BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 20 August 2010

Tanggungjawap Kepada Ummah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Hari ini Jumaat,oleh kerana kehabisan barang dapur untuk masak berbuka hari ini, memandangkan zauj sebuk dengan pelbagai urusan, maka ummi minta izin dari zauj untuk ke hypermarket yang terletak berhampiran rumah ummi diwaktu tengah hari.


Ketika zauj pergi bersolat Jumaat,singgahkan ummi di hypermarket itu. Nanti lepas selesai solat,zauj akan ambik ummi semula di situ.


Ummi pergi berdua dengan cucu,Nurul Naimah.Hajat hati cuma nak beli sedikit barang-barang sahaja. Ummi letak Naimah dalam troli,dan berjalan menuju rak tempat barang keperluan itu di susun.


Sambil berjalan tu ummi pandanglah kiri kanan, melihat barang-barang. Terlihat lah ummi beberapa orang lelaki sedang berjalan-jalan juga di situ. Dalam hati kata,ini kan waktu Jumaat, sudah pasti ponteng solat Jumaat ni.


Ke dalam lagi,ummi terjumpa pula beberapa pasang lelaki dan perempuan melayu berseluar ketat, berbaju T singkat berjalan berpegangan tangan seseolah macam bersiar-siar di taman bunga. Bukan nak membeli barang pun sebab tak ada troli atau bakul yang dibawa. Agaknya sekadar nak menghabiskan waktu rehat tengah hari Jumaat yang panjang dengan datang ke hypermarket memadu kasih. Kalau ke tempat lain, kot kena cekup pulak.


Selepas ummi dah dapat membeli beberapa barangan untuk berbuka puasa nanti, ummi menuju ke kaunter bayaran. Di situ ummi terlihat pula sepasang lelaki dan perempuan melayu berbaju kurung dan bertudung sedang berjalan dengan tangan berkepit, seseolah perempuan tu takut lelaki tu terlepas. Kelihatan tingkah laku mereka tu bukan macam suami isteri. Kalau suami isteri tidak macam tu akhlaknya.


Bila lelaki itu terperasan akan renungan ummi kepada mereka,segera lelaki tu macam nak meleraikan dakapan perempuan tu dari tangannya.


Sedih hati ini melihatkan fenomena ini.Sudahlah yang lelaki tidak bersolat Jumaat, berpegangan tangan dengan bukan mahram dan yang perempuan 2,3 orang kat dalam hypermarket tu pulak berpakaian tidak sewajarnya.


Melihat cara mereka berpakaian pun sudah terasa amat malu. Seseolah kalau lelaki tengok perempuan tu begitu,tentu lelaki juga dapat bayangkan perempuan berjubah pun begitu juga bentuk tubuhnya. Dimana letaknya maruah diri dan rasa malu?


Macamana kita sebagai umat Rasullulah, adakah mahu membiarkan keadaan ini berterusan,berleluasa dan sosial masyakarat makin runtuh?



Apa tindakan kita? Marilah kita sama-sama berfikir demi agama Islam yang murni.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: