BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 30 October 2009

Menguruskan kewangan keluarga.

Dalam tangisan merindu dan bermonolog dengan kekasih, sesungguhnya hanya DIA yang mendengar dan mengetahui isi hati ini. Setiap yang berlaku ada hikmah tersembunyi. Bila perkara dah berlalu baru lah tahu dan nampak hikmahnya. Sebab itu jika perkara belum berlaku, kita pun tidak tahu mana yang baik, kita perlu memohon izin dan petunjuk kepada yang Maha Mengetahui.

Dia yang memiliki arasy ya
ng tinggi, sesuai dengan doa ini, yang ku hafal setiap hari dan ku lafaz berkali-kali dalam sehari bagi memantapkan iman , menambah kecekalan , ketabahan dan kesabaran dalam diri agar terus bersemangat dan berserah padaNYA.


Maha suci Allah,
Sepenuh timbangan,
Sejauh ilmu,
Sebanyak keredhaan,
Setimbang Arasy,
Tidak ada tempat berl
epas dan bersandar,
hanya kepada Allah yang Maha suci,
Allah Yang Tunggal dan tiada yang sejodoh denganNya,
Yang kuasa hanya Engkau Yang Maha Tinggi dan Maha Besar,
Cukuplah Engkau tempat ku berpegang,
Engkau sebaik-baik tempat ku berpegang
dan tempat ku mem
inta pertolongan.

Tidak ada apa yang kucita-citakan lagi dalam hidup ini melainkan

Impianku menjadi isteri solehah






Menguruskan kewangan keluarga.

Nampak mudah namun bila dah ada duit selepu
k ditangan, jika tiada iman di dada, memang semua benda yang dilihat dan dihajat akan dicapai.Sebenarnya mengurus kewangan keluarga memerlukan kemahiran secara praktikal , bukannya secara teori seperti dalam bilik kuliah.

Bagaimana aku yang tidak pernah mempelajari teori pengurusan kewangan ini. Hanya tahu mengira setakat matematik sahaja. Jadi guruku adalah pengalaman dan pemerhatian.

Peringkat awal, seperti juga orang berniaga, ada jatuh bangun ada untung rugi.
Jadi masa mula berumah tangga, kali pertama dapat gaji selepas bernikah , apabila suami balik rumah menyerahkan selonggok duit ketanganku. Apa yang aku nak buat?

Dari sinilah aku belajar untuk mengagihkan kemana wang itu mahu dibelanjakan agar bermanafaat hasilnya bukan untuk di dunia sahaja, tetapi berpanjangan hingga ke akhirat.
Syukur pada Allah, aku berjaya mengurus kewangan keluarga ,dari nilai wang yang sdikit semakin meningkat jumlahnya, begitu juga kadar perbelanjaan juga semakin meningkat dengan bertambahnya ahli keluarga.

Perlu bijak dalam membeli barang antara yang penting, yang utama dan yang keperluan. Di sini yang menilai mana yang penting, utama dan keperluan adalah diri kita sendiri. Orang lain tak boleh bantu sebab yang nak gunakan barang itu ialah diri dan keluarga kita.

Contohnya mudah sahaja, antara mesin basuh dengan sterika, mana yang utama, keperluan dan kepentingan?


Selain membelanjakan untuk keluarga sendiri, yang paling utama diingat ialah, wang untuk ibu bapa. Bila dapat sahaja gaji, ketepikan dulu awal-awal duit untuk ibu bapa (utamakan ibu bapa suami, jika ada baki boleh untuk ibu bapa isteri).Kenapa ibu bapa suami? Sebab duit tu duit suami, aku belum bekerja masa itu, masih belajar. Ibu bapa suami adalah menjadi tanggung jawap suami untuk membantu mereka. Selepas ketepi duit untuk mereka, baki yang ada itulah untuk perbelanjaan keluarga.

Samada nak belanja semua atau nak menyimpan. Dan yang jadi milik kita hanya yang kita belanjakan pada masa itu.
Maksud dibelanjakan ialah kita guna untuk keperluan rumahtangga, makan minum keluarga, kenderaan, hutang(rasanya semua orang ada hutang, tak kira hutang lama sebelum kahwin iaitu hutang masa belajar atau hutang semasa) dan juga infaq.

Kita mesti masukkan dalam perbelanjaan keluarga adalah untuk berinfaq. Bukan zakat, sebab nak berzakat macamana duit tu tak cukup nisab dan tempoh haulnya.Lainlah kalau perniagaan atau penyimpanan duit dalam bank.


Banyak lagi nak cerita bab pengurusan kewangan keluarga ni, tapi cukup berenti setakat ni, dulu kerana keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan untuk duduk menaip dengan lama. Ini cuma mukaddimah je baru.


Batuk makin kuat, dada makin sakit, tekak makin perit, semoga Allah meringankan kesakitan ku ini. Amin...



0 comments: