BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 19 November 2010

Antara Api Dunia dan Api Akhirat

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Betapa manusia begitu bersemangat bangun untuk mengumpulkan harta tetapi mereka tidak bangun untuk mengumpulkan kebaikan. Apakah ia ragu akan datangnya kematian? Atau ragu dengan hari berbangkit? Atau ragu adanya Allah? Betapa mudah lidah mengatakan ‘Islam’ namun betapa sulitnya menetapkan ‘Iman’di hati manusia.


Allah SWT mengetahui segala hal yang tersembunyi dalam hati, mengetahui yang munafik dari yang mukmin, mengetahui yang dusta dari yang jujur. Dia akan memberikan ujian untuk mengetahui rahsia hati yang tersembunyi dan siapa yang menyakini sesuatu namun tidak pernah merealisasikan.


Sholat subuh adalah satu ujian bagi kaum muslim untuk membedakan siapa yang mukmin dan siapa yang munafik.


Rasulullah telah membuat klasifikasi yang beliau jadikan sebagai kayu ukur untuk membezakan orang mukmin dan orang munafik. Diriwayatkan dari Abu Hurairah, Rasul bersabda:


“Sesungguhnya shalat yang paling berat bagi orang munafik adalah sholat Isya dan sholat subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, niscaya mereka akan mendatangi keduanya sekalipun dengan merangkak..” [HR.Bukhari dan Muslim]


Nilai tertinggi dalam ujian ini adalah bagi laki-laki sholat subuh berjamaah di masjid dan bagi wanita sholat subuh tepat pada waktunya di rumah. Manusia dianggap gagal dalam ujian penting ini manakala mereka sholat tidak tepat waktu,misal setelah matahari terbit.


Renungkan,  jika sekiranya isteri atau ibu anda membangunkan anda jam 4 pagi dan berteriak “rumah tetangga kita kebakaran” tentu anda segera bangun, melompat dari tempat tidur , mengenakan pakaian seadanya dan lari keluar bersama keluarga anda. Atau anda akan berkata pada isteri/ibu anda “sebentar lagi, saya masih ngantuk...biarkan saya tidur,semalam saya tidur lewat.”


Jawablah dengan jujur mana yang lebih menakutkan kebakaran rumah tetangga atau api neraka di hari kiamat nanti? Mana yang lebih menakutkan api dunia atau api akhirat? Lantas mengapa masih menganggap santai api neraka? Sementara kita tahu dia benar-benar ada.  Kita memang yakin dan pasti ujdnya neraka  yang didalamnya terdapat api yang menyala dan bahan bakarnya terdiri daripada jin dan  manusia yang engkar kepada perintah Allah.


Bahan bakar neraka adalah terdiri dari manusia dan jin yang kafir dan engkar kepada Allah,  batu-batu termasuk patung berhala.Firman Allah;

"Hai orang yang beriman. Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat yang kasar, yang keras yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkanNya dan mengerjakan apa yang diperintahkanNya." At Tahrim 6



Anak-anakku, jika kita sanggup bangun pagi supaya kita tidak terlewat sampai di sekolah atau di tempat kerja, tidak mahu dimarhi oleh guru displin atau majikan, tidak mahu dihukum dan dan dipotong gaji kita...mengapa kita tidak sanggup untuk bangun pagi memenuhi kewajiban kita pada Yang Maha Menguasai hidup ini, Maha Mengendalikan anggota tubuh kita, Maha Pemberi Rezeki?




Ya Muhaimin,Ya Muhyii...
Wahai Yang Maha memelihara seluruh isi dunia ini,
Wahai Zat Yang Maha Menghidupkan...
Maafkanlah kami,Kau hidupkan [bangun] kami setelah
Kau matikan [tidur] kami semalam,
namun tiada syukur yang kami tunjukkan
untuk segera mendirikan sholat subuh menghadapMu.
Kami lebih mengikuti bisikan syaitan,
menunggu terbitnya matahari untuk menunaikan subuh kami.


Ya Allah,
kuatkan iman kami untuk esok pagi boleh memperbaiki subuh kami,
agar kami termasuk orang-orang yang mendapat redhaMu
dan bukan murkaMu.
Amin..


“Untuk apa kita mempunyai anak?

“Bersusah payah Kita membesarkan anak, menyekolahkan mereka dan memberi pendidikan setingginya tapi untuk apa semua itu, kalau jiwa mereka kosong, hati mereka gersang dengan sentuhan iman? Ilmu dunia sahaja tidak mencukupi jika tidak dibekalkan dengan ilmu mengenal Tuhan. Ilmu mengenal Tuhan juga tidak mencukupi jika mereka tidak sentiasa diperingatkan mengenai tanggungjawab mereka di dunia ini. Jika kita menyangka bahawa anak yang dianugerahkan kepada kita sekadar untuk menjadi pelengkap atau penyeri kepada rumahtangga kita, maka di situlah letaknya kesilapan kita. Kita sebenarnya cuma mempersiapkan mereka untuk menjadi bahan bakar di dalam neraka kelak.”


Abu Hurairah meriwayatkan:

"Ketika Rasulullah berkata:Api dunia kamu adalah satu dari 70 bahagian api neraka;"lalu seseorang bertanya;"Ya Rasulullah,adakah ia tidak akan mencukupi untuk membakar orang kafir?Maka Rasulullah menjawab,"Api neraka mempunyai 69 bahagian lebih dari api biasa  di dunia,dan kesemuanya adalah sangat panas sebagaimana ia (api dunia). Riwayat Bukhari.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: