BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 2 October 2009

Menguruskan masa yang berharga

Hari ini tidor ku cuma sekitar 3 jam sahaja. Ada tempahan mutabak daging sebanyak 300 keping untuk jamuan Hari Raya staf UTM. Intinya daging kisar telah dimasak tengah hari semalam. Tugas aku cuma memasukkan bahan-bahan ramuan masakan.

Sekira menggunakan serai, lengkuas, bawang merah, bawang putih, halia, rempah-rempah, cili kisar, maka tugas aku yang mengadunnya, menentukan kuantiti banyak mana perlu dimasukkan. Begitu juga asam dan garamnya. Pembantu, anak-anak cuma perlu menyediakan bahan dan memasak sahaja lagi setelah semua bahan tumisan dan ramuan telah aku masukkan. Sedap atau tidak sesuatu makanan bergantung kepada bahan-bahan ini, kuantiti yang sepatutnya di masukkan ke dalam masakan.

Zauj menebar murtabak, Mahfuz tolong memasak di atas plat. Mereka mula menebar dari jam 2:00 pagi. Jam 8:00 pagi baru siap menebarnya. langsung diambik oleh staf FTI yang lain untuk di hidangkan kepada tetamu. Kuahdalnya aku buat pada jam 2:30, sambil merebus kacang dal, aku boleh bersolat dan memantau halaqahnet.

Tadi jam 9:30 aku dapat panggilan telefon dari staf FTI, makanan pertama yang dapat sambutan dan habis ialah murtabak. 40 minit sahaja murtabak dah habis. Jamuan hari raya ini melibatkan semua fakulti di UTM dan dihadiri oleh semua staf UTM.

Aku memang minat memasak. Dari kanak-kanak seawal usia 9 tahun lagi aku telah belajar memasak melalui pemerhatian dan suka menolong mak di dapur. Bila remaja, aku mula memasak sendirisambil bertanya itu ini agar apa yang aku masak betul bahan dan caranya.Kesukaan aku ialah memasak lauk pauk dan kuih tradisional.Sebutlah kuih apa pun, lopez, seri muka, tepung talam, bingka ubi,pulut panggang, lempeng, kasui, kasturi dan macam lagi kuih tradisional.Yang peliknya, kenapa aku tidak berminat untuk belajar dan membuat biskut modern dan kek. Memang aku surendder untuk memasak kuih modern ini.

Memang sejak dari kahwin, aku tidak suka membeli makanan yang dah di masak. Masa aku tahun 2, dah terpaksa tinggal menyewa di luar(tahun satu di UTM, makanan disediakan di dewan makan dan wajib tinggal di asrama)aku membeli dapur minyak tanah dan peralatan memasak seperti periuk kecik, kuali kecik dan segala yang kecik-kecik. Aku masak untuk makan sendiri. Kadang-kadang kawan serumah pelik tengok jenis masakan yang aku masak, walaupun ringkas tetapi tradisional. Aku sanggup bangun awal untuk masak dan makan sebelum ke kuliah.

Bila dah kahwin, dapat pula zauj yang juga pandai memasak, maka lagilah kami tidak suka membeli makanan yang telah dimasak. Kadang-kadang tu, dah penat balik kuliah, sampai rumah, takada makanan, aku masak ringkas sahaja, goreng ikan bilis bersama bawang dan cili api. Itupun zauj berselere sangat makan. Katanya yang penting masakan air tangan isteri, ringkas pun sedap.Memang benar, petua orang tua-tua,untuk menambat hati suami adalah melalui perutnya. Walau berada dimana, pasti suami akan teringat masakan isteri di rumah jika memang dari awal perkahwinan, isteri dah tambat tekak suami dengan masakan air tangan isteri.

Walaupun saban tahun aku bergilir antara hamil dengan menyusukan anak, aku tetap ada masa untuk memasak. Sehingga mempunyi lima orang anak, aku masih tidak mempunyai pembantu rumah. Semua kerja rumah, memasak, mengasuh dan mendidik anak-anak aku dan zauj saja yang buat. Zauj memang banyak membantu meringan kerja aku. Balik saja sekolah, sudah pasti anak akan menuntut haknya, menyusu susu ibu. Maka apabila sampai rumah, aku akan pastikan bersolat zuhor dulu, sebelum aku berbaring untuk menyusukan anak yang telah diambil dari rumah penjaga.Maka zauj yang akan tolong aku memasak dan menyediakan makanan keluarga.

Dalam menguruskan rumah tangga,aku akan atur masa dan jadual sebaik mungkin. Aku akan bangun seawal jam 4:00 pagi untuk menguruskan kain baju yang akan dicuci,sementara menuggu mesin basuh siap mencuci, aku menyediakan sarapan dan bekal untuk anak-anak bawa ke sekolah. Ketika anak-anak tidur, aku dapat buat kerja dengan pantas. Setelah menyediakan makanan, aku akan sidai kain, kemas tempat tidor dan menyiapkan diri pula. Jam 6:00 baru aku kejutkan anak-anak untuk bersiap pergi sekolah. zauj akan hantar aku dan anak-anak ke sekolah. Sejak anak sulong hingga kini, kami tidak pernah menggunakan perkhidmatan bas sekolah. Pernah juga aku bertanya, "kenapa tidak dicarikan bas sahaja untuk anak-anak ke sekolah?" Zauj jawap, "sebab ayah dia dulu, hari-hari hantar dia ke sekolah naik basikal. Kalau basikal rosak, dia jalan kaki. Ada keberkatan bila ayah yang hantar anak ke sekolah."

Begitu juga dalam bab memohon sesuatu. Sekarang zaman kerja yang dibuat mesti dicatatkan dan ditunjukkan kepada orang atasan untuk menilai kenaikkan gaji. Kalau nak jawatan professor madya, perlu isi borang mencalonkan diri. walau dipujuk oleh kawan-kawan dan ketua jabatan,a\zauj tetap tidak mahu isi. Bila aku tanya, zauj jawap, "selama hidup dia tidak pernah meminta apa-apa pun dari ayahnya, dia malu.Kalau nak apa-apa minta dengan tuhan. "Jadi begitu juga dengan pencalonan kenaikan pangkat yang perlu di isi borangnya, seseolah dia meminta dari manusia.Zauj kata dia malu dengan tuhan". Pernah,masa untuk dilantik menjadi Ketua Jabatan Pengajian Luar, PP jabatan minta dari untuk mengisi maklumat borang.Aku yang mengisi borang itu berdasarkan surat-surat jemputan ceramah, seminar, bengkel dan aku menyenaraikan semua kertas kerja ,penglibatan dalam kemasyarakatan.Pendek kata tugas aku bukan sekadar isteri dan ibu, tapi sebagai setiausaha peribadinya dalam urusan kerjaya.Sampaikan zauj tidak tahu untuk isi borang income tax, borang pinjaman perumahan atau pinjaman kenderaan.

Begitu juga, apabila mahu ke pasar, pasti zauj ajak aku pergi bersama-sama.Tidak kira aku sarat hamil atau pun lepas bersalin.Bila habis saja tempoh berpantang, bayi kecil akan aku kendong secara ikatan jawa guna kain batik panjang, agar mudah aku bergerak di kawasan pasar.Memang banyak hal-hal aku lakukan berdua. Sebab itu,walupun cuti sekolah lama dan panjang tempohnya, aku tidak pernah balik kampong untuk meninggalkan zauj berseorangan di rumah.Zauj tidak pernah mahu berjauhan dengan aku sejak berkahwin lagi. Maka sebab itulah dari anak sulong hingga ke 10, aku tidak pernah balik kampung bila tiba waktu bersalin dan berpantang. Zauj akan merawat dan menjaga aku sepanjang tempoh berpantang itu.zauj yang akan mandikan bayi baru lahir hingga berusia sebulan,zauj menyediakan makanan aku dan anak-anak,mengemas rumah dan semuanya. Kalau waktu tempoh aku dalam pantang, memang zauj pula yang kena bangun awal untuk mengambil alih tugas-tugas aku sebelum pergi bekerja.Selesai melakukan semua kerja, memandikan bayi dan memnyediakan makanan untuk aku yang baru lepas bersalin.

Bila anak-anak dah besar,semasa tinggal di Taman Sri Pulai, jiran belakang rumah telah mengadakan majlis perkahwinan. Kami baru pindah dan hadir untuk rewang. Oleh kerana kami berdua suka memasak, maka kami rewang di dapur bersama tukang masak. Berkenalan lah kami denga tukang masak ini sambil membantu apa yang patut. Mula-mula kami cuma memerhatikan sahaja tukang masak ini menyediakan bahan dan masak nasi dan lauk brayani.Mungkin tukang masak itu menyedari keprihatinan kami, maka sambil di menumis, dia bercerita tentang ramuan dan kaedah memasak nasi brayani, daging brayani, ayam masak osthmoth(merah),dalca dan acar.Dia mengajar dan menunjukkan langkah demi langkah kepada aku dan zauj. Selepas majlis perkahwinan hari itu, bila ada saja majlis perkahwinan di tempat lain, beliau akan mengajak kami bersama-sama untuk rewang. Satelah beberapa tahun kami membantu beliau memasak, hingga kami juga pandai memasak nasi dan lauk brayani.

Sudah 3 kali Ramadhan, aku berniaga di Bazaar Ramdhan UTM menjual nasi brayani, nasi tomato dan nasi jagung. Resepinya aku ubah suai saja dari nasi minyak.Menang sambutan luar dugaan. Mungkin niat kami juga, berniaga dan beramal untuk membantu pelajar -pelajar berbuka puasa.Makanan yang kami jual habis sebelum azan maghrib.Ada suatu masa aku dan zauj ambik 2 tapak lot niga di Bazaar Ramadhan. Zauj berniaga murtabak , aku berniaga nasi brayani. Kami ambik 3 orang pelajar UTM menjadi pembantu. Memang berniaga ini meyeronokkan dan rezekinya sentiasa ada. Itulah kelebihan jika mepunyai kemahiran dibidang lain selain kerjaya hakiki.Semasa kami berniaga, waktu kerja hakiki tidak kami ganggu. Perniagaan bermula jam 5:00 petang setelah habis waktu pejabat.

Aku mula memasak sebaik waktu balik sekolah jam 1:00 tengah hari. Sebelumm itu pembantu rumah sudah menyediakan bahan-bahan untuk aku memasak.Zauj akan uli tepung gandum untuk jadikan doh, selepas sahur. Jadi penyediaan bahan, memasak dan berniaga tidak mengambil masa kerjaya hakiki. Sebab itu dalam diri manusia perlu ada sifat amanah dan jujur. Sebenar tidak ada siapa pun yang tahu samada kita jujur atau amanah dengan masa kerjaya hakiki kita melainkan Allah.Satu lagi kenapa zauj tertarik untuk berniaga murtabak ialah, rasa kasihan terhadap pembeli yang membeli murtabak dari peniaga yang tidak membasuh telor terlebih dahulu.Dalam kuliah harian, setiap pagi zauj ada kelas tazkirah hadith, zauj selalu tegaskan peri pentingnya menjaga makanan samada dari kehalalan sumber dan juga kebersihan penyediaan makanan dan masakan. Apa yang kita makan akan menjadi darah daging dalam diri kita.Zat makanan meresap dalam darah dan hati menjadi saringan semua zat-zat makanan. Sebab itu ada hadith rasullulah yang bermaksud “ Ketahuilah sesungguhnya dalam jasad manusia ada seketul daging, daging itu baik maka baiklah seluruh anggota, jika daging itu rosak, rosaklah seluruh anggota” Riwayat Bukhari.

PENYAKIT HATI DAN TIPS RAWATAN

Penyakit hati ialah satu penyakit yang akan melahirkan sifat tercela, sekiranya tidak dirawat ia akan merosakkan sifat-sifat kemanusiaan dalam dirinya dan akan memudaratkan orang lain.

سُوۡرَةُ البَقَرَة
فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ۬ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضً۬ا‌ۖ وَلَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمُۢ بِمَا كَانُواْ يَكۡذِبُونَ (١٠)

Surah Al-Baqarah , ayat 10 yang bermaksud:
"Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)."

Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin menyatakan, budi pekerti yang keji itu adalah penyakit hati dan jiwa, penyakit yang menghilangkan kehidupan abadi yang akan terhalang daripada memperoleh keredaan Allah azzawajalla.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya manusia itu diciptakan bersifat keluh resah”. (Al-Ma’aarij: 19). “Dan adalah manusia itu bersifat terburu nafsu.” (Al-Isra’: 11). “Dan manusia itu banyak membantah.” (Al-Kahfi : 4)

Alangkah banyaknya orang yang berpenyakit hati tetapi tidak ramai orang yang mencari ubat untuk menyembuhkannya.

Penderitaan penyakit zahir jika tidak diubat akan semakin parah, akhirnya membawa kematian jasad. Penderitaan penyakit batin jika tidak diubat juga akan semakin parah, akhirnya akan membawa kepada mati hati.

Orang yang mati jasad, tamatlah hubungannya dengan manusia yang lain, tetapi orang yang mati hati, akan tetap berjalan, bertemu manusia, mempengaruhi manusia lain dan akan terus menderita dengan sakitnya.

Mudah-mudahan kita terus dibimbing untuk menjadi hambaNya yang soleh dan solehah.

0 comments: