BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 19 November 2009

Bahagia seorang Ibu

Subhanallah, 'Maha Suci Allah' bersujud aku pada MU mohon keredhaan. Bersujud juga aku tanda syukur ke hadirat MU Allah. Hari ini 19 November, ada 2 peristiwa besar tercatat dalam memory hidup ini.

Pertama, selepas sahaja solat tahajud, ummi di khabarkan Ibu Naimah selamat melahirkan anak ke dua di Hospital Ampang. Dari bilik asrama, di kondomunium Glen View, Ibu Naimah di bawa oleh kawan-kawan ke Hospital pada jam 2:30 pagi. Jam 4:30 pagi. Ibu Naimah selamat melahirkan anak lelaki. 3.6 kg timbangan berat bayinya.Kali ini pun Ibu Naimah mudah melahirkan anaknya.

Jam 1.00 ibu Naimah keluar wad, dapat balik ke rumah, namum bukan dia terus balik ke rumah, dia singgah dulu dewan peperiksaan, memang hari ni 19 hb , jam 2:30 petang ada paper terakhir final exam sem satu. Jadi dia masuk juga dewan periksa walaupun baru melahirkan anak tidak sampai 10 jam pun. Subhanallah, ibu Naimah memang kuat! Semoga Allah sentiasa merahmati hidup mereka sekeluarga. Dan semoga Ibu Naimah terus tabah, sabar dan kuat dengan ujian & dugaan hidup.

Kedua, jam 11:00 pagi ummi ke SKTU 3,ada majlis penyampaian pengumuman keputusan UPSR. Walaupun dewan itu terletak di tingkat 2, perlahan-lahan di pimpin oleh Omar Abdul Aziz, ummi naik juga ke dewan itu untuk mendengar pengumuman keputusan. Rupanaya zauj datang dari pejabat lebih awal sampai. Omar Abdul Aziz memperolehi 5A dalam UPSR.

Sebelum ummi ke SKTU 3, ummi pergi jumpa Najihah, adik ustaz alhudhie, untuk kirim hadiah kepada pengantin Halaqah pertama di Kuala Terengganu. Syukur juga, usaha untuk menemukan satu pasangan keluarga dengan orang baru berhasil dalam suasana aman,baik dan semoga usaha ini dirahmati Allah.(ceritanya ada di Laman Baitul Muslim Halaqah net).

Selesai majlis pengumuman, terus balik rumah hantar Naimah yang dah bosan. Masa ummi nak pergi ,beria-ia Naimah nak ikut, mujur Abdullah dan Imran ikut juga, jadi di dalam kereta dapatlah mereka mengawal Naimah yang tidak pandai mahu duduk diam.

Lepas hantar Naimah dan Balqis, ummi bawa Omar,Abdullah dan Imran ke Jusco,untuk belanja makan KFC. Dah lama mereka sebut tapi ummi tak kesempatan untuk tunaikan hasrat mereka pada tahun ini. Makan KFC ni bukan lah menjadi amalan hidup ummi seperti orang lain, kami sekeluraga cuma makan sekali-sekal sahaja. Mungkin dalam setahun tu sekali atau 2 kali sahaja. Itu pun mesti sempena sesuatu,bukan makan KFC tu saja suka-suka bila lapar.

Semalam tu makan untuk pertama kali di tahun 2009 ni untuk belanja mereka bertiga sahaja. Sebelum ini tidak berkesempatan bawa. Abdullah ada minta sebelum ni,masa harijadi dia ,belanja KFC,tapi ada saja kekangan masa dan kewangan yang menyebabkan tak jadi. Syukurlah semalam tu,walaupun kekangan kewangan, pergi juga bawa dan budget pembelian. Namun makanan yang diberkati diringi niat baik, ia mencukupi untuk beli pakej JUMBO A. Ayam hot and spice 9 ketul untuk 4 orang makan dan sky jus sahaja. Mereka tidak menyoal pun kenapa ummi tak ambik air berkarbonat.


Permata hati ummi

Abdullah Mubarak, Omar Abdul Aziz dan Muhammad Imran

Sambil makan di restoren tu,ummi bercerita lagi,ulangi pesanan tentang masa depan, perlunya menuntut ilmu dengan bersungguh-sungguh dan juga pemakanan yang baik ,halal dan diberkati. Ummi berikan sebab-sebab ummi tidak beli air berkarbonat supaya mereka faham. Beli bukan sebab ummi tak cukup duit, tetapi tak beli kerena minuman itu tidak bagus untuk kesihatan dan juga minda. Ummi ingatkan juga, amalan makan di restoren makanan segera macam KFC tidak boleh diamalkan selalu, 1) kerana makanan ini mengandungi kolestrol tinggi, 2) kerana mahal, untuk menghilangkan rasa lapar, tidak perlu makan makanan yang mahal harganya. Lagipun makan bukan setakat untuk menghilangkan lapar tapi mesti niat makan agar boleh melakukan ibadah . Jadi makan itu sebagai ibadah jika kita mengikut sunnah.

Ummi mahu anak-anak berhemah dalam berbelanja. Sekarang mereka sebenarnya mudah dapat duit, nanti suatu hari ,kalau ummi ayah tidak ada, macamana? Sebab itu ummi selalu pesan, menabung duit belanja sekolah yang lebih tu. Untuk belajar pada zaman akan datang kosnya makin mahal.Jadi perlu siapkan kewangan dari sekarang.

Ummi memang tahu mereka ada menabung dan ummi sendiri yang buka akaun tabung haji dan akaun Nuri Bank Rakyat mereka.Semua tu sebagai usaha menanam dlam diri untuk mereka berjimat cermat,bukan kedekut.Dalam mereka menabung, ummi ingat agar mereka tidak lupa juga untuk bersedekah.Tiap hari Jumaat,ummi pesan,masukkan duit dalam tabung masjid, biar sedekit asalkan ada dan ikhlas. Itu sahaja bekal ketika di kubur dan akhirat nanti. Duit yang di sedekahkan lah yang akan menjadi teman di kubur yang gelap gelita nanti.

Jadi ummi kata,sapa nak temannya banyak ketika di kubur nanti, rajin-rajin bersedekah tidak kira masa dan tempat, ertinya memberi kepada yang memerlukan. Rajin-rajin buat baik, bantu ibu bapa, bantu guru-guru,orang tua,kawan-kawan. Jika ada makanan,jangan lokek untuk kongsi, sebab itu semuanya adalah teman di kubur nanti.Tak mahu dalam kubur ditemani oleh ular,kala dan cacing sahaja.




Memang ummi selalu berpesan pada anak-anak.Ummi kata pada anak-anak,kejayaan ummi dan kebahagiaan ummi adalah apabila anak-anak ummi berjaya menjadi orang yang soleh. Taat pada Allah dan Rasullulah, taat pada ummi ayah, hormati guru-guru dan berakhlak mulia.Caranya bagaimana? Dengan menjadi orang berilmu sahaja. Ilmu yang Allah redha dapat menuntun manusia menjadi lelaki soleh dan wanita solehah.

Sekian entri hari ini...ilal liqo'


Impianku menjadi isteri solehah

0 comments: