BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 20 March 2010

Alangkah Indah Hidup Berkasih Sayang

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
Sesiapa yang terbaca entri Anekdot Perjalanan Baitul Muslim, pasti telah tahu kenapa ummi hold semua pengurusan Baitulmuslim Halaqahnet. Ummi 'pause' buat sementara waktu sehingga ummi mampu menguruskan tanpa dikuasai oleh emosi dan perasaan.


Kesannya amat dalam, pedih dan terluka buat ummi. Walau sekuat mana pun ummi berusaha memagar diri agar jangan rebah, namun ummi tetap manusia yang memiliki kelemahan diri.


Ummi lemah dalam mengawal perasaan sedih , hiba, pilu, dan simpati. Kadang pula terbit rasa marah kerana tidak dihargai. Bila semua perasaan ini bergaul dalam hati, cepat-cepat ummi hold semua perkara kerana ummi tidak mahu apa yang ummi buat bercampur dengan emosi yang disulami oleh syaitan. Ummi selalu ingat,dalam marah ada syaitan. Kecuali jika kita marah Allah dan Rasullulah dihina.


Sebab itu perlu kita bezakan marah kerana Allah dan Rasullulah atau marah kerana perasaan kita dilukai? Banyak perkara yang membuat seseorang marah, tetapi selesaikah persoalan dengan marah? Ini juga ummi perlu ambik kira. Ummi tidak mahu tewas kerana perasaan marah yang pasti akan menyebabkan segala usaha dan ibadah ummi jadi sia-sia.


Ummi lebih suka hidup dalam kasih sayang. Ummi suka berkasih sayang. Ummi suka menyayangi dan disayangi. Jika kita suka disayangi, maka kita mesti menyayangi orang juga. Memberikan kasih sayang dengan jujur dan tulus.

KETIKA kita bertemu Allah di dalam sembahyang, kadang-kadang terasa air mata berlinang mengenangkan-Nya yang menciptakan kita. Air mata kerinduan dan air mata taubat yang memadamkan bahang api neraka di akhirat.

Air mata kasih sayang yang dititipkan kepada kita, akan memutihkan noda hitam dan menjadikannya suci bersih. Mungkin sebab itulah Allah SWT memilih bahasa Arab sebagai bahasa Al-Quran kerana kosa kata spiritualnya lebih kaya dan mendalam. Di samping itu Al-Quran sebagai mukjizat yang terbesar di sepanjang zaman.

KETIKA kita bertemu Allah di dalam sembahyang, kadang-kadang terasa air mata berlinang mengenangkan-Nya yang menciptakan kita. Air mata kerinduan dan air mata taubat yang memadamkan bahang api neraka di akhirat.

Air mata kasih sayang yang dititipkan kepada kita, akan memutihkan noda hitam dan menjadikannya suci bersih. Mungkin sebab itulah Allah SWT memilih bahasa Arab sebagai bahasa Al-Quran kerana kosa kata spiritualnya lebih kaya dan mendalam. Di samping itu Al-Quran sebagai mukjizat yang terbesar di sepanjang zaman.
Pemilik kasih sayang yang sebenarnya hanya Allah SWT. Hakikat kasih sayang-Nya yang tanpa syarat, berbeza dengan kasih sayang manusia yang mempunyai pelbagai syarat dan kepentingan. Kasih sayang tanpa syarat itu, pernah ditunjukkan Rasulullah SAW ketika Baginda dilemparkan batu oleh orang Taif. Rasulullah hanya tersenyum: “Aduh umatku, seandainya engkau tahu visi dan misi yang kubawa, engkau pasti tidak akan melakukan ini,” demikian bisiknya.

Bahkan ketika datang malaikat pengawal gunung Taif menawarkan bantuan untuk membalas perbuatan orang Taif itu, Nabi berucap: “Terima kasih, Allah lebih berkuasa daripada makhluk. Jangan diapa-apakan. Mereka hanya tidak tahu. Kelak kalau mereka sedar, mereka akan menyintaiku.”

Nabi Nuh pernah menyesal kerana ia mendoakan umatnya binasa. Selama 950 tahun beliau berdakwah mengajak kaumnya ke jalan Allah, namun hanya segelintir yang mengikuti ajakan dan seruannya. Yang lain ingkar sehingga Nabi Nuh berdoa kepada Allah agar dikirimkan bencana kepada kaum yang ingkar itu. Maka datanglah banjir besar yang menenggelamkan mereka, sedangkan Nuh dan pengikutnya sudah mempersiapkan diri dengan membuat kapal atau bahtera.

Banyak ulama mencapai darjat kasih sayang itu. Imam Syafie pernah memesan baju kepada tukang jahit. Lengan kanan baju itu lebih besar dibandingkan lengan kirinya yang kecil dan sempit. Imam Syafie bukannya mengadu dan marah kepada tukang jahit itu, malah berterima kasih. Kata Imam Syafie: “Kebetulan, saya suka menulis dan lengan yang lebih longgar ini memudahkan saya untuk menulis sebab lebih selesa bergerak.”
Indahnya hidup ini kalau tidak ada kebencian. Ini bukan bererti kita harus menahan marah. Yang kita lakukan adalah bagaimana menjadikan diri kita penuh kasih sayang sehingga potensi kemarahan berkurangan. Setiap orang mempunyai hak untuk marah, dan itu harus dengan cara profesional dan bersopan santun.

Banyak perkara yang membuat seseorang marah, tetapi selesaikah persoalan dengan marah?

Semakin meningkat kasih sayang maka semakin mesra pula belaian Allah SWT kepada kita. Bayangkan seorang bayi yang dibelai ibunya tersenyum, itu baru belaian makhluk, apa lagi belaian Allah kepada manusia. Roh sifatnya mulia dan tinggi serta cenderung dekat dengan Allah. Jasad sifatnya rendah dan jauh dengan Allah.

Ahli sufi mengungkapkan: “Wahai jasad, sibukkan dirimu dengan solat dan puasa. Wahai kalbu, sibukkan dirimu dengan bisikan munajat kepada Allah. Wahai jasad, ungkapkan iyyakana’budu. Wahai kalbu, ungkapkan iyyakanasta’in.”

Ta’abbud mendaki ke atas, sedangkan isti’anah turun ke bawah. Yang melakukan ta’abbud adalah hamba, sedangkan isti’anah adalah Allah. Siapa yang naik akan memetik yang di atas untuk turun menyambut.

Begitulah cubaan bagi manusia, semakin tinggi kedudukan seseorang maka cubaannya semakin berat. Namun cubaan itu jangan membuat orang berputus asa.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: