BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 21 November 2009

Buah Naga untuk Ummi

Buka laman blog ini pagi ni terbaca komen seorang tetamu laman ummi berkaitan dengan demam denggi. Bila ummi pergi ke Laman beliau, ternampak lah pula gambar buah naga, langsung ummi dapat idea nak tulis cerita apa hari ini. Hmmm... sudah pastilah cerita berkaitan buah naga.

Cuba tengok pokok buah naga di sebelah ni. Suatu bentuk yang biasa, tapi mempunyai kulit yang sangat unik. Bila tengok pada kulit, boleh bayangkan jantung pisang. Lebih kurang warna kulit Buah Naga ni dengan jantung pisang. Macam bunga kantan pun ada.

Suka benar ummi makan buah naga. Zauj dari dulu suka belikan ummi buah naga. Zauj tahu buah naga banyak khasiat terutama untuk ummi yang perlukan bantuan untuk atasi masalah jantung. Zauj memang berusaha untuk mengelakkan ummi dari menjalani sebarang penbedahan yang berkaitan jantung. Sakit yang lain pun zauj cuba hindari dari ummi jalani pembedahan, tetapi apakan daya usaha kita terbatas, dan mungkin bukan itu cara penawar sakit ummi,maka nya pembedahan sendi dan tulang terpaksa ummi lalui juga.

Untuk masalah jantung ini, zauj masih berusaha untuk mengelakkan dari rawatan melibatkan sebarang pembedahan. Usaha-usaha secara alternatif masih diteruskan sehingga Januari nanti samada ummi perlu buat angiogram atau tidak. Bukan tak mahu jalani ujian angiogram tu, tetapi bila Pakar Kardiologi itu menerangan risiko-risikonya ,hati jadi berbelah bagi. Tambah pesanan pakar ini pada ummi, mesti beritahu suami akan risiko utama yang akan terjadi semasa ujian dijalankan. Jadi sementara belum tiba tarikh ujian pada 12 Januari 2010, maka zauj berusaha secara alternatif untuk masalah jantung ummi ini.





Sepanjang bulan puasa, hari-hari ummi makan buah naga. Buah yang kaya dengan antioksida. Buah yang kaya dengan vitamin c. Banyak khasiat buah ini, seperti yang ummi copy dari laman Info Kesihatan.

Secara amnya, pakar sependapat dan mengakui buah naga kaya dengan potasium, ferum, protein, serat, sodium dan kalsium yang baik untuk kesihatan berbanding buah-buahan lain yang diimport.



Kajian juga menunjukkan buah ini boleh mencegah kanser usus, selain mencegah kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah dan pada masa sama menurunkan kadar lemak dalam badan.

Secara keseluruhan, setiap buah naga merah mengandungi protein yang mampu mengurangkan metabolisma badan dan menjaga kesihatan jantung, serat (mengawal kanser usus, kencing manis dan diet), karotin (kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit), kalsium (menguatkan tulang) dan fosferos (pertumbuhan tisu badan).

Buah naga juga mengandungi :

* zat besi untuk menambah darah
* vitamin B1 (mengawal kepanasan badan)
* vitamin B2 (menambah selera)
* vitamin B3 (menurunkan kadar kolesterol)
* vitamin C (menambah kelicinan, kehalusan kulit serta mencegah jerawat)

Satu lagi fakta menakjubkan ialah berdasarkan kajian terkini, khasiat buah naga tidak terhad kepada buahnya, tetapi turut wujud pada keseluruhan pokok dan sering dijadikan pencuci mulut yang lazat.



Selain makan buah naga gitu sahaja, pernah juga ummi cuba buat jus, hmm... rasanya agak kurang enak sebab, berlendir. Zauj pun kurang gemar, maka ummi tak buat jus. Kalau tengok dari gambar atas ni, memang nampak sedap dan mengliurkan.

Buah naga ini rupanya, bukan sahaja berwarna merah, isinya merah dan ada yang putih , ada juga yang buahnya berwarna kuning, isinya putih. Rasanya tidak lah semanis buah rambutan 'anak sekolah' atau 'rambutan gula batu'.



Buah naga mempunyai isi seperti buah kiwi. Pada masa ini, buah naga yang isinya berwarna putih lebih mudah didapati di pasaran, tetapi mengikut pakar pemakanan dan perubatan, buah yang isinya berwarna merah mempunyai lebih banyak khasiat.

Semoga usaha zaujku memberikan semangat dan sokongan agar ummi makin kuat dan tabah menghadapi anugerah Allah dalam ujian sakit, kesakitan dan penyakit mendapat rahmat dan kasih sayang Allah.

Ya, Allah satukan hati kami dalam kasih sayang MU,
kurniakan kerukunan, kedamaian, ketenangan,
keselamatan, kesejahteraan dan kebahagiaan
dalam rumah tangga kami hingga akhir hayat kami,
di dunia dan di akhirat.

Impianku menjadi isteri solehah

0 comments: