BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 22 October 2010

Bonus Setiap Bulan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Setiap bulan-bulan hijrah mempunyai peristiwa dan kelebihan yang mana kelebihan ini dikurniakan kepada manusia untuk memberikan peluang lebih beramal ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Ini lah yang dikatakan bonus.


Memang setiap hari kita melakukan amal ibadah. Bila kita melakukan setiap pekerjaan itu kerana Allah,maka ia telah dikira beribadah. Cumanya ada hari-hari tertentu seperti yang Rasullulah nyatakan ada kelebihan jika beribadah pada hari itu, seperti berpuasa pada hari Isnin da Khamis. Jadi berpuasa pada hari itu ganjarannya lebih dan dikira bonus walaupun sebenar kita boleh berpuasa pada hari-hari yang lain juga, kerana niat kita berpuasa kerana Allah.


Ibadah yang kita lakukan bukan paksaan, bukan untuk menunjuk-nunjuk, tetapi kita beribadah tujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Dengan melakukan ibadah,mentaati apa juga suruhan Allah dan saranan Rasullulah secara tidak langsung kita akan jadi hampir dengan Allah. Mentaati suruhan Allah dengan buat apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang. Itu yang dikatakan taat. Apabila taat, itu dikira ibadah.


Tujuan ummi senaraikan kelebihan dan beramal dibulan-bulan tertentu hijrah ini hanyalah galakkan sahaja. Ini kerana ganjaran ini dinyatakan oleh Rasullullah sebagai motivasi dalam beribadah. Apabila sentiasa ada keinginan ,semangat sentiasa memuncak,maka akhirnya kita akan dapat mencapai beribadah hanya kerana Allah bukan mahu ganjaran lebih. Jalan untuk mencapai tahap itu adalah melalui didikan. Didikan awal adalah dengan memberi ganjaran.


Maka didiklah diri masing-masing untuk melakukan amalan biar  sedikit tetapi berterusan. Ini yang dikatakan istiqomah. Semoga pembaca mendapat manafaat dari tulisan ummi hari ini.




BULAN MUHARRAM

Tanggal 1-9hb disunatkan berpuasa (puasa Tasua')

Tanggal 10hb disunatkan berpuasa (puasa Asyura)

Dalam bulan ini disunatkan agar memperbanyakkan amalan bersedekah kepada fakir miskin

Disunatkan supaya melebihkan perbelanjaan dalam keluarga

Mengusap kepada anak yatim dan menaruh perasaan belas kasihan terhadap mereka

Memperbanyakkan bacaan zikir dan selawat

Sesiapa yang berbuat baik kepada anak yatim seolah-olah ia telah berbuat baik kepada semua anak-anak yatim.

Sesiapa yang bersedekah pada hari itu maka seolah-olah ia tidak pernah menolak permintaan orang yang meminta-minta selama hidupnya.



BULAN SAFAR
BULAN RABIUL AWWAL
BULAN RABIUL AKHIR
BULAN JAMADIL AWWAL
BULAN JAMADIL AKHIR

Tiada amalan sunat yang khusus atau istimewa dalam bulan ini melainkan amalan sunat dan fardhu seperti biasa.




REJAB

Bersabda Rasulullah saw maksudnya " Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku." Sesiapa yang berpuasa dalam bulan ini dengan penuh ikhlas semata-mata mengharapkan rahmat dari Allah maka ia layak mendapat ganjaran dari Allah seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw maksudnya,

Sesiapa yang berpuasa sehari maka ia akan mendapat keredhaan Allah.

Sesiapa yang berpuasa 2 hari maka ia akan mendapat kemuliaan yang besar dari Allah.

Sesiapa yang berpuasa 3 hari maka ia akan dijauhkan dari Allah dari dugaan dunia, diselamatkan dari penyakit yang berbahaya dan diselamatkan dari diseksa diakhirat dan fitnah dajjal.

Sesiapa yang berpuasa 7 hari maka akan dikunci oleh Allah 7 pintu neraka jahannam baginya.

Sesiapa yang berpuasa 8 hari maka akan dibuka oleh Allah 8 pintu syurga baginya.

