BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 24 August 2010

Puasa Kali Ini

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bertangguh banyak hari nak menulis berkaitan puasa dan Ramadhan. Ada sahaja urusan-urusan yang tidak disangka. Salah satunya ujian, tetiba 2 hari lepas terasa mengantuk yang keterlaluan hingga tak dapat ditahan-tahan.


Selepas sahur, anak-anak akan mandi dan memakai pakaian seragam sekolah. Selepas itu mereka berjemaah solat subuh. Sementara menunggu jam 6.50 pagi,mereka akan duduk di sofa. Ada yang terlelap sekejap, ada yang menyiapkan kerja sekolah yang belum sempurna.


Ummi pula duduk mengadap laptop, konon nak menulis, tetapi terasa amat mengantuk. Tidak pernah sebelum ini ummi terasa mengantuk sebegini. Mungkin sebab malam itu, zauj berjaga sepanjang malam menyiapkan kertas kerja dan proposal yang perlu dibentang di mesyuarat senat esoknya, maka ummi pun tidak dapat tidor dengan lena. Seperti biasa jam 2:30 dah bangun untuk menyiapkan makana bersahur. Jadinya lepas sahaja anak-anak ke sekolah, terus ummi terlelap di kerusi depan laptop ini.


Memang setiap tahun, sepanjang Ramadhan, ummi akan bangun memasak makanan. Walaupun ummi bangun jam 2:30 pagi,bukanlah ummi masak sepanjang waktu itu. Jam 4:15 baru ummi akan masuk dapur. Menyediakan makanan seadanya, mudah dan ringkas untuk santapan zauj dan anak-anak. Semua anak-anak akan bangun makan. Telah menjadi kebiasaan kepada anak-anak dari kecil lagi untuk bersahur.


Rupanya, mungkin orang lain Ramadhan merupakan bulan berehat,boleh tidor, tetapi bagi ummi, masa di bulan Ramadhan ini sangat padat. Usahkan mahu menulis,membuka laman-laman blog ummi pun tak sempat. Kalau ada yang dah tulis, tergendala begitu sahaja. Seperti post Tanggungjawap Ummah, yang ditulis, 4 hari kemudian baru selesai dan dipublish.


Setakat hari ini setelah 13 hari berpuasa, jaudah berbuka dan sahur dimasak setiap hari.Ummi masak mudah sahaja tanpa ada banyak jenis santapan. Kalau laksa, cuma laksa,kuah dan sayur-sayur untuk laksa. Kalau mee bandung  atau mihun soto pun sama,hanya sejenis itu sahaja yang ummi hidangkan.


Anak-anak ummi tak banyak soal, apa yang ada dan dihidangkan itulah yang mereka makan. Mereka tidak cerewet untuk minta kuih atau nasi. Begitu juga waktu sahur. Apa yang ummi masak dan hidangkan,bagi  mereka semuanya sedap dan sangat berselera makan seseolah mereka makan tengah hari balik dari sekolah. Padahal waktu sahur, mata baru sahaja terbuka.



Begitulah catatan puasa kali ini. Tidak ada yang menarik buat teladan kerana kekeringan idea. (mungkin faktor badan letih maka minda tidak mampu berfikir dengan tajam dan bernas) Semoga ketemu lagi.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



2 comments:

al_farafishah said...

salam ramadhan, salam ziarah. gembira dengar ummi sihat sepanjang ramadhan ni..

Ummi Munaliza said...

salam ramadhan da salam ziarah juga fisha. Moga fisha pun sama, sihat dan sejahtera selalu.