BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 22 June 2010

Masakan pertama~ Asam Rebus Keladi

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Pokok dan bunga Keladi air
Semasa berhenti di Pekan Tanjung Karang semalam,ummi beli sayur -sayur kampung seperti pucuk keladi air,jantung pisang, serai, bunga kantan dan batang keladi berserta ubinya.


Ummi nak ajar menantu masak asam rebus keladi hari ni. Setelah batang dan ubi dibersihkan, di cuci dan direbus dengan asam keping. Tujuan di rebus dengan asam keping adalah untuk menghilangkan gatal-gatal pada keladi.


Setelah mendidih,keladi itu di toskan. Dengan menggunakan cili kering, sedikit belacan, bawang merah, bahan ini dikisar. Setelah dikisar, dimasukkan dalam periuk dan direbus dengan air sehingga mendidih. Masukkan asam keping, garam dan serbuk perasa. Ummi minta menantu masukkan ikan kering sepat ke dalam masakkan ini agar lebih sedap.


Setelah mendidih,barulah sayur keladi, batang dan ubinya dimasukkan ke dalam periuk. Biarkan seketika dan masukkan hirisan bunga kantan. Ini adalah pilihan dengan daun kesum. Jika salah satu ada pun dah cukup.


Bila dah benar-benar ,mendidih,barulah diangkat dari dapur. Biarkan seketika agar rasa asam,garamnya sebati.Makan dengan nasi panas dan ikan goreng. Pucuk keladi air tu di rebus dan cicah dengan sambal, memang sedap...
Asam rebus keladi


Batang Keladi untuk di masak sayur



Sambil membimbing memasak, ummi turunkan juga petua-petua. Ummi bagitahu apa masakan yang digemari oleh suami mereka. Cara dan kaedah memasak yang selalu ummi amalkan. Begitulah caranya mendidik anak menantu, sama seperti mendidik anak sendiri...








Resepinya : Asam  Rebus keladi

Bahan untuk dikisar
15 tangkai ~ cili kering
6 biji ~ bawang merah
5 ulas ~ bawang putih
belacan dibakar (sebesar duit 50 sen)

Bahan2 lain
keladi
daun kesum
bunga kantan 2 kuntum
 5 keping asam keping
Cara-caranya
Masukkan  bahan kisar ke dalam periuk yang berisi air, didihkan. Masukkan keladi, daun kesum, bunga kantan berserta asam keping. Perasakan garam. Setelah mendidih, masukkan keladi yang telah direbus tadi dan biarkan mendidik sekali lagi. Biarkan seketika sebelum dihidangkan supaya rasa asam dan garam mesra.




Petua:

Bagi mengelakkan terasa gatal keladi, sediakan periuk berasingan untuk merebus keladi apabila air sudah mendidih baru dibasuh keladi dan terus masukkan ke dalam air didihan tadi biarkan sehingga keladi dan ubi keladi empuk baru di masukkan ke dalam periuk yang berisi bahan kisar yang sedang mendidih. Keladi yg terendam lama sebelum masak akan menyebabkan lelangit dan tekak terasa gatal.












 
Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: