tinggi peluangnya mendapat serangan sakit jantung

Jantung : Tiada Gantinya

Jantung itu terlalu berharga. Lakukanlah perkara-perkara berikut sebelum terlambat

-Berusahalah untuk tidak merokok
-Selalulah bersenam
-Dapatkan rehat yang cukup
-Makanlah ubat seperti yang diarahkan (sekiranya anda pesakit darah tinggi atau kencing manis).

Tapi aku belum ada ubat... baru ini aku pergi ke HSAJB hanya diberikan tarikh temujanji dengan pakar Kardiologi, Tarikh temujanji hanya pada bulan november nanti, baru dapat jumpa. Sempatkah aku menemui tarikh ini?


0 comments: