BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 1 November 2009

Ajar anak masak seawal usia 6 tahun

Tiba-tiba semalam tadi teringat nak makan laksa. Last buat laksa ialah pada hari terbuka 14 Oktober lalu. Pergi lah bibik bersama dengan Nazihah ke Gaint untuk beli laksa kering. Terus direndam semalaman agar laksa tu lembut. Malam tadi rebus ikan, awal subuh selepas solat, terus perisi ikan . Asingkan tulang dengan isi ikan supaya mudah untuk dikisar.

Cerita pasal laksa, memang anak-anak di rumah ini suka makan laksa. Jika ummi rajin, ummi akan buat setiap minggu laksa utara ni. Kemahiran membuat kuah laksa ini ummi perolehi sejak kecik lagi,rasanya ketika umur 10 tahun, ummi dah tahu buat kuah laksa. Zaman dulu mana ada mesin pengisar, jadi jika nak buat kuah laksa, isi ikan yang telah diasingkan dari tulang tu, ummi tumbuk sahaja menggunakan lesung batu. Camour belacan dan lada kering, tumbuk sampai lumat. Kemudian baru tumbuk tulang ikan , lumat, campur air dan perah gunakan tapis santan agar tulang tidak masuk ke dalam kuah yang telah ada isi ikan. Memang sedap.

Bila anak-anak semakin membesar, ummi mula ajar anak-anak pula membuat kuah laksa. Ummi cuma ada 2 orang sahaja anak perempuan, jadi ummi ajar mereka masak bermula seawal usia 6 tahun. Mereka dah sering menolong ummi di dapur. Ummi akan tunjukkan cara-cara yang betul,agar bila mereka buat sendiri, mereka tahu. Ketika usia 6 tahun, masakan pertama ummi ajar ialah masak nasi. Ummi tunjukkan cara sukat beras, cuci beras dan sukatan air. Ummi hanya ajar memasak nasi menggunakan periuk nasi elektrik. Memang mudah memasaknya jika anak-anak telah ditunjukkan teknik dan kaedah yang betul. Kena tunjuk macamana nak lap periuk agar tidak basah, kemudian cara memasang soket dan menekan suis. Bila mereka tahu dan buat sendiri, sampai bila-bila pun mereka akan ingat.

Begitu juga dengan membuat kuah laksa, seawal usia 10 tahun, anak-anak ummi juga telah tahu membuat kuah laksa. Apa bahannya dan sukatannya. Mungkin kali pertama rasanya tidak sama seperti ummi yang buat, namun ummi tetap memuji kerana kerajinan mereka dan minat mahu mencuba. Disamping itu ummi akan beritahu , apa yang kurang dan tidak kenanya, agar lain kali masakan itu bertambah sedap. Lama kelamaan, kualiti masakan mereka bertambah baik dan menyelerakan. Ummi dah tidak perlu lagi untuk membimbing mereka memasak.

Jika mak mentua ada, anak-anak ini juga sering bertanya pada nenek mereka cara-cara memasak kari mamak, masak lemak belimbing buluh.Mereka mahu belajar cara orang tua-tua dahulu, kaedahd an teknik yang betul. Hasilnya ummi memang boleh harap anak-anak meyediakan makanan untuk keluarga ,walaupun usia mereka masih muda. Seingat ummi, jika cuti sekolah, ketika usia 15 tahun, anak-anak dah boleh diharap untuk meyediakan sarapan dan lauk makan tengah hari.

Berbalik semula ke menu laksa , sarapan ummi pagi ni, ummi berikan juga di sini resepinya, agar sesiapa yang ingin mencuba memasak laksa, boleh buat sendiri. Mana tahu terliur tengok gambar laksa yang ummi sertakan di sini. Walaupun gambar ini, ummi ambik di google, sebab ummi tak punya kamera sendiri nak ambik gambar laksa yang ummi masak ni, kira sama juga...


Laksa Utara Ummi

Bahan-bahan untuk Laksa Utara
Ni ummi nak ajar anggaran bahan-bahan memasak laksa. Jika kita gunakan ikan 1 kg, laksanya boleh guna sehingga 3 paket. 1 paket laksa boleh dimakan untuk 8 orang.(jika tak tambah).

Ikan kembung /selayang 1 kg (direbus).
- Laksa 3 bungkus (rendam semalaman kemudian , pagi baru direbus).
- 15 biji Cili kering (dikisar).
- Belacan sebesar 2 ibu jari.
- Garam secukup rasa.
- 5 biji Bawang merah (dikisar).
- 3 biji Bawang besar (dikisar)
- 3 kuntum Bunga kantan. (dihiris nipis)
- secekak Daun kesum.
- 20 keping Asam keping (ikut suka masam)

Bahan untuk ditabur di atas.

- Timun dipotong halus.
- Bawang besar dihiris separuh bulat.
- Cili padi di potong halus.
- Daun salad dipotong halus.
- Telur rebus
- Limau nipis (jika mahu)

Cara membuat
Ikan kembung/ selayang yg direbus tadi di kisar (ambil isinya). Masukkan bhn yg dikisar tadi dan isi ikan ke dalam air rebusan ikan. Masukkan belacan dan hiris nipis-nipis bunga kantan sebagai tambahan. Masukkan daun kesum dan asam keping. Masak sampai mendidih. Jangan lupa masukkan garam. Kacau.

Nota Tambahan

Masukkan laksa yg direbus tadi ke dalam mangkuk.Hiaskan dgn timun, bwg besar, cili padi/merah,telur, limau dan daun salad. Sedia utk dihidangkan.

Untuk lebih sedap

*Tulang2 ikan tadi boleh juga dikisar asing dengan isi ikan.Setelah dikisar, gunakan tapis santan utk menapis tulang ikan supaya tulang ikan tidak masuk sekali ke dalam kuah laksa.

Bahan untuk ditabur atas laksa



Laksa yang telah siap direbus



Laksa dimasukkan ke dalam mangkuk, ditabur rencahnya.


Apa lagi , siramlah kuahnya...


Ha...dah boleh makan, silakan...


Sekian untuk kali ini, semoga apa jua yang ummi tulis di laman ini, memberikan manafaatnya kepada semua pembaca dan mendapat kerdhaan Allah SWT. Mana-mana gambar atau bahan yang ummi ambik di gooogle, minta diizinkan.


Impianku menjadi isteri solehah

1 comments:

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Komen di chattbox

2 Nov 09, 11:40
al_farafishah: salam.. sy baru je blajar buat laksa trg, lepas ni boleh try laksa utara ummi pula..
1 Nov 09, 22:29
norsalim: Tengok laksa, menitis air liur... hehehehhehe
1 Nov 09, 20:05
asma: salam..ummui..syafakillah dari asma.