BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 9 August 2010

Istighfar Utama

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



“Ya ALLAH, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang patut disembah hanya Engkau yang menjadikan aku. Aku hambaMu dan aku dalam genggamanMu. Aku dalam perjanjian beriman dan bertaat kepadaMu sekadar kesanggupan yang ada padaku.

Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang aku perbuat. Aku mengakui atas nikmat yang Engkau berikan kepadaku dan mengakui atas dosaku, aku mohon keampunanMu, tidaklah ada yang dapat mengampuni dosa seseorang hanya Engkaulah wahai Tuhanku.”


Penjelasan:

Sayyidina Jabir menjelaskan Rasulullah s.a.w bersabda:


“ pelajarilah dengan baik istighfar utama dan amalkan.”


At-Tayibi menerangkan, istighfar utama mengandungi pengertian hubungan yang erat antara seorang hamba dengan Tuhannya dan mengandungi pengakuan atas kelalaian dan kelengahan manusia dalam melaksanakan kewajipan terhadap ALLAH S.W.T pada hal manusia telah membuat perjanjian ketika ia masih dalam rahim ibu (dalam alam roh) bahawa ia dalam hidupnya akan sentiasa taat dan berbakti kepada ALLAH S.W.T .


Manusia mengakui atas nikmat-nikmat ALLAH S.W.T, nikmat harta benda,nikmat kelengkapan anggota tubuh dan kesempurnaan panca indera, kesihatan badan, fikiran, kebahagiaan dan sebagainya.

Kerana itu manusia sentiasa mohon perlindungan kepada ALLAH agar nikmat-nikmat tersebut terpelihara dari kemusnahan kerana akibat perbuatan dirinya sendiri. Di samping itu manusia mengakui berdosa dan merasa sangat terbatas dalam melaksanakan kewajipan-kewajipan terhadap ALLAH S.W.T. Timbul kesedaran dari hati nurani yang tulus ikhlas disertai dengan pengharapan mohon keampunan ALLAH S.W.T setiap pagi dan petang.


Kerana itu Rasulullah s.a.w menerangkan, siapa membaca istighfar utama di waktu pagi dengan penuh keyakinan sesuai dengan erti dan tujuan kalimat tersebut, kemudian ia meninggal pada hari itu, ia ahli syurga, dan siapa yang membaca di waktu petang dengan cara itu, kemudian ia meninggal pada malam hari, iapun ahli syurga.


(Keterangan-keterangan ini dipetik dan diterjemahkan dari kitab hadis subulus salaam juz IV halaman 327) Perkongsian dari Halaman Zaman.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.







0 comments: