BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 14 November 2009

Bersimpuh di Hadapan MU




Lama..
aku bersimpuh dihadapan Mu...
Begitu khusyu'
Tak tahan jua airmataku
Mengalir tanda penyesalanku

Kini..
telah ku sadari
Begitu banyak dosa mematri
Akankah hamba layak dipuji
Sedangkan diri kecil tak berarti

Besar rahmat Mu penuh dengan ampunan
Namun ku malu karena hati telah lalai
Kekal adzab Mu Penguasa seluruh alam
Tersujud daku memohon keridhoan

Allah Ya Allah
Kau Pengasih Kau Penyayang
Allah Ya Allah

Kau Pelindung Kau Pengampun
Pada Mu Ya Allah kami serahkan
Segala ujian karunia Mu
Ya Allah... Ya Allah

Kuatkanlah Iman dan kesabaran
Berikan ampunan dalam hidupku
Ya Allah... Ya Allah

Illahi...


Mendengar nasyid taubat ni, membuat hati rasa gerun , sendu dan hiba. Imbasan kisah silam yang tertayang depan mata. Ya Allah aku bertaubat dari segala kesalahan dan kesilapan masa silam. Kelalaian dan kelekaan dengan dunia dan isinya.

Sesungguhnya kita sering menzalimi diri kita sendiri. Betapa rasa bertuahnya diri kerana Allah memberikan peluang dan kesempatan untuk bertaubat. Allah membuka pintu hati untuk meninggalkan semua perbuatan yang sia-sia dan kemungkaran.

Betapa beruntungnya orang-orang yang masa muda dan silam, penuh dengan perbuatan maksiat, namun menjelang di akhir usia, pintu taubat terbuka untuknya. Ini menunjukkan kasih sayang Allah kepada hambaNYA. Allah tidak membiarkan hambanya mati dalam kemaksiatan dan dosa yang menimbun.

Tapi berapa ramai yang Allah mengurniakan hidayah ini kepada hambanya? Bukan semua dapat anugerah pengampunan ini. Masih ramai juga yang mati tanpa sempat bertaubat, yang mati dalam kekufuran dan ketika melakukan maksiat.

Maka apabila telah dikurniakan rahmat dan kasih sayang Allah untuk bertaubat, peliharalah iman dan cahaya ini agar tidak pudar.Firman Allah As-syam ayat 9-10

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا . وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا.

Maksudnya:

"Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih - (dengan iman dan amalan kebajikan), dan sesungguhnya rugilah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya - (dengan sebab kekotoran maksiat). "


Fitrah semulajadi manusia adalah dirinya perlu untuk menyembah dan mengabdikan diri kepada suatu Zat Pencipta yang telah menciptakannya. Fitrah ini ada di dalam setiap diri manusia, namun lantaran fitrah itu telah diselubungi oleh karat duniawi, sedang akalnya pula telah dilindungi oleh awan kejahilan, maka fitrah itu telah jauh dari mendapat sinaran cahaya yang mampu menyuluh dan menerangi kebenaran.

Walaupun demikian, fitrah suci itu tetap hidup. Walaupun tenggelam jauh, lemas dalam arus kebendaan namun fitrah itu tidak akan terus mati, cuma barangkali sinarnya sahaja yang agak malap dan perlu disuluh terangkan. Keadaan ini telah diterangkan oleh Ibn ‘Atā’illah al-Iskandari dalam kalam hikmahnya (Al-Hikam) dengan katanya:

أنوار أذن لها في الوصول وأنوار أذن لها في الدخول . ربما وردت عليك الأنوار فوجدت القلب محشوا بصور الآثار فارتحلت من حيث جاءت
Maksudnya:

"Ada nur-nur yang diizinkan oleh Allah S.W.T. sekadar sampai pada hati, dan ada nur yang diizinkan Allah S.W.T. untuk masuk ke dalam hati, kadangkala muncul cahaya-cahaya (anwār) pada anda, lantas cahaya-cahaya (anwār) mendapati hati anda dipenuhi dengan gambaran alam mayapada, maka pergilah cahaya (anwār) itu dari tempat (hati) di mana ia telah turun tadi. "

Faktor penyebabnya ialah kecenderungan kepada dunia. Dengan demikian Ibn ‘Atā’illah menyeru kepada para sālikin supaya mengosongkan hati dari gambaran alam maya ini dengan kata-kata hikmahnya.

فرغ قلبك من الأغيار تملأه بالمعارف والأسرار
Maksudnya:

"Kosongkan hati anda dari segala sesuatu selain daripada Allah S.W.T., nescaya Dia akan memenuhi hati anda itu dengan ilmu makrifah (ilmu mengenal Allah S.W.T. dan rahsia alam) ketuhanan. "

Untuk ini memelihara cahaya iman ini, setiap manusia wajar ada sifat ihsan. Seperti hadis Rasulullah s.a.w. yang berbunyi:

أن تعبد الله كأنك تراه , فان لم تكن تراه فانه يراك .

Maksudnya:

"Ihsān itu ialah engkau menyembah Allah S.W.T. seolah-olah engkau melihat Nya, jika engkau tidak dapat melihat Nya, maka yakinlah bahawa Allah S.W.T. melihat kamu."


Impianku menjadi isteri solehah

0 comments: