BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 15 April 2010

Berdoa sebagai satu Ibadah




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Firman Allah di dalam surah Fatir ayat 15 yang membawa maksud, “Wahai manusia, kamulah yang fakir (memerlukan Allah), dan Allah Dialah yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) Maha Terpuji.” Memang benarlah kata-kata Allah yang Maha Esa; manusia adalah makhluk yang fakir dan sentiasa memerlukan bantuan. Lihatlah pada diri kita sendiri, dengan adanya nikmat pancaindera yang Allah kurniakan inilah kita mampu melihat, menghidu, mendengar dan sebagainya. Oleh yang demikian, sedarlah bahawa setinggi mana kedudukan dan darjat seseorang manusia itu, ia adalah fakir. Dengan hakikat ini layakkah kita untuk bermegah-megah hidup di atas muka bumi Allah?

“senjata yang paling kuat adalah dengan DOA”

Namun begitu Allah tidak pernah putus-putus memberi nikmat dah rahmatNya kepada makhluk. Bukan begitu sahaja, malahan Allah sudi mendengar dan mengkabulkan permintaan hamba-hambaNya. Ayatullah dalam surah Al- Baqarah ayat 186 bermaksud “Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu mematuhi (perintah)Ku dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran.”

“kita hendaklah meletakkan keyakinan yang tinggi 
bahawa Allah akan memakbulkan doa kita”

Terbuktilah kepada kita bahawa senjata yang paling kuat adalah dengan DOA. Apa sahaja hajat yang kita inginkan akan dikabulkan oleh Allah, sekiranya kita memohonnya dengan sepenuh hati. Ada pula yang mengatakan “Mengapa Allah tidak mengabulkan apa yang aku minta sedangkan doaku tidak putus-putus.” Di sini kita harus sedar bahawa doa ini juga mempunyai syarat-syarat tertentu iaitu:

1) yakin

2) khusyuk

3) tidak tergesa-gesa

4) hendaklah kita seorang yang memelihara dirinya daripada perkara yang haram.

Yakin di sini bererti kita hendaklah meletakkan keyakinan yang tinggi bahawa Allah akan memakbulkan doa kita. Di samping itu kita haruslah khusyuk dalam berdoa, yakni meminta dan merayu dengan sepenuh harapan. Janganlah sesekali kita menghendaki Allah menunaikan permintaan kita dengan cepat, kerana dengan adanya sikap sebegini akan menyebabkan kita mudah berputus asa untuk terus berdoa kepada Allah. Antara syarat yang utama ialah kita mesti mengelak daripada terjerumus kepada perkara-perkara yang haram. Tiada gunanya kita meminta dengan khuysuk, namun kita masih diselubungi perkara-perkara yang haram. Wana’uzubillah.

Rasulullah pernah bersabda bahawa “Doa adalah ibadah.“ Maka tidak rugi kita melazimi diri kita untuk sentiasa berdoa, kerana padanya ada ganjaran pahala. Bahkan kita yang mendapat kelebihan dengan berdoa. Maka pembaca sekalian, marilah kita memenuhkan rutin kehidupan kita seharian dengan memohon kepada Allah, dari sekecil-kecil pemintaan sehinggalah sebesar-besar perkara.

“Ya Allah, berilah aku petunjuk seperti orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk. Berilah aku kesehatan seperti orang yang telah Engkau beri kesehatan. Pimpinlah aku bersama-sama orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berilah berkah pada segala apa yang telah Engkau pimpin. Berilah berkah pda segala apa yang telah Engkau berikan kepadaku. Dan peliharalah aku dari kejahatan yang Engkau pastikan. Karena, sesungguhnya Engkaulah yang menentukan dan tidak ada yang menghukum (menentukan) atas Engkau. Sesungguhnya tidaklah akan hina orang-orang yang telah Engaku beri kekuasaan. Dan tidaklah akan mulia orang yang Engkau musuhi. Maha berkahlah Engkau dan Maha Luhurlah Engkau. Segala puji bagi-Mu atas yang telah engkau pastikan. Aku mohon ampun dan kembalilah (taubat) kepada Engkau. Semoga Allah memberi rahmat, berkah dan salam atas nabi Muhammad beserta seluruh keluarganya dan sahabatnya.”


Wallahua’lam.

Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

2 comments:

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Aku akan terus berdoa, dan berdoa kerana aku yakin dengan janji MU adalah Benar...

Hanya aku perlu bersabar dan tabah, semoga semua ini ENGKAU pandang sebagai ibadah dan aku serta orang-orang yang aku doakan mendapat rahmat dari MU, Ya Allah.

Hanya masa yang menentukan...

Anonymous said...

Menangis adalah satu kepuasan...Berdoa sambail Menangis lebih memberikan kesan...