BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 24 July 2010

Virus Denggi Membunuh Janinku

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Subuh itu,terasa sakitnya kepala tak terkira, tetapi bila kenangan anak-anak murid yang nak ambik peperiksaan PMR tak lama lagi,ummi gagahkan diri untuk bangun juga bersiap-siap untuk ke sekolah.


Kelas 3ES 1, ada 2 masa bersama mereka, dari jam 7:30 hingga 8:50. Kelas ini pelajarnya sederhana tetapi rajin-rajin belaka. Dah banyak kali ummi tertinggal mengajar kelas ini. Ye lah,sebelum  ni ummi tinggalkan kelas ini selama 40 hari, pergi menunaikan haji ke Makkah.


Balik dari Makkah,  baru 2 minggu ke sekolah semula, HSAJB, telefon ingatkan,hantar surat 'urgent' suruh jalani pemeriksaan berkaitan hati. Lepas buat ujian darah,kena masuk wad selama 2 minggu.

Sebelum masuk wad, ummi buat banyak lembaran kerja untuk kelas-kelas yang terpaksa ditinggalkan sekali lagi, sedang mereka mahu menduduki peperiksaan PMR pada tahun itu.


Oleh kerana doktor dah inform awal-awal kena masuk wad,maka ummi pun buat persiapan dengan menyediakan bahan-bahan yang bakal dibuat ketika di wad nanti. Kali ni macam orang nak pergi berkursus sahaja,beg besar yang dipenuhi dengan buku-buku.


Buku rekod mengajar pun ummi bawa,jururawat dan doktor geleng kepala memerhatikan ummi yang sibuk membuat kerja-kerja sekolah di wad. Selebihnya ummi membaca buku. Ummi kurang gemar berbual-bual ketika tinggal di wad, sebab bagi ummi kalau ummi sakit,ummi perlukan rehat dan tak mahu minda dicampuri dengan masalah kesakitan orang lain.


Cukuplah ummi berehat di katil sambil membaca buku. Cukup masa, doktor dan jururawat akan datang membuat rawatan ke atas ummi. Ummi masuk wad hari Isnin. Hari Rabu,zauj membawa khabar hari Sabtu dan Ahad ini,ada keluarga sebelah zauj nak datang bermalam kerana menghantar anak mereka mendaftar sebagai pelajar di UTM.


Macamana ya,mereka belum pernah datang, siapa nak melayan mereka di rumah nanti? Petang itu,ketika doktor melawat melihat keadaan ummi, ummi minta izin untuk pulang bercuti di rumah pada hari Sabtu dan Ahad. Lagipun, biopsy hati hanya akan dibuat pada hari Isnin minggu berikutnya.


Bincang-bincang dengan sister   dan  doktor pakar ,  akhirnya ummi dibenarkan pulang bersyarat. Pagi Sabtu zauj datang ambik terus bawa balik ke rumah dan hari Ahad kena hantar semula masuk wad. Jangan dibenarkan ummi pergi ke mana-mana kerana ummi adalah pesakit berdaftar dan masih menjadi tanggung jawap hospital. Zauj setuju.


Petang Sabtu,sanak saudara zauj pun sampai. Zauj dah siap masak untuk makan malam. Sebenarnya ummi  balik rumah hanya sekadar untuk meraikan tetamu sahaja, kerja rumah dan melayan makan minum tetap zauj yang lakukan. Apakan daya,memang ummi lemah dan tak berdaya.


Hari Ahad ada pasar tani di kawasan perumahan. Ummi tengok bahan makanan dalam peti sejuk telah berkurangan. Ummi ajak zauj ke pasar tani,sebab petang nantinya,ummi dah kena masuk wad semula dan tak tahu bila akan balik semula ke rumah.


Masa di pasar tani,   jumpa ramai kawan-kawan. Semuanya heran,apa pasal ummi ada kat sini,sedangkan mereka dengar khabar ummi masih kat wad. Bila ummi terangkan ,mereka faham dan ketawa, kekerapan ummi masuk wad, sampai boleh minta cuti.


Setelah mengemaskan semua bahan-bahan mentah yang dibeli ke dalam peti sejuk, zauj hantar semula ummi ke wad. Itu pun selepas makan tengah hari dan tetamu telah balik ke rumah mereka di Selangor.


Pagi esoknya, awal-awal pagi,setelah diperiksa oleh doktor pakar, biopsy sepatutnya dibuat hari Isnin,ditangguhkan ke hari Selasa pula. Tak apalah, ummi tak kisah bila mereka nak lakukan, sebab walaupun duduk wad,ummi tak pernah rasa bosan atau jemu. "Think positif". Banyak kerja ummi nak buat. Siapkan rekod mengajar,membuat soalan peperiksaan setangah tahun dan membaca buku.


Hari Selasa, pagi-pagi 3 orang doktor pakar hematologi datang, dan mereka kata tak payah buat biopsy kat bilik rawatan, buat kat atas katil di wad sahaja sebab ummi duduk dalam bilik satu katil seorang. Jadi mereka buat biopsy ke atas ummi kat katil tu sahaja.


Ummi dibius setempat di bahagian abdomen kanan. Hati manusia kan besar sehingga memasuki sedikit rongga dada. Dengan menggunakan peralatan khas mereka, rongga antara dua tulang rusuk di cucuk. Ummi tidak dibenarkan melihat cara mereka melakukan kerja. Pandangan ummi dihadang dengan kain. Jadi tak tahu camana mereka buat kerja,cuma terasa kesakitan tu sehingga ke otak sebab bius tu cuma di bahagian luar sahaja. Sedangkan sample yang mereka nak ambik ialah cebisan hati.


Peralatan mereka itu yang mana seperti jarum tetapi dihujungnya ada gunting. Dah di cucuk kedalam abdomen,mereka akan gunting sedikit untuk ambik cebisan hati dan akan dihatar ke makmal untuk ujian kanser.


Selepas selesai kerja-kerja mereka,ummi tidak dibenarkan bergerak selama 6 jam. Tekanan darah di ambik setiap 15 minit untuk memastikan tidak berlaku pendarahan dalaman.


Waktu zohor zauj datang, bawa Najdah.Masa tu umur Najdah 11 tahun. Along dan Angah tak ada di rumah kerana belajar di Terengganu. Hanya Najdah sahaja anak yang paling tua ada di rumah ketika itu. Ayah tinggalkan Najdah dengan ummi untuk membantu ummi berwuduk. Selepas solat isyak,ayah bawa balik Najdah sebab esok nak ke sekolah. Lagi pun kat rumah masih ada adik-adik yang kecik-kecik.


3 hari lepas tu,tanpa tunggu keputusan, bila keadaan ummi sudah stabil,ummi dibenarkan balik rumah. Minggu berikutnya baru ummi ke sekolah semula.


Tapi hari ni,baru je 12 hari keluar wad, ummi sudah alami sakit kepala yang kronik. Kenapa pulak ni?


Habis sahaja kelas pada pukul 8:50 pagi,ummi dah tak tahan menanggung rasa sakit kepala yang berdenyut-denyut. Ummi called zauj, nak pergi ke klinik UTM. Zauj datang dan bawa ummi ke klinik UTM. Setelah diambil darah, di ambil tekanan darah,doktor berikan ummi suntikan agar sakit ummi dapat diredakan. Sakit kali ni sakitnya ibarat, berbaring seperti atas batu kerikil,sedangkan masa tu ummi baring di atas tilam spring kingkoil yang empuk, menelan air ibarat menelan pasir, kalau air pun rasa macam telan pasir, apatah lagi untuk telah makanan. Semua saraf dan sendi rasa sangat sakit.Suhu badan meningkat dengan mendadak.


Selepas itu, diberikan cuti rehat dan ummi diarahkan balik berehat di rumah. Pesanan doktor, darah perlu diambil setiap hari,maka esoknya pagi-pagi lagi ummi pergi ambik darah dan balik rumah. Setelah 5 hari, darah di ambil dan dibuat analisa, di dapati dalam darah ummi ada virus denggi. Dan pada hari itu juga, pendarahan telah berlaku di mulut, bibir dan yang paling tidak di duga pendarahan dibahagian serviks seperti orang tumpah darah kerana hamil.


Hari ke tujuh, bacaan platlet telah menurun kepada tahap kritikal, dan zauj hantar ummi unit kecemasan di HSAJB. Kelam kabut mereka membantu ummi yang dah macam nyawa-nyawa ikan kerana pendarahan. Kulit dah merah,macam udang kena bakar, bacaan platlet makin menurun kerana darah menjadi cair, sedangkan agen pembeku darah telah tiada.


Platlet telah dimasukkan menerusi intravena. Kiri kanan tangan ummi telah di pasang drip untuk memasukkan cecair dan platlet. Untuk menghentikan darah dari terus keluar di bahagian serviks, ummi dimasukkan ke Dewan Bedah dan diberikan bius " bius keseluruhan (general anesthesia)". Sebelum ummi lelap tertidur,ummi nampak para doktor memasukkan platlet menerusi intrvena ditangan yang seblah lagi dengan menggunakan omboh dan picagari supaya jumlah platlet yang masuk banyak dan cepat demi mengurang pendarahan di serviks. Setelah itu ummi tidak sedar lagi apa yang berlaku.


Subuh esoknya baru ummi tersedar sepenuhnya, rupanya,virus denggi yang menyerang ummi telah meyebabkan anak yang ummi kandung mati. Sakit kepala,suhu badan yang mendadak meningkat dan kesakitan sendi dan tulang-tulang adalah tanda-tanda demam denggi. Setelah keadaan stabil, baru ummi dibenarkan balik ke rumah, dan ummi diberikan cuti rehat selama 1 bulan. Cuti lagi...kesian anak-anak murid di sekolah yang dahagakan ilmu.


Tetapi cuti sakit kali ini, cuti yang amat memeritkan sebab seluruh tubuh sakit dan gatal-gatal. Rambut gugur kesan dari kemasukkan sel darah orang lain yang mengambil masa untuk tubuh ummi sebati menerimanya. Bayangkan ummi diberikan 4 beg platlet yang dimasukkan menerusi intravena, platlet dari para penderma yang tidak ummi ketahui siapa punya demi untuk menyelamatkan nyawa ummi. Moga Allah yang membalas kepada penderma-penderma ini.


Selama sebulan ummi di rumah,dalam keadaan yang masih lemah, ummi berusaha untuk memulihkan tubuh dengan menanam berbagai pokok-pokok bunga hiasan di dalam pasu. Sejak itu, rumah ummi mula terhias indah dengan dedaun tumbuhan hijau. Itulah cara untuk ummi atasi kebosanan dan memulihkan diri agar tidak tertekan dengan rasa sakit dan kesakitan. Ummi tak suka asyik berbaring dan berehat di katil sahaja.


Ummi benar-benar terpukul dan tertekan jika ummi terlalu memikirkan ujian Allah ini,kerana ummi baru 2 minggu lepas menjalani ujian biopsy hati,keputusan pun belum dapat, tetapi sudah diserang sakit dan virus lain. Simpton sakit ini pula menyamai simpton sakit hati disebab kan oleh karsinoma hati. Tapi ummi tidak ambik indah dan tidak peduli semua kesakitan tu, ummi tetap jalani hidup dengan ceria dan bahagia.


Semua orang akan menghadapi ujian, cuma cara ujian itu berbeza. Syukur diberikan ujian ini,kerana Allah Maha Mengetahui bahawa ummi mampu untuk memikulnya. Sakit ini adalah anugerah Allah untuk ummi sentiasa ingat pada NYA.


Semoga ummi zauj dan anak-anak mampu menghadapi ujian ini. Amin.






Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


0 comments: