BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 24 April 2010

Memutuskan Silaturahim



Oleh kerana saban malam ummi bangun seawal 3:30 pagi, selalunya lepas saja solat maghrib berjemaah ummi terus rasa mengantuk dan terlena sebaik selesai solat taubat  2 rakaat. Kadang-kadang ummi buat 3 rakaat, solat qada yang lalu, mana tahu ada yang tertinggal tanpa disedari terutama ketika ummi selalu sakit. Mungkin juga kala itu melakukan solat tidak sempurna dalam keadaan berbaring. Ummi jarang melayan diri untuk tidor disiang hari.

Tertidor tak kira tempat, atas sofa depan pintu pun ya. Kalau dah terlena, anak cucu bising pun tak sedar. Suara TV siaran berita Buletin UTAMA pun dah tak dengar. Tapi tak lama, sekitar menghampiri jam 10:00 malam *ummi akan terbangun semula, terutama bila dengar Abdullah buka pintu slidding door ,  Lya balik rumah.

Bila dah terbangun, kadang susah lah tidor semula. Tambah bila teman pula Lya makan malam. Memang sejak Lya tinggal dengan ummi, ummi tunggu Lya balik, baru makan malam. Makin bertambah naik berat badan ummi kerana makan lewat malam. Mula dulu, ummi tak tunggu Lya untuk makan malam, langsung Lya tak makan bila sorang-sorang. Jadi kesiankan dia tak berselera makan sorang-sorang, ummi tunggu Lya balik , baru ummi makan. 

Lepas makan, ummi sambung duduk mengadap laptop ni, membaca apa yang patut. Menulis apa-apa yang tercerna di minda. Tapi sejak akhir-akhir ni, ummi lebih banyak menulis bukan yang tercerna diminda tapi tersirat di hati. Minda jadi lembab disebabkan oleh mengikut runtunan hati yang pilu dan sayu. Air mata sentiasa berada di penjuru mata, sedikit sahaja terusik perasaan, pasti meleleh bagaikan mutiara putus tali.

Tambahan kini, masa lebih banyak di rumah, kurang berkomunikasi dengan sesiapa, lebih melayan perasaan yang sayu. Hiba hati mengingatkan apa yang terjadi. Muhasabah diri , mencari salah dan silap kekurangan diri dalam menguruskan sesuatu. Menyingkap hikmah kepada takdir yang berlaku pada diri.

Berusaha bangun untuk membina kekuatan diri, hingga ummi pernah ditanya oleh seseorang, "ummi tak penatkan menangis hari-hari?" Mata sembab, hidung merah. Sampai Naimah yang kecik tu pun perasan dan selalu tanya, "kenapa opah nangis?" Tak terjawap ummi pertanyaan tu. Ntah la ya...

Memang begitulah kebanyakkan masa jika ummi sendirian, samaada di depan laptop atau di sejadah. Kalau berada di dua tempat ni, pasti ummi lebih banyak menangis sambil hati berbisik-bisik sayu.

Namun begitu, ummi berusaha menahan rasa sayu ini, bila di depan anak-anak dan zauj. Ummi tak mahu mereka tahu kenapa ummi menangis dan bersedih. Sukar untuk ummi terangkan nanti. Kalau hati betul betul sedih dan airmata nak keluar juga, cepat-cepat ummi berwuduk dan bersolat. Jadi kalau menangis ketika di sejadah, zauj tak akan tanya apa sebabnya. Itu saja cara ummi sembunyikan perasaan hati ummi dari diketahui oleh anak-anak dan zauj, orang yang berada di sekitar dan hampir dengan ummi.

Ummi tetap mengharap dan terus berdoa agar keluasan rahmat Allah akan dilimpahkan pada insan yang ummi sayangi. Ummi yakin dengan janji-janji Allah , merayulah penuh tulus,dengan penuh sendu, sayu dan hiba, pasti disampaikan apa yang ummi rayukan itu. Hanya cepat atau lambat permintaan itu disampaikan. Maka sabarlah ibu segala harapan dan impian. Ummi tak ada cara lain, selain berdoa dan bertawakkal, pasrah dengan apa jua takdir yang telah Allah tetapkan. Redha dengan perjalanan hidup ini. Berharap dan terus berharap moga limpahan kurnia Allah dianugerahkan kepada insan yang ummi sayangi.

Ummi ketepikan semua perasaan hati ummi sendiri, rasa merajuk,rasa tersinggung, sakit hati, rasa terkilan semata-mata tidak mahu ujud rasa benci. Ummi buang jauh-jauh semua perasaan mementing diri sendiri kerana jika ummi layan perasaan tu bermakna ummi mengutamakan hati ummi dari urusan mencintai Allah dan RasulNYA. Mengasihi mukmin lain adalah sesuatu yang Allah redha. Menjaga hubungan silaturahim adalah sunah Rasullulah. Demi Allah dan RasulNYA, maka ummi tolak semua kepentingan hati ummi,walaupun ummi dituduh macam-macam yang menyakitkan hati.

Sesungguhnya ummi mengasihi dia kerana aqeedah dan imannya, bukan kerana harta, pangkat, rupa dan keturunan. Cukup hanya Allah yang mengetahui isi hati ummi ini. Semoga ummi terus diberikan kekuatan dalam mentaati Allah dan RasulNYA. Buat renungan dan peringatan bersama kenapa wajib menjaga silaturahim yang telah terjalin...

Memutuskan Silaturahim

Hadis :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim" Riwayat al-Bukhari

Huraian

i) Silaturahim bermaksud menyambungkan tali persaudaraan atau kasih sayang, mengeratkan kembali rasa kecintaan serta menjaga keutuhan persaudaraan yang telah terbina terhadap saudara, kerabat, teman dan sebagainya.

ii) Membina dan mengeratkan silaturahim adalah merupakan satu tugas dan tuntutan yang wajib di sisi Islam di mana Rasulullah s.a.w amat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia sebagaimana sabda baginda yang maksudnya:" Tidak halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari."

iii) Mewujudkan silaturrahim bukan sekadar membawa maksud menyambung kembali ikatan persaudaraan yang telah retak atau memulihkan semula ketegangan dalam perhubungan malah ia membawa erti yang lebih luas lagi iaitu membina kemesraan dan keakraban dengan sesiapa sahaja menerusi sifat saling membantu, bertolak ansur dan sebagainya.

iv) Biasanya punca permasalahan dan gejala keretakan persaudaraan didahului dengan pertengkaran dan saling menjauhkan diri. Maka adalah menjadi kewajipan bagi seorang muslim yang lain mengajak saudaranya yang bertelagah itu ke jalan perdamaian sama ada dengan cara mendatangi, menyapa atau memberi salam serta diikuti dengan ucapan meminta maaf.

v) Seseorang yang sedang berada dalam suasana tegang (perselisihan faham) hendaklah membanyakkan sabar dan bersikap terbuka serta mengalah untuk meminta maaf atau memaafkan orang lain. Jangan bersikap sombong dan angkuh serta menganggap diri sentiasa benar atau betul kerana inilah punca terjadinya keretakan hubungan yang berterusan. Sesungguhnya dosa sesama insan hanya boleh dimaafkan oleh manusia itu sendiri dan bukanlah boleh diampunkan oleh Allah S.W.T.


Inilah sebabnya mengapa ummi menolak permintaan sesiapa sahaja jika dah merajuk dan minta untuk ummi jangan menghubungi dia . Tidak mungkin, jika hubungan sudah terjalin untuk ummi memutuskannya. Biar bagaimana keadaanya, ummi tetap hubungi dan cari. Cari dengan doa...

Satu peristiwa yang masih terpahat dalam memory, ummi terpisah dengan seorang anak angkat ummi kerana berlaku salah faham antara ummi dan keluarganya, menyebabkan dia terpaksa menjauhkan diri dari ummi. Di mana ummi nak cari jika dia bukan berada di Malaysia? Dengan doa dan harapan tidak putus-putus, 2 minggu selepas ummi balik dari Makkah ummi terjumpa dengan abangnya  yang telah convert. Minggu berikutnya abangnya datang bawa dia berjumpa ummi setelah hampir 2 tahun ummi kehilangan khabar berita dirinya. Syukur, aqeedahnya masih terpelihara walaupun dia tercampak di Kota Metropolitan yang penuh cabaran. Dia datang bertemu ummi masih berbaju kurung, walaupun tudungnya telah tiada. Semoga Allah yang memelihara aqeedah dan maruah dirinya...



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

3 comments:

Anonymous said...

Allah s.w.t berfirman dalam surah an-Nisa’, ayat 1, bermaksud: “Dan takutlah kepada Allah yang minta-meminta kamu dengan nama-Nya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesungguhnya Allah mengawasi kamu.”

TANGISAN MENGIRINGI PERPISAHAN


Ibnu Al-Mubarak telah berjumpa dengan seorang yang jahat pekerti dan rendah budinya dalam satu perjalanan. Namun dia terus pergaulinya dan berjalan bersamanya, walaupun terpaksa menanggung kesabaran atas pekertinya yang kurang menyenangkan itu.

Detik berpisah akhirnya tiba. Ibu Mubarak menjadi sebak dan menangis. Apabila ditanya kenapa dia menangis, dia menerangkan "Aku menangis kerana masih sayang kepadanya. Aku terpaksa berpisah dengannya dalam keadaan dia belum dapat berpisah dengan kelakuannya yang buruk itu."


MORAL & IKTIBAR


* Buatlah kawan dengan siapa saja asalkan bertujuan untuk memperbaiki hubungan silaturahim serta mendekatkan diri kepada Allah.

* Bersabar dalam pergaulan suatu kebajikan. Berusaha memperbaiki akhlak kawan satu kebajikan yang lain.

* Mencari kawan mudah tetapi mencari kawan yang seia dan sekata amat sukar.

* Perbaiki hubungan sesama manusia (hablum-minan-nas) di samping perbaiki hubungan dengan Allah (hablum-mina-Allah).

* Dua sahabat yang menangis lantaran berpisah kerana Allah akan dinaungi Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya.

* Jangan mamandang keji terhadap seseorang kerana akhlaknya tapi bersimpatilah di samping cuba untuk mengubah kelakuannya.

* Berusaha dalam dakwah adalah tanggungjawab kita tetapi pemberian taufiq dan hidayat adalah di tangan Allah

Berkawan dengan orang yang jahat akhlak adalah sebagai satu cara untuk menguji diri sejauh mana kesabaran dan kesediaan kita untuk memaafkannya.

Anonymous said...

I apologise, but, in my opinion, you are mistaken. I can defend the position.

Anonymous said...

I apologise, but, in my opinion, you are mistaken. I can defend the position.


Apa maksud anda? Di mana salah saya dan apa pandangan anda? Apa yang ingin anda pertahankan?

Betulkan saya jika saya salah.