Sesiapa yang berpuasa 10 hari maka akan diperkenankan oleh Allah hayat dan permintaannya.

Sesiapa yang berpuasa 15 hari maka Allah akan menambahkan pula pahala amalannya berlipat kali ganda.

Orang yang berpuasa di bulan Rejab kelak di Syurga diberi minum air sungai yang bernama Rejab yang airnya lebih putih dari susu, lebih manis dari manisan dan lebih dingin dari salji.

Dalam bulan lain setiap amalan akan digandakan Allah 10 kebajikan, tetapi pada bulan Rejab akan digandakan sebanyak 70 kebajikan.

Digalakkan mendengar kisah dan peristiwa yang berlaku dalam bulan Rejab seperti Isra' Mikraj Rasulullah saw.




BULAN SYAABAN

Syaaban adalah bulan Rasulullah saw. Bersabda yang maksudnya " Dinamakan dengan syaaban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak.

Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah dengan 700 kali ganda.

Allah akan menurunkan rahmatNya serta memberikan pengampunan umum kepada hambanya.

Sesiapa yang berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan di akhirnya maka Allah akan menuliskan baginya pahala 70 orang nabi, pahala beribadat selama 70 tahun.

Kelebihan malam nisfu Syaaban pula ialah sesiapa yang mendirikan solat sunat sunat dan menghidupkan malam itu dengan banyak berdoa, berzikir, berselawat, bertasbih, membaca al Quran dan sebagainya maka Allah akan membukakan untuknya 300 pintu rahmat disamping doanya tidak akan ditolak.

Orang-orang yang tidak diampunkan oleh Allah pada malam nisfu syaaban ialah mereka yang menyekutukan Allah dengan sesuatu, tukang sihir, tukang nujum, mereka yang suka bermusuhan, peminum arak, penzina, pemakan riba, derhaka terhadap kedua ibu bapa, pembuat fitnah dan mereka yang memutuskan tali silaturrahim.





BULAN RAMADHAN

Ramadhan adalah bulan umat Muhammad saw. Bersabda baginda yang bermaksud " Apabila tiba bulan Ramadhan maka akan dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutupkan pintu-pintu neraka lalu diikatkan semua syaitan."

Sabda baginda dalam hadis yang lain, " Jika umat manusia itu mengetahui kelebihan yang terdapat di dalam bulan ramadhan nescaya umatku akan menginginkan supaya dijadikan sepanjang tahun itu Ramadhan"


Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah sebanyak 1000 kali ganda.

Setiap amalan sunat akan diberikan ganjaran pahala amalan fardhu.

Ramadhan dibahagikan kepada tiga bahagian istimewa bagi mereka yang berpuasa iaitu bahagian pertamanya dipenuhi dengan rahmat Allah, bahagian kedua dipenuhi dengan keampunan dari Allah dan bahagian ketiga pembebasan dari api neraka.

Dituntut supaya mengerjakan solat sunat tarawikh, witir dan solat sunat yang lain.

Banyakkan berdoa, berzikir selawat, membaca Al Quran, bertaubat dan lain-lain.

Banyakkan bersedekah kepada fakir miskin dan membantu mereka yang berada di dalam kesusahan dan ditimpa kemalangan.

Memberi makan kepada mereka yang hendak berbuka puasa.

Menggandakan amalan sunat terutamanya pada 10 malam yang terakhir Ramadhan bagi mengharapkan keberkatan dan kebesaran malam Lailatul Qadar seperti beriktikaf di masjid, qiamullail dan sebagainya




BULAN SYAWAL

Amalan sunat di bulan Syawal :

Amalan sunat pada 1 Syawal seperti :

a) Membayar zakat fitrah sebelum menunaikan Solat Aidil Fitri
b) Menghias diri dan tempat tinggal supaya kelihatan bersih dan cantik
c) Mandi Sunat Aidilfitri pada pagi harinya
d) Menjamah sedikit makanan sebelum keluar menuju masjid
e) Keluar menuju ke masjid dengan satu jalan dan bila pulang menggunakan jalan yang lain
f) Lebih afdal dengan berjalan kaki ke masjid
g) Mengumandangkan takbir, tahmid dan tahlil bermula malam 1 Syawal hinggalah tersenam matahari pada hari raya tersebut.


Berpuasa 6 hari dalam bulan Syawal (Sunat Syawal)
Rasulullah saw bersabda yang maksudnya " Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan kemudian diikuti dengan 6 hari dibulan Syawal maka perumpamaannya seperti ia berpuasa sepanjang tahun."





BULAN ZULKAEDAH

Tiada amalan sunat yang khusus atau istimewa dalam bulan ini melainkan amalan sunat dan fardhu seperti biasa.



BULAN DZULHIJJAH

Keutamaan 10 hari Awal Dzulhijjah.

Dalil-dalilnya adalah:

1. Firman Allah Subhaanahu wa Ta’ala :
“Demi fajar, dan malam yang sepuluh.” (Al-Fajar: 1-2) Ibnu Katsir Rahimahullah menerangkan, bahwa yang di maksud adalah 10 hari pertama pada bulan Dzulhijjah.

2. Firman Allah Subhaanahu wa Ta’ala :
“Pada hari-hari yang telah ditentukan.” (Al-Hajj: 28)
Ibnu Abbas Radhiallaahu ‘anhu berkata yaitu: hari-hari sepuluh (Dzulhijjah).

3. Ibnu Abbas Radhiallaahu ‘anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Tiada amal ibadah di hari apapun yang lebih utama dari 10 hari ini” mereka bertanya, “tidak pula jihad? Rasulullah bersabda: “Tidak pula jihad, kecuali seseorang yang keluar mempertaruhkan jiwa dan hartanya, kemudian tidak kembali dengan sesuatu apapun.” (HR. Al-Bukhari)

4. Ibnu Umar Radhiallaahu ‘anhu berkata: “Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Tiada hari-hari yang paling agung di sisi Allah dan dicintaiNya untuk beramal di dalamnya dari pada 10 hari (Dzulhijjah) ini, maka perbanyaklah tahlil, takbir, dan tahmid pada saat ini.” (HR. At-Thabrani)

Jadi 10 hari pertama bulan dzulhijjah memiliki keutamaan yang tinggi. 10 hari yang mulia itu adalah :

- Puasa tanggal 1-8 Dzulhijjah

- Puasa arafah, pada tanggal 9 Dzulhijjah

- Hari raya Qurban

Di dalam hadits yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Qurath radhiyallahu
'anhu beliau berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Hari yang paling utama (afdhal) adalah hari raya qurban (10 Dzulhijjah)"(HSR. Ibnu Hibban)

Puasa sunnah di 10 hari pertama di bulan Dzulhijjah dihitung mulai dari

tanggal 1 -8 Dzulhijjah. Dalilnya sebagai berikut :

Empat hal yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah SAW: [1] Puasa hari Asyura, [2] Puasa 1-8 zulhijjah, [3] 3 hari tiap bulan dan [4] dua rakaat sebelum fajar. (HR. Ahmad, Abu Daud dan Nasai).

Jadi puasa dzulhijjah terdiri dari puasa tanggal 1 – 8 Dzulhijjah, ditambah 1 puasa arafah, yaitu tanggal 9 Dzulhijjah.

Ketahuilah bahwasanya disisi Allah SWT hari Arafah merupakan seutamanya hari-hari di dunia ini, “Afdhalul ayam yamul’Arafah” artinya “Sebaik-baik hari adalah hari Arafah” (HR Ibnu Majah), ialah hari yang diampuninya dosa-dosa dan dihapuskannya, hari pembebasan dari neraka, dan hari yang menjadi saksi bagi Muwaqif (orang yang berwuquf). Dan dalam sebuah hadits, “Tidak ada hari yang lebih banyak dimana Allah SWT membebaskan hamba-hamba-Nya dari Neraka pada hari itu kecuali di hari ‘Arafah, dan Allah SWT mendekatkan mereka, serta membanggakannya di hadapan Mala’ikat lalu berkata : “Apa yang mereka inginkan niscaya akan Kuberikan” (HR Muslim).



Oleh karena itu apa yang harus kita persembahkan di bulan yang penuh berkah dan mulia ini?


Bertaubatlah dengan “Taubatan Nasuha” (taubat yang benar) dan meninggalkan segala macam dosa dan kema’siatan. Sebab dosa mengakibatkan akan terjauhnya seorang insan daripada keutamaan Rabbnya dan akan terhijab hatinya dengan Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda “Setiap anak cucu Adam pasti memiliki dosa dan kesalahan, maka sebai-baik orang yang berbuat dosa adalah orang yang senantiasa bertaubat”


Memantapkan niat dan azam (tekad) yang sungguh-sungguh untuk mencari ridha-Nya, sebab niat seorang mu’min lebih baik dari amalnya.


Niat untuk selalu berkurban secara fisik ataupun menyembelih hewan kurban lilllahi Ta’ala.



Amalan yang dianjurkan di sepuluh awal Dzulhijjah :



Shalat :
Seharusnya kita selalu semangat untuk senantiasa menjaga salat lima waktu dengan berjama’ah dan selalu bersegera untuk melaksanakannya apalagi pada bulan-bulan yang mulia, ditambah dengan salat sunah nafilah lainnya (sunat rawatib, duha, tahjud dll)



Shaum :
Yang merupakan amal saleh yang akan menjaga dan mendekatkan diri kita kepada Allah SWT. Dan Rasulullah tidak pernah meninggalkannya, seperti dalam hadits yang diriwayatkan Umul mu’minien Hafsah, “Bahwasanya Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan shaum sunat sepuluh Muharram, ‘Asyru (awal dzulhijjah), ayamul bied setiap bulah hijriyyah (13,14,15 H), terutama shaum ‘Arafah “Shaum hari ‘Arafah dimana Allah Swt akan mengampuni dosa kita setahun yang lalu dan setahun setelahnya” (HR Muslim).


Maka dari itu para sahabat senantiasa melakukan seperti Abdullah bin Umar, dan Imam Nawawi menganjurkan sekali agar kita melakukan shaum sepuluh awal di bulan Dzulhijjah (tanggal 1-9), terutama shaum ‘Arafah.



Perbanyak Dzikir dan tilawah Quran
Maka perbanyaklah hari-hri kita dengan Takbier, Tahmid, dan Tahliel. Sebagaimana yang dilakukan Nabi Muhamad Saw. “Tidak ada hari-hari yang agung dan mulia disisi Allah Swt dan juga tidak ada amal yang paling dicintai Allah Swt pada Awal sepuluh hari Dzulhijjah, maka Perbanyaklah Tahliel, Takbier, dan Tahmied”. (HR Ahmad).


Al-Quran merupakan pedoman hidup bagi orang-orang yang beriman, maka baca dan amalkanlah Al-Quran sebab ia akan menjadi Syafa’at di akhirat ketika kita semua akan menjadi “Terdakwa” dipersidangan Sang Maha Bijaksana Al-Quran dan Shaum akan menghadap Allah Swt untuk menjadi saksi dan pembela bagi Ahlinya yang selalu mencintai dan berta’amul dengannya setiap hari .


“Mu’min yang selalu membaca dan mengamalkannya Al-Quran ia ibarat pohon “Utrujah” wangi semerbak dan manis rasannya, Mu’min yang mengamalkan dan jarang membaca ia seperti pohon kurma manis rasanya tapi tak ada bau semerbak…”


Maka dari itu perbanyaklah dzikir, shalawat dan tilawah Al-quran setiap hari apalagi dibulan ini karena amalan itu akan senantiasa membersihkan dan menghidupkan hati kita yang sedang kering.


Semoga Allah memberikan taufiq kepada kita untuk dapat mendekat pada-Nya dengan bentuk-bentuk ibadah yang telah ditunjukkan oleh Rasul-Nya yang mulia. Semoga Shalawat dan salam tercurah kepadanya. amien



Allahu a’lam.






Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.








0 comments: