BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 26 September 2009

Menginsafkan diri

Hati aku sentiasa dup-dap,dup-dap... hari-hari aku dengar khabar kematian mengejut kerana serangan jantung. Awal pagi dapat mesej dari kawan-kawan, zaujah cikgu Aminol Huda, Dr Asiah meninggal dunia selepas solat subuh di rumahnya. Lepas tu, baca Berita Harian, bekas Menteri Besar Pahang Datuk Abdul Rahim Abu Bakar, meninggal dunia. Seorang Menteri Besar yang yang takutkan Allah, meniggal dunia kerana serangan jantung. Beliau meninggal semasa menunggu saat berbuka puasa. Alangkah bahagianya detik kematian mereka. Semoga roh mereka di dalam rahmat Allah.

Aku tidak takut dengan saat itu, hanya berdebar-debar sahaja. Jika itu takdirnya, sedetik pun tidak terlewat masanya sakaratul maut tiba mencabut nyawa. Bercerailah jasad dengan roh. Memang itu perjanjian sejak azali, sebelum manusia diciptakan.

Namun usahaku untuk mengubati diri ini telah dilakukan atau belum? Dada ini sentiasa sakit, nafas tersekat-sekat dan berat, badan bisa seluruh tubuh, kaki , rahim, saraf-saraf di bahagian abdomen kiri ini bisa dan sakit berdenyut-denyut. Walau sepatah tiada kata rintihan pun kedengaran dari lidah ku ini. Aku diam saja, menghayati kesakitan sambil hati ku terus berdoa, kerana aku amat yakin bahawa doa orang yang sakit dimakbulkan Allah, mengikut masa yang dizinkan Allah, bukan mengikut masa dan kehendak manusia.

Apa doaku? Aku selalu berdoa untuk orang-orang yang aku sayangi, zauj, anak-anak , ibu bapaku, anak-anak angkatku, saudara-saudaraku, sahabat-sahabatku dan juga yang amat aku sayangi mohon keredhaan dan kesejahteraan Allah pada web halaqahnet. Kasih dan sayangku pada halaqahnet hingga hujung nyawa. Disitulah hidupku sebenarnya. Di situ aku menangis dan disitu aku ketawa. Hidup dan kehidupan ku bersama Halaqahnet. Yang menceriakan dan mewarnakan hidup dan kehidupan ku dalam berjalan menuju kepada Allah.

Amat berhati-hati aku melangkah, aku bataskan perbualanku, berkata bila perlu, untuk memberikan nasihat dan berbincang dengan anak-anak pun aku memilih masa yang sesuai. Aku sendiri pilih waktu aku santai. Aku lapangkan diri agar aku sentiasa rehat dan aliran darah ke jantung tetap biasa. Tidak berani aku membuat pergerakkan yang tergesa-gesa hingga menyebabkan cengkaman jantung untuk mengepam darah jadi kuat, dan kesannya aku terus berada kesakitan. Cengkaman yang kuat akan menghalang aliran darah ke jantung...aku berusaha untuk mengelakkan keadaan ini berlaku.

Serangan Jantung

Seseorang itu dikatakan mendapat serangan jantung apabila otot jantungnya tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi disebabkan pembuluh darah menjadi sempit atau bekalan darah terhenti sama sekali.

Ini terjadi apabila berlakunya pengumpulan lemak yang melekat pada dinding saluran darah yang lama kelamaan menyempit atau menyekat pengaliran darah ke jantung.

Jika pembuluh darah tersumbat sepenuhnya, ini boleh menyebabkan serangan jantung.


Tanda-tanda Serangan Jantung

  • Sesak nafas

  • Sakit dada yang menekan-nekan bermula di bahagian tengah atau kiri dada dan biasanya merebak ke lengan kiri dan leher

  • Sakit mencengkam sehingga boleh menyebabkan pitam atau pengsan

  • Berpeluh dingin

  • Berasa sejuk walaupun suhu persekitaran panas

  • Pening kepala dan berasa loya

Makanan? Memang aku makan dalam kadar biasa, aku memang tak suka rendang... makan seadanya, merasa dilidah mengikut keperluan perut. Syukur, aku bukan jenis suka makan kari atau masakan berlemak. Walaupun memang aku suka memasak, tapi aku masak untuk permata-permata hatiku makan.

"Wahai tuhanku, peliharalah diriku dan keluargaku di dalam rahmatMU"
Bantulah aku dan keluargaku untuk mengabdikan diri kepadaMU,
Mentaati MU, Mensyukuri nikmatMU
dan
basahkan lidah dan hatiku ini dengan zikrullah,
mengingati mu dalam jaga dan tidurku.
Ameen

1 comments:

tinta emas said...

Salam ziarah.. moga kebaikan sentiasa milik kita bersama..