BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 27 November 2009

Majlis Aqiqah Untuk Nu'man Al-Farisy

Lama tak sempat menulis di sini.Busy sangat dengan berbagai urusan. Sejak balik dari Melaka, langsung tak berkesempatan untuk berkarya di sini. Walaupun hari-hari online, tapi banyak masa ditumpukan di Halaqah.net.

Di sana memang perlu memberikan tumpuan sepenuh masa.Masalah, soalan dan maintance perlu diberikan perhatian. Selain memantau user dan chatbox yang beroperasi 24 jam. Semuanya kena lihat dan ditengok.

Kebetulan hari Rabu baru ni, genap 7 hari usia Nu'man Al-Farisy. Zauj sembelih kambing buat aqiqah Nu'man. Ummi masak brayani daging kambing tu. Selain tu ,ummi masak ayam ros , dan dalca.

Dikendurikan pada hari Khamis, makan tengahari selepas bacaan Selawat ke atas Rasullulah dan Marhabban. Di cukur rambut Nu'man seperti mana yang disunatkan dilakukan kepada anak yang baru dilahirkan.

Melaksanakan Tuntutan Sempena Hari Ketujuh.

Memberikan nama yang baik. Diberikan nama Nu'man Al-Farisy sehari selepas di lahirkan kerana urusan pendaftaran di JPN Selangor. Kebetulan Nu'man lahir di Hospital Ampang, pada hari Khamis, maka kena daftar di negeri Selangor. Kena buat pada hari Jumaat tu juga kerana hari sabtu , Ahad pejabat JPN tutup dan hari Isnin dah nak balik ke Johor. Tak sempat nak tunggu hari ke 7 seperti yang disunatkan oleh agama Islam.

Bapa dikehendaki menamakan anaknya dengan nama-nama yang baik pada hari ketujuh kerana nama itu sendiri adalah merupakan doa kepada anaknya. Rasulullah s.a.w. bersabda : Maksudnya : "Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu, maka indahkanlah nama kamu". Riwayat Abu Daud

Membaca Doa ketika memberikan nama anak. Maksudnya :
"Ya Allah wahai Tuhan kami, jadikanlah nama yang diberikan ini memberi keberkatan kepadanya, pandukan segala usahanya ke arah keredhaanMu, jadikan menuntut ilmu sebagai matlamatnya dan akhirkan hidupnya dengan amal-amal soleh. Ya Allah wahai tuhan kami, lanjutkanlah usianya dalam ketaatan kepadaMu dan kepada RasulMu dan jadikan tubuh badannya dalam keadaan sihat walafiat. Ya Allah, jadikan ia pemimpin di waktu dewasa, teguhkan imannya sepertimana iman para nabiMu sehingga hari kiamat. Ya Allah kurniakan ia rezeki yang halal dan berkat, dekatkanlah ia dengan kebaikan dan jauhkan ia daripada kejahatan dengan rahmatMu Ya Allah yang Maha Pengasih.

Aqiqah

Sunat melakukan aqiqah ketika bayi berusia 7 hari.

Dari Samrah bin Jundub r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda (hadis riwayat Abu Daud):
“Tiap-tiap bayi itu tergadai dengan aqiqahnya. Disembelih kambing atau biri di hari yang ketujuh dan dicukurkan rambut serta diberi nama ke atasnya”

Anak lelaki disunatkan sembelih dua ekor kambing atau biri-biri dan satu ekor bagi anak perempuan (kambing atau biri sampai umur seperti untuk korban).

Dari Habibah binti Maisarah (hadis riwayat Abu Daud):”Ia pernah mendengar Rasululah s.a.w berkata untuk lelaki dua ekor kambing yang sama besar dan untuk perempuan seekor kambing”

Daging aqiqah digalakkan di masak gulai manis dan tulangnya tidak dipatahkan. Sabda Rasululah (hadis riwayat al-Baihaqi): “Dari Aisyah r.a yang sunat dua ekor kambing yang sekupu (sama besar) untuk bayi lelaki dan bayi perempuan seekor dimasakkan secara berangkai-rangkai dan jangan dipatah-patahkan”

Ramainya tamu yang datang meraikan Majlis aqiqah ini. Moga Nu'man dirahmati Allah, menjadi anak yang soleh dan dimurahkan rezekinya dari sumber yang halal dan tidak terkira dari Allah SWT.

Hingga jam 6 petang masih ada tamu yang datang,walaupun majlis di adakan dalam lingkungan 12:00 tengahari hingga 2:00 petang. Diraikan juga tamu yang datang walaupun semua makanan dan lauk-pauk dah habis. Selepas sahaja solat maghrib berjemaah, ummi duduk sebentar di depan halaqah hingga jam 10 :48 malam, mengemaskini board dan berehat. Rasa letih dan penat menjalar diseluruh tubuh. Lagi pun dah niat nak bangun awal, untuk qiamulail sempena malam EIDUL ADHA.

"Di situ ada tanda-tanda keterangan Yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. dan sesiapa Yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan Ibadat Haji Dengan mengunjungi Baitullah Iaitu sesiapa Yang mampu sampai kepadaNya. dan sesiapa Yang kufur (ingkarkan kewajipan Ibadat Haji itu), maka Sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk." (ALI-'IMRAN : 97)

Alhamdullilah dapat juga ummi bangun pada jam 3:45 malam , berjaga hingga subuh sambil memperbanyak zikrullah.



Impianku menjadi isteri solehah

0 comments: