BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 15 February 2010

Persaudaraan Yang Manis

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


“Sesungguhnya orang Mukmin itu bersaudara” (Surah Al-Hujurat : Ayat 10)
Ayat di atas mengambarkan kepada kita bahawa umat Islam mendapat pengiktirafan dari Allah s.w.t sebagai saudara seagama, yang banyak hak yang perlu dipelihara bersama-sama.


Dalam Al-Quran banyak ayat yang menggalakkan kita sebagai seorang Muslim untuk menghormati saudara sesama Islam, bukan sekadar memelihara dari segi pergaulan dan tutur bicara, malah dalam segala aspek ekonomi dan keseimbangan kehidupan sosial juga, meletakkan satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.


Dah balik rumah, keputusan idea pula nak menulis.Jika di wad, banyak perkara mahu ditulis ,sekurangnya perkembangan diri yang sedang di rawat. Di rumah, tak kan nak cerita perkembangan lagi sebab, dah pasti bila doktor benarkan balik rumah, keadaan diri dah sihat.

Lagi pun, sekarang ini adalah tempoh pemulihan sahaja lagi. Memastikan luka pembedahan sembuh dan implant yang dipasang pada sendi dapat berfungsi dengan baik. Exersice perlu diteruskan. Kena banyak berjalan ke depan dan ke belakang. Kalau kurang berjalan atau latihan , sendi kaki akan rasa tegang dan ketat. Maklumlah, benda buatan manusia, logam pulak tu, kalau tidak digerakkan selalu akan 'jem' nanti. Tu yang jadi ketat, dan susah untuk bergerak jika duduk lama.

Displin makan ubat ni yang kadang kala susah nak ikuti. Oleh kerana selalu leka bila dah mengadap laptop ni,maka kadang terlepas masa waktu makan ubat. Ubat penahan sakit masih perlu diambik bagi memberikan sokongan agar kurang terasa sakitnya dengan izin Allah. Begitu juga antibiotik perlu di makan sampai habis bagi mengelakkan jangkitan terhadap luka pembedahan.

Walaupun di rumah, masih ada tetamu yang datang menziarahi ummi. Tetamu jauh yang tidak sempat melawat ke hospital. Hari -hari ada tetamu yang datang ziarahi ummi.

Hari in, ummi dah mula masak. Anak-anak teringin nak makan masakan air tangan ummi. Bahan-bahan pun ummi sediakan. Masak lemak cili api ikan siakap , sambal sotong, dan ikan goreng serta sayur sawi putih dimasak dengan sos tiram.

Tengah hari, menjelang waktu makan, ada tetamu datang. Alhamdullilah, rezeki mereka. Setelah berbual basa basi, tetamu dijemput makan bersama-sama. Dapat bonus dari Allah. Setelah makan , mereka bersolat zohor sebelum beredar, balik ke rumah.

Terhenti menulis tadi kerana ada tamu datang lagi. Ummi tinggalkan laman ini sebentar untuk melayan tetamu. Maksud layan ialah, bukan ummi perlu hidang dan masak makanan, tetapi duduk bersama tamu di ruang tamu , sebab mereka datang ziarah untuk melihat orang sakit. Ummi pula dah duduk di rumah, bukan mahu asyik berbaring, macam masa di wad. Ummi akan duduk mengadap laptop ini seharian , berhenti ketika solat, tidor dan makan sahaja.

Semoga Allah memberikan ganjaran kepada setiap tamu yang datang menziarahi ummi. Hati pasti ceria bila ada sahaja, kawan-kawan datang berziarah untuk bertanyakan khabar. Itulah persaudaraan namanya. Hubungan persaudaraan semakin erat dan manis.

Persaudaraan di dalam Islam bukanlah di antara perkara-perkara sunat bahkan ia merupakan asas dan aqidah yang kukuh di dalam jiwa seseorang kerana Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud:

“Seseorang Muslim itu adalah saudara Muslim yang lain. Dia tidak menzaliminya dan tidak menyerahkannya (kepada musuh), barangsiapa yang menunaikan hajat saudaranya nescaya Allah akan menunaikan hajatnya, dan barangsiapa yang menghilangkan daripada seorang Muslim satu kesusahan nescaya Allah akan menghilangkan satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahannya pada hari kiamat kelak, dan barangsiapa yang menyembunyikan (keaiban) seorang muslim nescaya Allah akan menyembunyikan (keaibannya) pada hari kiamat.” – Riwayat Bukhori dan Muslim.


Diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah R.A. berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: Hak seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada enam: Apabila engkau bertemu dengannya maka berilah salam padanya, dan jika dia menyerumu maka sahutlah seruannya, dan jika dia meminta nasihat daripadamu maka berilah nasihat kepadanya, dan jika dia bersin lalu memuji Allah maka doakanlah dia, dan jika dia sakit maka ziarahilah dia, dan jika dia mati maka iringilah jenazahnya.

Daripada Anas Bin Malik R.A.: Empat perkara yang tergolong di antara hak-hak yang perlu engkau tunaikan ke atas orang-orang muslim: Menolong orang yang berbuat baik dikalangan mereka, meminta ampun untuk orang yang melakukan dosa dikalangan mereka, mendoakan mereka yang telah mati, menerima orang yang bertaubat dikalangan mereka.

Sebahagian salafussoleh pernah menyebutkan hak-hak Ukhuwah itu ialah: Hak pada harta, jiwa, lidah, dan hati dengan memaafkan dan mendoakannya serta ikhlas dan setia terhadapnya, dan hak yang tertinggi ialah mengutamakannya.

Terdapat pelbagai cara untuk meningkatkan prestasi persaudaraan kerana Allah:
  1. Cinta semata-mata kerana Allah: Kerana tidak ada kepentingan duniawi di sebaliknya. Allah berfirman di dalam hadis qudsi: Orang-orang yang berkasih sayang kerana keagunganku bagi mereka mimbar-mimbar daripada cahaya, mereka dicemburui oleh para nabi dan orang-orang yang mati syahid (syuhada’).
  2. Berlapang dada: Ia adalah cara yang sangat berguna supaya dapat menerima apa yang dilakukan oleh orang lain tanpa rasa dengki, benci, berniat jahat atau buruk sangka. Begitu juga, supaya kita mampu bersangka baik terhadap saudara-saudara kita. Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: Janganlah kamu saling memutuskan hubungan, saling belakang membelakangi, saling benci membenci serta saling berdengki, dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara, tidak halal bagi seorang muslim untuk tidak bertegur sapa dengan saudaranya lebih daripada tiga (hari).
  3. Saling nasihat menasihati dan berpesan-pesan: Sesungguhnya seorang Muslim itu tidak melalui jalan yang aman, akan tetapi dia menempuhi jalan yang penuh dengan kesusahan, liku-liku, halangan dan tipudaya. Selain itu, syaitan manusia dan jin sentiasa menggangu dan menggodanya. Justeru, di dalam menempuhi jalan tersebut, dia sangat memerlukan teman yang mendidik, membimbing, menasihat dan mengingatkannya ketika terlupa dan membantunya ketika ingat. Benarlah firman Allah S.W.T. : “Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh, dan berpesan-pesan pada kebenaran jua berpesan-pesan pada kesabaran.” Namun begitu, kita perlu menitik beratkan beberapa adab di dalam memberi nasihat dan pesanan:


    • Memberi nasihat dalam keadaan tersembunyi dan bukan di khalayak ramai.
    • Berhikmah (sesuai dengan keadaan) dan menggunakan kata-kata yang baik.
    • Berlemah lembut di dalam memberikan nasihat.
  4. Mengetahui kebaikan dan kelebihan saudara kita: Allah berfirman yang bermaksud, “Dan janganlah kamu lupa kebaikan di antara kamu.” (Al-Baqarah). Seseorang itu akan mampu menyayangi, menerima dan mematuhi seseorang yang lain dengan mengetahui kelebihan dan kebaikan yang terdapat padanya.
  5. Berterus terang: Kerana ia mampu menghilangkan perasaan-perasaan yang boleh mengeruhkan ikatan ukhuwwah dengan syarat ia dilakukan dengan adab-adabnya dan cara yang betul. Justeru, seorang Muslim seharusnya berterus terang dengan saudaranya tentang apa yang terdapat di dalam hatinya kerana mungkin dengan cara itu dia dapat menyembuhkan keresahan hatinya yang pasti akan memberi kesan kepada kelapangan dadanya. Kita seharusnya mengambil pengajaran tentang perkara tersebut daripada sirah Baginda Rasulullah S.A.W. dan sahabat-sahabatnya. Semasa Bai’ah Aqabah yang kedua, Abu Haisam bin Attihan berterus terang serta meminta pandangan daripada Rasulullah tentang sesuatu yang berlegar di fikirannya lalu dia berkata: Wahai Rasulallah, sesungguhnya kami mempunyai hubungan sebelum ini dengan orang-orang Yahudi dan kami akan memutuskannya. Justeru, jika kami melakukan sedemikian, kemudian Allah mengurniakan kemenangan kepadamu maka adakah engkau akan meninggalkan kami? Lalu Nabi S.A.W. menjawab sambil tersenyum: Bahkan darah, darah dan kebinasaan, kebinasaan (bagi orang-orang Yahudi). Aku adalah di kalanganmu dan kamu semua adalah di kalanganku, aku memusuhi sesiapa yang kamu musuhi dan tidak akan memusuhi sesiapa yang kamu tidak musuhi.”
  6. Bertolak ansur dan berlemah lembut: Ia seharusnya menjadi akhlak seorang pejuang Islam walaupun terhadap orang yang menzaliminya. Justeru, bagaimana pula dengan teman-teman seperjuangan kita?
Akhirnya, marilah kita sama sama mempraktikkan segala apa yang telah kita ketahui dan merealisasikan ukhuwah islamiah yang sebenar sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah dan sahabat-sahabat Baginda S.A.W. kerana ia adalah satu-satunya punca kekuatan umat Islam untuk menghadapi musuh-musuh mereka yang pada luarannya nampak seolah-olah mereka bersatu tetapi hakikatnya mereka berpecah belah sepertimana yang dikhabarkan oleh Allah S.W.T. di dalam surah Al-Hasyr, ayat ke 14: “Kamu menyangka mereka bersatu padahal hati-hati mereka berpecah belah, itu kerana mereka adalah kaum yang tidak berakal.”




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: