BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 5 September 2009

Ketabahan, kecekalan dan Kesabaran

Kadang aku ada idea untuk menulis, kekadang masa pula yang cemburu, berebut dengan keutamaan lain memantau perjalanan Halaqah.net. Bila idea datang, banyak pula soalan melalui YM, kadang aku abaikan salam di YM, kadang aku jawap mana tahu mereka ada perkara ingin ditanya dan diluahkan. Aku dah jariahkan masa dan diri aku sebagai bekalan di alam akhirat maka aku tetap melayan setiap pertanyaan. cuma aku akan lihat keperluan dan keutamaan untuk dilayan dan diberikan perhatian terhadap luahan hati dan masalah mereka.

Bagi aku hanya ini saja lagi jalan dakwah yang mampu aku buat selain dari duduk berjam-jam menghadap pc ini. Memang pc ini teman sejati aku... disini lah aku ketawa, tersenyum, menangis,mengaji, mendengar bacaan quran yang sayu mendayu menusuk kalbu, menziarahi rumah-rumah di alam maya, membaca dan menyelongkar khazanah ilmiah.

Terasa hati berbunga dan berseri walau dalam tangisan, terasa aku memiliki ramai teman dan kawan, namun hakikatnya aku hanya berinteraksi dengan pc ini sahaja.

Semalam aku terkedu mendengar luahan hati seorang isteri yang berada jauh di Jazirah Arab. Kasihan dia yang mengahdapi konflik dalam kelurga suami yang baru dikahwini. Aku pandang diri, oh...alangkah bersyukurnya aku memiliki suami ku ini, memiliki anak-anak yang menyayangi dan mengasihi aku, walaupun aku sudah lemah dan uzur. Kasihan dia yang dipulaukan oleh anak-anak yang tidak menghormati ayah ibu...
Salah siapakah itu? Hampir sebelas tahun usia anak, tapi masih lagi diberikan kelonggaran untuk tidak berpuasa...kasihan dia , berusaha untuk mendidik namun disalah ertikan oleh anak-anak.

"ummi, usia berapa sepatutnya kita patut latih, anak berpuasa?"

"oh...anak ummi, umur 5,6 tahun ajar puasa separuh hari, apabila 7 tahun, ummi galakkan dia puasa penuh."

"ya ke ummi?, sian anak-anak saya ni, 3 orang ni, belum boleh berpuasa lagi, saya tidak sediakan makanan, tapi ayahnya yang sediakan makanan."

"Bila saya tegur, nanti akhirnya saya akan bergaduh pula, camana, ummi?"

Kesian aku bila mendengar masalah keluarga dia, dengan dia kata anak sulung pun dah tak hormati ayahnya, boleh panggil ayah dengan perkataan 'bodoh' tapi ayahnya masih mendiamkan diri. Jadi apa yang patut dia lakukan? Saat dia YM tu katanya, ingin saja dia terbang balik Malaysia untuk menangis di bahu mak dia...

Apa yang boleh aku nasihati adalah dengan berkata sabar, tabah, kuat dan cekal...
Dia kata hatinya kosong kini, aku nasihati kembali semula zaman remaja dulu yang rajin bertahajud, berdhuha, kemanisan iman bagai madu... kini jiwa jadi kosong, hati jadi tidak sabar kerana kemanisan iman telah hilang apabila amalan membersihkan hati ditinggalkan.

Inilah saja nasihat yang mampu aku nyatakan, suburkan hati semula dengan zikrullah, munajat kepada Allah, bermujahadah dalam menangani masalah kerana ilmu masa remaja sebagai naqibah perlu digunakan sekarang. kalau dulu ilmu itu di bacakan dalam usrah secara teori, hari ini Allah mahu ilmu itu diamalkan. Kerana kesenangan , kemewahan yang sedikit, hati jadi lalai dan jauh dari Allah. maka sekarang didatangkan dugaan, ujian dan cubaan.

Semoga dia mampu untuk menghadapi ujian dan dugaan rumahtangga dan keluarga...
Akhir nasihat ku, jadilah isteri solehah...

Aku sendiri, kadang-kadang kaki ini tidak berdaya untuk melangkah, namun isteri solehah, ibu sejati yang aku cita-citakan, aku gagah perlahan-lahan bergerak untuk menyediakan makanan pada suami dan anak-anak dikala berbuka dan bersahur. Kerana cita-cita ini, aku pohon selalu dengan yang esa, untuk beri aku kekuatan bangun seawal jam 2 :00 pagi untuk aku ada masa bermunajat dan berkasih denganNYA. Aku berhajat agar kekuatan dalaman dari sanubari ku terus memancarkan aura supaya aku terus kuat dan berada dalam keadaan sihat. Aku sentiasa rasa bahagia kerana diri ini sentiasa terasa berada dalam kasih sayangNYA maka aku kuat dan mampu untuk hadapi semua ujian dan dugaan kesakitan yang tiada penghujungnya lagi disaat ini.

" Maha Suci Allah, Engkau mengetahui apa yang aku rahsia dan apa yang aku nyatakan, Engkau mengetahui hajat yang ada di dalam hati ku ini, maka perkenankanlah, Engkau mengetahui dosa-dosa yang ada dalam diri ini, maka ampunkan lah, Jadikan lah aku hambaMU yang redha atas semua yang telah Engkau takdirkan buatku ini...."

0 comments: