BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 25 December 2009

Imran Berkhatan


 Dah 4 hari Imran berkhatan, tapi belum sempat nak bercerita di sini. Selalu sibuk dengan perkara lain, hinggakan cerita Imran berkhatan tidak dituliskan lagi. Balik dari mengikuti zauj berbengkel di Puteri Resort, ayer Keroh , Melaka ialah pada hari Isnin. Masa di Melaka, Imran mendapat alahan kulit. Mengalami kegatalan sehingga badan penuh dengan bintat-bintat pada kulit. Kulitnya timbul dan bengkak.

Hari Selasa 22/12/2009, selepas solat dhuha, ummi pun bersiap mahu ke Pusat Kesihatan UTM. Ummi perlu menjalani pemeriksaan darah. Keputusan darah dikehendaki oleh Jabatan Orthopedik,HSAJB pada temujanji 28/12/2009 ini. Ummi bawa Imran sekali, kerana kegatalan kulitnya makin teruk dan bengkak-bengkak di kulit tidak surut.

Kebetulan pada pagi Selasa itu, orang tidak ramai di Pusat Kesihatan. Cepat saja nombor ummi dan Imran dipanggil untuk bertemu doktor. Bila doktor memeriksa Imran, alahan yang dialami Imran adalah biasa sahaja. Ummi pun bertanya kepada doktor, bagaimana procedur untuk berkhatan di Pusat Kesihatan ini. Adakah perlu ditempah , dan mempunyai hari-hari tertentu?

Terus Doktor Omar, doktor yang bertugas memeriksaan kulit Imran yang gatal itu menjawap. " hari-hari boleh khatan, hari ni pun boleh, kalau mahu sekarang pun boleh," katanya.

Bila Imran dengar, terus dia bertanya, "nak berkhatan sekarang ,boleh ke doktor?"

Doktor Omar, "boleh, sila daftar di luar."

Ummi pun terus keluar menuju ke kaunter untuk memaklumkan tentang Imran mahu berkhatan. Dr.Omar yang sanggup buat. Sementara menunggu persiapan dibuat, ummi pergi menjalani ujian darah. Imran pula disuntik di lengan untuk mengurangkan rasa gatal ditubuhnya.

Lepas itu,ummi call zauj,bagitahu Imran akan berkhatan,dan minta balik rumah ambikkan kain pelikat. Imran datang bersama ummi ikut ke Pusat Kesihatan itu dengan berseluar track longgar dan T-shirt. Imran rasa suka sangat dapat berkhatan pada hari itu.

Memang sejak mula cuti sekolah lagi, Imran asyik tanya, bila nak khatan dia. Memandangkan zauj sentiasa sibuk, dan jadual rancangan masa cuti dah penuh, maka slot untuk Imran berkhatan tidak dapat di masukkan.

Sejak awal cuti sekolah lagi ada saja rancangan untuk berpergian. Pergi bercuti di resort menemani zauj sahaja 3 kali. Dari hari pertama cuti sekolah, menemani zauj ke Mahkota Hotel di bandar Hilir, Melaka. Lepas tu , Ibu Naimah bersalin, ada di rumah. Minggu berikutnya pergi ke Kedah dan Negeri Sembilan untuk meminang. 3 hari balik saja ke rumah, pergi ke Tiara Resort di PD untuk mengikuti program hari Keluarga FTI, dan kemudiannya ke Puteri Resort di Ayer Keroh. Bila tinggal di resort, ada swimming pool, pasti Imran akan mandi bersama-sama abangnya Omar dan Abdullah. Jadi tak bolehlah nak khatankan Imran.

Imran gembira mendengar bila doktor kata boleh berkhatan masa itu juga. Bila persiapan untuk berkhatan telah disediakan, Imran dipanggil masuk ke dalam bilik rawatan. Ummi hanya duduk di luar menunggu. Imran tanpa ada rasa gerun, selamba sahaja berjalan masuk ke bilik rawatan.

Dari luar ummi mendengar Imran melolong  menjerit apabila disuntik ubat bius. Imran melolong dan menjerit tu  bukan kerana takut atau sakit, tapi memang dia suka menjerit, pura-pura sakit. Tak lama dia pun diam. Lebih kurang 15 minit, Ummi lihat Imran berjalan keluar dari bilik rawatan dengan berseluar track itu lagi. Zauj belum sampai lagi untuk bawa kain. Mujur seluar track itu longgar. Yang terpegunnya, Imran boleh selamba berjalan,macam tidak ada apa-apa berlaku pada dirinya.

Ummi terus pergi ke kaunter ubat , ambik ubat gatal dan tahan sakit Imran. Tidak lama, zauj datang, bawa kain. Zauj lihat Imran jalan mundar mandir di tepi kaunter ubat masih berseluar track. Zauj sangka Imran belum berkhatan. Bila ummi bagitahu Imran dah berkhatan, zauj terkejut. Lihat Imran boleh berjalan-jalan saja.

Selepas membuat bayaran berkhatan sebanyak RM 135, terus bawa Imran balik rumah. Teknik berkhatan Imran adalah menggunakan 'pengapit'. (Sunathrone yang baru dipasaran selama 6 bulan.) Bagaimana Sunathrone berfungsi sebagai khatan cara kini? Mula-mula Doktor break 4/5 of the alat yang ada di zakar, dan tinggalkan 1/5 of the ring which clamping the cut foreskin with the locking cuff mechanism fully secured. Ring tersebut akan ditanggalkan selepas seminggu.

Kiranya Imran anak lelaki ke 6 ummi yang berkhatan. Umur Imran baru 7 tahun. Amat berlainan dengan abang-abangnya. Langsung Imran tak ada rasa takut. Dan langsung tak ada Imran menunjukkan kesakitan. Semangat Imran kuat dan dia seorang yang berani. Tentu bila Imran besar, dia akan jadi seorang yang kuat semangat, tabah dan sabar. Setengah kanak-kanak, dengar berkhatan pun dah takut, lepas berkhatan, rasa sakit dan merengek-rengek. Imran selamba sahaja berjalan ke sana-sini. Tak ada langsung dia merengek minta dilayan atau merungut sakit. Sebaliknya dia masih suka bergurau dengan abang-abangnya dan gelak-ketawa . Makan pun makin berselera.

Abang-abangnya ada yang berkhatan ketika usia 7 , 5 dan 4 tahun. Ketika ummi mengkhatan abang-abangnya,mereka tidak sendirian . Abang sulong berkhatan saing dengan angah. Ketika khatan Baihaqi, dia bersaing sekali dengan Omar dan Abdullah. Abdullah yang termuda berkhatan, ketika usia 4 tahun. Bila ada kawan berkhatan sekali, mereka boleh berbaring di depan TV, dan tidak berjalan kemana-mana. Sangat berbeza dengan Imran ini. Suka berjalan kesana sini untuk bermain bersama-sama abang-abangnya.

Berkhatan dari sudut Islam

Perkataan berkhatan berasal dari perkataan 'khitan' iaitu potong.  Kebiasanya ianya juga disebut sebagai 'sunat'. Ini digunakan untuk menunjukkan bahawa ianya dilakukan sebagai 'kebiasaan' pada zaman Nabi Ibrahim A.S.

Menurut kitab Fathul Mueen, berkhatan adalah wajib bagi lelaki dan perempuan. Walaubagaimanapun ada juga sebilangan besar ulama' berpendapat bahawa berkhatan untuk wanita hanyalah sunat. Ini mungkin sebabnya mengapa berkhatan dikalangan wanita tidak diamalkan sepenuhnya. Selain dari itu, berkhatan untuk lelaki adalah sunat dihebahkan sementara untuk wanita pula ianya adalah sebaliknya. Sekiranya bersunat itu akan dalam apa-apa cara membahayakan diri kanak-kanak tersebut, maka ianya patut di tangguhkan ke suatu masa yang lebih selamat.

Berkhatan adalah sebaik-baiknya sebaik-baiknya dilakukan pada hari ke 7 atau hari ke 40 bayi dilahirkan. Satu lagi masa yang baik adalah semasa umurnya mencapai 7 tahun, ia itu umur apabila mereka perlu dinasihatkan untuk sembahyang. Berkhatan menjadi wajib untuk dilakukan apaila seseorang mencapai akil baligh.

Berkhatan untuk lelaki dilakukan dengan membuang 'foreskin' , kulit yang menutupi kepala zakar (glans penis) sehingga nampak keseluruhan glans penis keluar. Ianya boleh dilakukan dengan berbagai cara.

Untuk kanak- kanak perempuan pula ianya dilakukan untuk memenuhi syarat berkhatan pada namanya. Ini bermaksud memotong pada sebahagian kecil di 'daging berbentuk balung ayam di atas saluran kencing' (yakni kelentit atau klitoris). Ini patut dilakukan sesedikit yang mungkin dan tidak mencacatkan.


Hikmah Berkhatan Dari Tok Kenali


Berkhatan sememangnya diperintahkan dalam Islam, Rasulullah S.A.W dilahirkan dalam keadaan yang sudah berkhatan.Ada satu cerita dari yang ummi temui di google tentang hikmah berkhatan dari Tok Kenali.

Alkisahnya…

Suatu masa seorang lelaki berjumpa dengan Tok Kenali dan bertanyakan kepada Tok Kenali menagapakah lelaki perlu berkhatan?  Lalu Tok Kenali membawakan pun memberinya sebiji buah pisang. Lalu disuruh lelaki tersebut makan buah pisang itu tanpa membuang kulitnya. Lalu dijawab lelaki tersebut “MANA SEDAP MAKAN SEKALI DENGAN KULIT!”. Lalu Tok Kenali memberikan jawapan, begitulah jua hikmah berkhatan bagi seorang lelaki.Pihak isteri pun tak selera makan sekali dengan “Kulit”. So, mana-mana anak yang belum dikhatan lagi tu khatanlah yea... Biar masa dia masih kecil, jangan dah besar, hingga dia rasa malu.

Ummi tahu, apa yang mendorong sangat keinginan Imran berkhatan adalah kerana mahu selalu dapat pergi ke Masjid atau surau dan solat berjemaah ditepi abang-abangnya. Jika dia belum berkhatan, selalu dia di arah bersolat disaf belakang sahaja.Semoga Imran bersama-sama abang dan kakak-kakaknya menjadi anak yang soleh dan solehah.


Impianku menjadi isteri solehah

0 comments: