BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 26 June 2010

Silaturahim Kerabatku

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bukanlah saja mata ni nak menangis kat Majlis Walimah tadi tu di Bandar Baru Sg. Buloh,tetapi sebaik bersalam-salaman dengan saudara mara sebelah arwah mak,air mata ni terus gugur bak mutiara putus dari karangan.



Hiba sangat hati ni,melihat semua mak-mak dan bapa-bapa saudara, adik beradik arwah mak datang ke majlis walimah sepupu tu. Masa muna buat majlis walimah perkahwinan anak-anak muna baru ni,seorang pun tak datang. Tertanya juga hati ni, kenapa?

Namun lepas tu, bila hati dah tenang, tersedar dengan ketentuan Allah, bahawa jika mereka berikan alasan pun, itu cuma sebab musabab sahaja. Sebenarnya memang tidak ada di dalam perancangan Allah mereka hadir di majlis walimah anak muna hari tu.


Emosi yang muna lahirkan ketika bersalaman dengan mereka itu adalah fitrah hati yang seorang berduka dan hiba. Lama tak bertemu mereka dan kerana kasih sayang dan persaudaraan seagama. Tak mungkin silaturahim antara kerabat ini mudah putus begitu sahaja.


Semua saudara mara sebelah arwah mak datang di majlis walimah anak Pak Lang tadi.Kalau ikutkan Pak lang lebih dahulu meninggal daripada mak. Pak Lang adalah adik lelaki selepas mak. Pak Lang meninggal disebabkan oleh kanser usus. Mak meninggal disebabkan oleh angin ahmar. Lama juga arwah Pak Lang menderita sakit sehingga badan Pak Lang kurus kering. Pak Lang meninggal lebih dahulu dari atok, nenek dan mak. Masa Pak Lang meninggal,anak-anak Pak Lang masih kecil lagi.

Isteri Pak Lang,Mak Lang Azimah yang bekerja sebagai pengasuh,menyara anak-anaknya seramai 6 orang disamping sedikit duit persaraan tentera. Kini anak-anak arwah Pak Lang dah besar. Majlis walimah ini merupakan majlis walimah anak yang ke 4. Majlis walimah anak ke 3 bernama Fendi, dibuat di Ipoh sempat muna hadir bersama-sama arwah mak.

Hubungan kekeluargaan antara kami masih erat dan saling ziarah menziarahi. Sebab tu tadi muna menangis bila bersalaman dengan setiap orang kerana sedih lama tak bertemu. Bukan semua orang masih mengutamakan menjaga hubungan kerabat ini. Memang sejak berkahwin, muna suka menziarahi mereka yang lebih tua seperti mak-mak dan bapa-bapa saudara. Tetapi sejak 5 tahun kebelakangan ini,muna sendiri uzur dan sering keluar masuk hospital menyebabkan muna lama tidak menziarahi mereka yang tinggal jauh-jauh.

Lagi pun mereka pun dah tua-tua. Harap mereka mahu datang menjenguk muna,tentu payah sebab mereka nak kemana pun,mengharap bantuan anak-anak membawa/memandu kereta,sedangkan anak-anak sebuk bekerja.

Ya Allah berikan lah aku kekuatan, agar hubungan kerabat ini sentiasa erat antara kaim semua dan mengharap agar sentiasa di dalam redha, rahmat dan kasih sayang Allah.


Silaturrahim Menurut Kaca Mata Islam

Definisi bahasa menterjemahkan kalimah ( الصلة ) sebagai penyambung atau hubungan manakala kalimah ( الرحم ) diterjemahkan sebagai kaum kerabat . Terkadang terdapat kekeliruan di kalangan umat Islam yang menanggap Silaturrahim adalah hubungan umum umat Islam sedangkan hakikatnya yang dikehendaki pada kalimah ini adalah hubungan kaum kerabat .


Namun ada juga ulamak yang meletak hubungan persahabatan orang Islam di bawah Silaturrahim namun di tingkatan yang lebih rendah daripada hubungan kerabat .

Siapakah yang dimaksudkan dengan al-Arham atau kaum kerabat ini ? Menurut kitab Mughni al-Muhtaj mereka terdiri daripada kaum keluarga.


Silaturrahim sememangnya merupakan satu agenda yang penting dalam membentuk komuniti masyarakat Islam yang harmoni . Ini berdasarkan untaian peristiwa – peristiwa yang berlaku di hayat Rasulullah SAW yang menggambarkan betapa Rasulullah SAW menekankan para sahabatnya ketika itu untuk tidak mengabaikan kaum kerabat mereka . Pernah diriwayatkan, seorang lelaki datang menemui Rasulullah saw, katanya, "Aku ada seorang kerabat, aku mengekalkan silaturrahim dengannya tetapi dia memutuskannya. Aku maafkan dia tetapi dia menzalimi aku. Aku berbuat baik kepadanya tetapi dibalasnya dengan perbuatan jahat. Apakah aku patut membalasnya dengan kejahatan juga?". Rasulullah menjawab, "Jangan ! Engkau mesti bersatu dengannya. Ambillah yang baik. Hubungilah dia. Di belakangmu ada pertolongan daripada Allah, selagi engkau tetap dengan sikap dan tindakan yang demikian".



Ternyata, mewujudkan silaturrahim itu adalah satu tuntutan dan menjadi kewajipan kepada umat Islam melaksanakannya selari dengan amalan- amalan lain. Kalau silaturrahim itu belum wujud, hendaklah diwujudkan; kalau ada apa-apa masalah atau kesulitan, hendaklah diselesaikan; kalau hampir putus, hendaklah dipulihkan dan kalau sudah baik keadaannya hendaklah dipelihara atau dikekalkan.


Seperti amal ibadah yang lain, melaksanakan kewajipan dalam hal yang berkaitan dengan silaturrahim juga bukanlah merupakan satu urusan yang sukar atau terlalu membebankan. Rasulullah saw bersabda, mafhum- nya: "Hubungkan rahim di antara kamu walaupun hanya dengan salam". Demikianlah betapa mudahnya pelaksanaan silaturrahim itu. Dengan salam sahaja kepada kaum kerabat, dikira telah menunaikan kewajipan menghubungkan silaturrahim.


Islam meletakkan Silaturrahim ini pada satu mauqif atau kedudukan yang penting kerana sesungguhnya kaum kerabat merupakan satu-satunya wasilah dakwah yang berkesan sebagaimana firman Allah Ta’ala :

فأنذر عشيرتك الأقربين

Kaum kerabat akan menjadi dalil kepada masyarakat terhadap keperibadian seseorang yang mengaku dirinya sebagai seorang pendakwah dan pemimpin Islam bahkan mereka iaitu kaum kerabat ini juga bertindak sebagai perisai kepada para pendakwah sebagaimana yang kita perhatikan betapa bapa saudara Baginda SAW , Sayyidina Hamzah begitu prihatin akan keselamatan anak saudaranya . Justeru , nilai dan kedudukan mereka dalam Islam telah dimuliakan dengan perintah-perintah Allah Ta’ala ini .


Di samping itu ada beberapa pilihan lain dalam pelaksanaannya. Ulamak mengatakan, "Seseorang yang mempunyai kerabat wajiblah menghubungi kerabatnya dengan hadiah dan ziarah, jika tidak berkemampuan dengan harta (hadiah), hubungilah dengan ziarah sahaja dan berilah apa-apa bantuan yang diperlukan. Jika kerabat itu berjauhan, hubungilah dia dengan surat. Pelaksanaan amalan silaturrahim di tahap yang lebih tinggi dan akan mendapat ganjaran yang lebih besar ialah sebagaimana sabda Rasulullah saw yang mafhumnya: "Sedekah yang paling afdhal ialah kepada kerabat yang bersakitan hati (tidak baik perhubungan)".


Menghubung dan mengekalkan silaturrahim adalah satu tuntutan dalam agama Islam. Allah SWT berfirman dalam Surah an-Nisa’ ayat 1 :

و اتقوا الله الذى تساءلون به والارحام

Maksudnya :
“ Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan ( menggunakan ) nama-Nya kamu saling meminta antara satu sama lain dan ( peliharalah ) silaturrahim "

Firman Allah , ayat 22-23 daripada Surah Muhammad :

فهل عسيتم إن توليتم أن تفسدوا في الأرض و تقطعوا أرحامكم . أولئك الذين لعنهم الله فأصمهم و أعمى أبصرهم

Maksudnya :

“ Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dan merosakkan hubungan kekeluargaan ? Mereka itulah orang-orang yang dilaknati Allah dan ditulikan-Nya telinga mereka dan dibutakan-Nya penglihatan mereka “

Nabi SAW telah bersabda :

لا يدخل الجنة قاطع

“ Tidak akan masuk syurga bagi mereka yang memutuskan ( silaturrahim ) ”

Nabi SAW bersabda :

من كان يؤمن بالله واليوم الأخر فليصل رحمه

“ Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat hendaklah dia menghubungkan silaturrahim ”

Nabi SAW bersabda :


إن الله خلق الخلق , حتى إذا فرغ منهم قامت الرحم فقالت : هذا مقام العائذ بك من القطيعة . قال : نعم , أما ترضين أن أصل من وصلك و أقطع من قطعك قالت : بلى .

“ Sesungguhnya Allah telah mencipta sekalian makhluk sehingga apabila selesai dari urusan tersebut maka berdirilah ar-Rahim maka berkata kepada Allah : Aku berlindung dengan ini dari pemutus ( silaturrahim ) . Allah berfirman : Ya , adakah kau tidak redha jika aku hubungkan mereka yang menghubungkan kan kau dan aku putuskan sesiapa yang putuskan kau . Berkata ar-Rahim : Bahkan aku redha “


Firman Allah Ta’ala dalam Surah ar-Ra’du , ayat 25 :


والذين ينقضون عهد الله من بعد ميثاقه و يقطعون مآ أمر الله به أن يوصل و يفسدون في الأرض أولئك لهم اللعنة و لهم سوء الدار


Bermaksud :
"Dan (sebaliknya) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya dan memutuskan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah supaya dihubungkan, serta mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi, mereka itu beroleh laknat dan mereka pula beroleh balasan hari akhirat yang seburuk-buruknya." (25)



Firman Allah Ta’ala lagi dalam Surah an-Nahli , ayat 90 :




۞ إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُ بِٱلۡعَدۡلِ وَٱلۡإِحۡسَـٰنِ وَإِيتَآىِٕ ذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَيَنۡهَىٰ عَنِ ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنڪَرِ وَٱلۡبَغۡىِ‌ۚ يَعِظُكُمۡ لَعَلَّڪُمۡ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya :

"Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Dia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya." (An-Nahl, 90)


Seterusnya Allah Ta’ala turut berfirman dalam Surah an-Nisa’ , ayat 36 :


۞ وَٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَلَا تُشۡرِكُواْ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا‌ۖ وَبِٱلۡوَٲلِدَيۡنِ إِحۡسَـٰنً۬ا وَبِذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَـٰمَىٰ وَٱلۡمَسَـٰكِينِ وَٱلۡجَارِ ذِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡجَارِ ٱلۡجُنُبِ وَٱلصَّاحِبِ بِٱلۡجَنۢبِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُكُمۡ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن ڪَانَ مُخۡتَالاً۬ فَخُ

Maksudnya :

"Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri." (An-Nisa,36)


Selain itu Allah juga berfirman dalam Surah al-Baqarah , ayat 177 :


۞ لَّيۡسَ ٱلۡبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ قِبَلَ ٱلۡمَشۡرِقِ وَٱلۡمَغۡرِبِ وَلَـٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕڪَةِ وَٱلۡكِتَـٰبِ وَٱلنَّبِيِّـۧنَ وَءَاتَى ٱلۡمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ ذَوِى ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَـٰمَىٰ وَٱلۡمَسَـٰكِينَ وَٱبۡنَ ٱلسَّبِيلِ وَٱلسَّآٮِٕلِينَ وَفِى ٱلرِّقَابِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّڪَوٰةَ وَٱلۡمُوفُونَ بِعَهۡدِهِمۡ إِذَا عَـٰهَدُواْ‌ۖ وَٱلصَّـٰبِرِينَ فِى ٱلۡبَأۡسَآءِ وَٱلضَّرَّآءِ وَحِينَ ٱلۡبَأۡسِ‌ۗ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ ٱلَّذِينَ صَدَقُواْ‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُتَّقُ


Maksudnya :


"Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. (Orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa." (Al-Baqarah,177)


Rasulullah saw pernah ditanya, "Siapakah manusia yang paling utama?". Rasulullah lalu bersabda, mafhumnya: "Yang paling utama ialah orang yang paling kuat bertakwa kepada Allah, yang paling erat (akrab) perhubungan dengan kaum kerabatnya dan paling suka menyuruh berbuat kebajikan dan menegah kemungkaran".


Pada masa yang lain, Rasulullah saw telah ditanya, "Katakan kepada- ku, apakah amal yang membawa aku ke syurga dan menjauhkan aku daripada neraka?". Rasulullah saw menjawab, mafhumnya: "Engkau sembah Allah, jangan sekutukan Dia dengan sesuatu, dirikan sembahyang, keluarkan zakat dan hubungkan antara rahimmu".


Rasulullah saw juga pernah bersabda, mafhumnya: "Tiada langkah seorang hamba yang paling dikasihi oleh Allah melainkan langkah untuk mengerjakan shalat fardhu dan langkah kepada kaum kerabat (menghubungkan rahim). Berkata Abu Thalhah kepada Rasulullah saw, "Kebunku itu adalah untuk fi sabilillah dan untuk sekalian fakir miskin". Lalu Rasulullah saw bersabda, mafhumnya: "Sudah wajiblah (pastilah) pahalamu daripada Allah, dan sekarang engkau bahagi-bahagikan kebun itu di kalangan kaum kerabatmu".


Diriwayatkan, di dalam Taurat tersurat firman Allah yang bermaksud:
"Takutlah kepada Tuhanmu, berbaktilah kepada ibu bapamu dan hubungkanlah rahimmu, nanti Aku lanjutkan umurmu, melaksanakan segala kemudahan dan menyelesaikan segala kepayahanmu".


Sabda Rasulullah saw, mafhumnya: "Ketahuilah, bahawa rahmat Allah tidak turun ke atas kaum yang ada di kalangan mereka orang yang memutuskan silaturrahim". Sabda Rasulullah saw maksudnya: "Bahawa bau syurga itu dadapt dihidu dari sejauh lima ratus tahun perjalanan.Tidak dapat tercium bau syurga oleh orang yang derhaka kepada ibu bapanya dan orang yang memutuskan sillatul- rahim".


Hadis-hadis berikut adalah tentang kelebihan menghubungkan sillatul-rahim : Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya: "Sedekah kepada orang miskin itu mendapat pahala satu sedekah, sedangkan sedekah kepada kaum kerabat itu mendapat dua pahala: pahala sedekah dan pahala menghubungkan silaturrahim".


Rasulullah bersabda lagi, mafhumnya: "Takutlah kamu kepada Allah dan hubungkan rahim kamu, maka itu terlebih baik bagi kamu di dunia dan di akhirat".


Diceritakan, bahawa Qarun yang ditelan bumi, setiap hari semakin dalam itu, tiba-tiba terhenti, apabila dia bertanya khabar tentang Musa , anak bapa saudaranya. Cerita ini menunjukkan kelebihan membuat hubungan kekeluargaan, sehinggakan orang yang melakukan kemungkaran besar dan sedang menerima pembalasan seperti Qarun itu pun mendapat kelonggaran, apabila dia bertanya khabar tentang diri ahli kaum keluarganya.


Terjemahan Kitab al-Kabair ( Dosa-dosa Besar )
Bab Dosa Besar ke-43 , Muka Surat 116
Disusun oleh al-Imam Shamsuddin Muhammad bin Ahmad bin Uthman az-Zahabi
Cetakan pertama 1999 oleh Darul Faiha’ , Damsyiq

1. Mengikhlaskan niat hanya kepada Allah
Maksudnya:
"Dan tidaklah mereka itu diperintahkan melainkan supaya semua menyembah Allah, dengan tulus ikhlas menjalankan agama untukNya semata-mata, berdiri lurus dan menegakkan solat serta menunaikan zakat dan yang demikian itulah agama yang benar."
(Al-Bayyinah : 5)


Sabda Rasulullah s.a.w
"Hanya segala amal itu dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seseorang itu apa yang dia niatkan." (Muttafaq ‘alaih)

Maksudnya:
"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara…"

Dan Sabda Rasulullah s.a.w.:
Maksudnya:
"Orang yang beriman dengan orang yang beriman yang lain laksana satu binaan, saling kuat-menguat di antara setengah dengan setengah yang lain."


Sabda Rasulullah s.a.w. lagi:
Maksudnya:
"Kami mengasihi saudara kerana dia adalah saudara pada jalan Allah."


Di samping itu sikap mahabbah mesti dibuktikan dalam amalan dan penghayatan bukan sekadar teori semata-mata.

Maksudnya:
"Sesungguhnya seseorang kamu pergi menunaikan sesuatu keperluan saudaranya lebih baik baginya daripada beriktikaf dimasjid aku ini selama sebulan."


Dan sabdanya lagi:
Maksudnya:
"Sesiapa yang telah memasukkan kegembiraan iaitu menghilangkan kesusahan dan kesukaran kepada keluarga muslim, maka Tuhan tidak melihat balasan kepadanya selain daripada syurga."


Baginda Rasulullah s.a.w bersabda yang berbunyi:
Maksudnya: “ Orang Mukmin itu mengasihani saudaranya seperti mana ia mengasihani dirinya sendiri. “


Maksudnya: “ Orang Mukmin ibarat sebuah bangunan yang masing-masing berpaut satu sama lain. “

Sebab – sebab Keretakan Silaturrahin

- Niat
- Wujud Faktor Dalaman & Luaran


Faktor Dalaman …
1. Diri sendiri – niat dan tindakan
2. Keluarga – mementingkan status
3. Kepentingan diri
4. Pengaruh diri akibat rasa dengki dan dendam serta sebagainya
5. Tiadanya sifat toleransi dan pemaaf sesama insane
6. Tahap keimanan yang rendah
7. Kurangnya didikan agama ( akhlaq )

Faktor Luaran …
1. Pengaruh : Persekitaran – Materialistik
Pergaulan Seharian – Fitnah
Politik Kehidupan – Perbezaan Kefahaman

2. Wujudnya : Sifat Batu Api , Kroni , Dendam , Tidak berkasih sayang dalam
pergaulan .

3. Iri hati dan Cemburu

Secara keseluruhannya :

Bergantung kepada diri sendiri dan tahap keimanan dalam menghadapi hidup di dunia ini yang penuh dengan tribulasi , ujian , dugaan dan mehnah .






Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: