BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 4 August 2010

Ujian Tiba Lagi

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Lebih seminggu tidak menulis, kesibukkan melayan anak-anak dan zauj serta mengurus rumah tangga. Macam seperti mula kahwin dulu pula rasanya.



Lama benar ummi tidak menguruskan rumahtangga seorang diri menggunakan kudrat tulang 4 kerat ini. Padahal masa lepas kahwin sehingga mempunyai anak 5,ummi tidak pernah ada pembantu rumah. Semua kerja rumah tangga, memasak, mencuci pakaian, melayan anak-anak dan melayan suami ummi buat sendiri. Ditambah dengan menjahit lagi.



Ummi suka menjahit pakaian sendiri,pakaian zauj pergi kerja,pakaian anak-anak dan perhiasan rumah seperti langsir,alas meja dan cadar. Semuanya ummi jahit. Walaupun sibuk dengan mengajar dan urusan rumah tangga serta anak-anak masih kecil,sempat lagi ummi menjahit.


Kalau dah minat,apa pun jadi. Mungkin masa itu ,usia masih muda,qudrat masih kuat. Sekarang ini, menggosok pakaian 10 pasang pun dah letih. Lepas tu memasak dan menyidai pakaian. Adoh...terasa penatnya. Mungkin juga pergerakkan ummi yang perlahan menyebabkan ummi mudah penat. Tak ada stamina untuk berdiri lama kerana sakit tulang kaki.


Ummi hanya ada pembantu rumah selepas kelahiran anak yang ke 6,Omar Abdul Aziz. Masa itu kesihatan ummi sudah mula terganggu. Kebetulan pula ummi baru sahaja berpindah ke sekolah baru,SMKTUN yang memerlukan komitment sepenuh masa di sekolah.


Sejak mempunyai pembantu rumah 13 tahun lalu, ummi hanya sempat memiliki 3 orang pembantu sahaja. Yang pertama saodah yang berkhidmat dengan ummi selama 5 tahun lebih. Raudatul Jannah berkhidmat selama 1 tahun dan Sugiharti ini selama 6 tahun lebih.


Tak tahu kenapa dah hampir seminggu,ummi sakit pinggang. Rasa nak jumpa doktor orthopedik, tetapi masih cuba bertahan. Nak lihat sejauh mana ummi mampu menahan rasa sakit ini. MasyaAllah sakitnya tak terkira. Nak rukuk ketika solat pun puas bertahan menahan kesakitan. Duduk pun sakit. Kalau sudah berbaring, ibarat orang lumpuh, tak berdaya untuk menggerakkan badan jika sudah mengiring atau terlentang.

Ummi teringat ujian yang pernah ummi lalui , lumpuh seluruh tubuh. Alhamdulliah dapat sembuh melalui usaha, ikhtiar, doa dan tawakkal kepada Allah SWT, dan ummi melalui ujian itu dengan tabah dan sabar.  Apakah ujian itu datang lagi?




Maha Suci Mu Ya Allah,ujian MU untuk ku belum selesai sehingga mata ku tertutup menghadap MU. Berilah aku keimanan yang mantap dan sempurna, kekuatan untuk menanggung kesakitan dan menghadapi ujian dari MU. Sentiasa berikan aku ketabahan,kesabaran dan keikhlasan menerima ujian MU ini. Jadikan aku hamba yang redha di atas segala iradah MU. Ameen...



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: