BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 27 December 2009

Anak didikku di SMKTUN


Dua hari ini sibuk menghadiri undangan perkahwinan. Semalam, undangan perkahwinan anak didik SMKTUN, dan bekas pustakawan. Abdul Hadi bin Azman pernah jadi Ketua Unit Penyelenggaraan,Pusat Sumber pada tahun 2003. Memang ummi sangat rapat dengan Abdul Hadi.

Tamat sahaja SPM, Abdul Hadi mendapat tawaran JPA melanjutkan pelajaran dibidang kejuruteraan di Perancis. Sebelum berangkat terbang ke Perancis,  Abdul Hadi  tolong create akaun email untuk ummi. Masa itu ummi memang masih buta IT dan internet. Abdul Hadi kata, kalau dah ada email ,nanti senang dia nak email ummi. Dengan password sekali dia buatkan. Akaun email itu ummi gunakan sehingga sekarang ini.

Ummi cuma ada satu ini sahaja akaun email. Aktif dan digunakan dalam semua urusan. Inilah hadiah berharga seorang anak didik kepada gurunya. Abdul Hadi seorang anak murid yang baik, bersopan santun dan amat menghormati guru. Walaupun seorang pendiam, namun Abdul Hadi belum pernah gagal untuk menziarahi ummi setiap kali Abdul Hadi balik bercuti di Malaysia pada setiap tahun.

Sebelum dia balik lagi dia dah maklumkan awal-awal tarikh bila dia akan sampai di rumah. Berapa lama dia berada di Malaysia. Dia yang selalu bertanya khabar ummi. Itu yang ummi rasa amat terharu dengan Abdul Hadi, hingga kan nak berkahwin pun, 6 bulan yang lalu dia dah khabarkan.

Seminggu sebelum balik, dia dah beritahu dan ingatkan tarikh kahwinnya, agar ummi tidaklupa. 2 hari sebelum bernikah, sekali lagi dia ym ingatkan agar datang awal , jam 11:00 pagi. Ummi memang datang awal, sempat bergambar dengan Abdul Hadi dan isterinya. Ummi kenal dengan ibu bapa dan adik beradik Abdul Hadi. Abangnya Hanif pun ummi pernah mengajar, semasa tingkatan 3, subjek geografi. Hanif berkahwin pada tahun lepas. Kini telah pun mempunyai seorang anak perempuan berumur 4 bulan.

Adik Hadi pula,  Mohd Amin pun ummi kenal, walaupun ummi tidak pernah mengajar dia. Masa Amin di sekolah, setiap kali bertemu, pasti akan ditegurnya ummi. Kini Amin juga sedang belajar di Perancis bidang kejuruteraan.

Umur Abdul hadi baru 23 tahun, pada bulan November lalu, namun dah berumahtangga. Syukur, berkahwin usia muda. Memang sejak sekolah, ummi tidak pernah dengar Hadi mempunyai kawan atau istilah sekarang 'couple'. Setiap kali bertemu, selalu ummi tanya, "Hadi dah ada pasangan?" Pasti dia tersenyum dan jawap , "belum,cikgu." Bagusnya, bila bertemu sahaja pasangan yang sesuai, terus di bernikah. Ibu bapa memberikan sokongan kepadanya. Majlisnya meriah.


Bergambar dengan Abd.Hadi dan isterinya


Ummi mendoakan agar rumahtangganya sentiasa dirahmati Allah, dikurniakan isteri solehah dan anak-anak yang soleh. Ini contoh anak didik ummi yang baik. Masih ramai lagi anak didik ummi yang baik-baik, seperti Fatimah Ahmady , Samira, dan Syazni yang kini bergelar doktor. Ada yang jadi jurutera, jururawat dan paling ramai guru.

Terkini, yang baru posting sebagai guru di SMK Desa Skudai ialah Aima Rashid bin Mohd Nor. Mohd Mudzafar telah pun jadi PTD di Putra Jaya. Dan ramai lagi yang kadang ummi terlupa namanya. Kalau lihat di friendster ummi, kebanyakkan yang jadi friends ummi adalah bekas anak-anak murid ummi dahulu. Tu yang payah ummi nak delete akaun friendster. Sebagai laman untuk interaksi ummi dengan bekas anak-anak murid ummi. Memudahkan mereka untuk bertanya khabar ummi dan mendapat khabar ummi. Semoga semua anak-anak didik ummi berjaya menjadi manusia yang Allah redhai.

Selama 20 tahun ummi sebagai pendidik, 15 tahun ummi mengajar di kelas pelajar normal, dan hanya 5 tahun kebelakangan ini sahaja baru ummi berubah rasa untuk mengajar di kelas pendidikan khas,anak-anak istimewa.


Impianku menjadi isteri solehah

0 comments: