BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 21 November 2010

Berbaur Rasa Berlubuk Di hati


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Tidak ada bicara ilmiah di entri ini, sekadar meluahkan rasa di hati. Rasa rindu, rasa hiba dan pilu.


Berbaur antara rasa-rasa itu, menjadikan hati makin sayu. Di tubir mata ini, jelas telah bertakung kolam mataair yang bila-bila masa sahaja akan mengalir.


Hanya dengan doa dan harapan, semoga segala yang dirasai adalah sesuatu yang Allah redha, bukan suatu perasaan yang dibayangi oleh syaitan.


Namun ia tetap menjadi rahsia di hati ini, kenapa dan mengapa ia terjadi. Bukan sesuatu kebiasaan atau perkara yang mudah untuk ummi berkongsi rasa dengan orang lain.


Ummi boleh berkongsi untuk sedia mendengar masalah beribu orang, tetapi ummi tidak pernah bersedia untuk orang lain berkongsi dengan apa yang hati ummi rasai.


Jika sesuatu itu yang mengembirakan, ya, ummi sedia untuk berkongsi tetapi jika ia sebaliknya, ummi rela menghijabkan nya dari pengetahuan sesiapa sahaja, cukuplah Allah Yang Maha Mengetahui. Cukuplah Allah bagiku,tiada Tuhan selain Engkau.



"Hasbiyallahu wanikmal wakil, nikmal maula wa ni’man nashir "(Cukup Allah pelindung kami, Dia sebaik pemimpin dan sebaik-baik penolong) . Hembuskan nafas perlahan-lahan sambil membaca Istighfar didalam hati sebanyak 33x.


"Laa haula wala quwwata illa billahil aliyyil adhzim "( Tidak ada daya kami melainkan dengan pertolongan Allah yang maha Besar).




41- Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya.

42- Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang. (Al-Ahzab 41-42)




" Cukuplah Allah bagiku, tiada tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal,dan Dia adalah tuhan yang memiliki Arys yang agung" (Surah At-Taubah : 129)



"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang tinggi darjatnya, jika kamu orang yang beriman" (Surah Ali Imraan : 139)


Kepada MU  Ya Allah,  aku serahkan diri   ini...



Tiada tuhan selain Allah yg Maha Agung lagi Maha Penyantun, Tiada Tuhan selain Allah, Tuhan pemilik ‘Arasy yg agung.Tiada Tuhan selain Allah, Tuhan yg Pencipta dan Penguasa langit dan bumi dan Tuhan pemilik ‘Arasy yg mulia.Wahai Dzat yg Maha Hidup dan Maha Berdiri sendiri, tiada Tuhan selain Engkau; dengan rahmatMu, aku memohon pertolongan.


Ya Allah, hanya rahmat-Mu yg kuharapkan, maka janganlah Engkau biarkan diriku terlepas dari kasih sayang-Mu sekelip mata pun dan perbaikilah selalu keadaanku, tiada Tuhan selain Engkau.


Aku memohon ampun kepada Allah, yg tiada Tuhan selain Dia, yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri sendiri; dan aku bertaubat kepada-Nya.


Tiada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau. Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yg telah berbuat zalim.


Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba-Mu dan anak dari hamba lelaki dan hamba perempuan-Mu. Hidupku ada ditangan-Mu.Telah berlalu qadha-Mu padaku dan sungguh adil hukuman yang Engkau putuskan terhadapku.


Aku memohon kepada-Mu dengan semua nama yang Engkau miliki, yang dengannya Engkau namakan diri-Mu sendiri, yang Engkau cantumkan dalam Kitab-Mu, yang telah Engkau ajarkan kepada seorang di antara makhluk-Mu (Nabi-Mu), atau dengan semua nama-Mu yang masih tersimpan dalam pengetahuan ghaib yang ada di sisi-Mu, agar kiranya Engkau berkenan menjadikan Al-Quran sesuatu yg rimbun dalam hatiku, cahaya dadaku, penglipur kesedihanku dan pengusir kecemasanku.


Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepada-Mu dari kecemasan dan kesedihan, kelemahan dan kemalasan, kekikiran dan sifat penakut, dan dari bebanan hutang dan tekanan orang-orang (jahat).

Cukuplah Allah bagi kita dan Dialah adalah sebagai sebaik-baik Pelindung….


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: