BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 11 November 2010

Oh...Abdullah Mubarak

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Hari ini, 11 November 2010, keputusan peperiksaan UPSR diumumkan. Semalam Abdullah Mubarak pergi rombongan melawat Ladang Herba dan Wet World di Batu Pahat.


Pagi tadi ketika nak ke sekolah, ummi pesan pada Abdullah Mubarak supaya telefon ummi jika dapat keputusan peperiksaan 5A. Nanti ummi nak hadir masa majlis penyampaian slip keputusan di umumkan.


Tunggu punya tunggu, sampailah pukul 11:00 pagi, Abdullah Mubarak masih tidak telefon. Abdullah Mubarak dah beritahu semalam, pengumuman pun ada di TV, keputusan UPSR hanya akan diketahui selepas pukul 11:00 pagi.


Pukul 10:14 pagi, zauj dah balik rumah. Nak pergi bersama ummi ke sekolah Abdullah  Mubarak. Jam 11:14 pagi pergi juga setelah menunggu-nunggu Abdullah Mubarak tidak juga telefon.


Sampai gate sekolah, terus zauj pandu kereta masuk dalam kawasan sekolah. Dari jauh dah nampak Abdullah Mubarak duduk tepi longkang bersandar di tiang. Air muka nampak sedih saja. Kenapalah budak ni?


Belum sempat ummi buka pintu kereta, Abdullah Mubarak dah terlebih dahulu bangun menuju ke kereta. Segera ummi buka pintu kereta dah sambut slip keputusan yang Abdullah Mubarak hulurkan. Ummi baca dan melihat susunan huruf yang ada di kertas itu.


Syukur kepada Allah, keputusan yang cemerlang...


Semoga Abdulah Mubarak menjadi anak yang soleh, waraq,jujur dan amanah. Ummi namakan Abdullah Mubarak kerana ummi suka kepada sifat yang amanah dalam kisah di bawah ini.


Abdullah sesungguhnya adalah anak seorang budak berkulit hitam bernama Mubarak. Budak ini betisnya kecil, bibirnya tebal dan telapak kakinya pecah-pecah. Walaupun demikian, ia adalah seorang yang sangat wara'. Kewara'kannya ini akhirnya membuahkan anak yang saleh.


Mubarak bekerja sebagai penjaga kebun. Suatu hari tuannya datang ke kebun.

“Mubarak, petikkan aku anggur yang manis,” perintah tuannya.


Mubarak pergi sebentar lalu kembali membawa anggur dan menyerahkannya kepada tuannya.

“Mubarak, anggur ini masam rasanya, tolong carikan yang manis!” kata tuannya setelah memakan anggur itu.


Mubarak segera pergi, tak lama kemudian ia kembali dengan anggur lain. Anggur itu dimakan oleh tuannya.

“Bagaimana kamu ini, aku suruh petik anggur yang manis, tapi lagi-lagi kamu memberiku anggur masam,padahal kamu telah dua tahun tinggal di kebun ini, ” tegur tuannya dengan perasaan kesal.


“Tuanku, aku tidak tahu membezakan anggur yang manis dengan yang masam, karena kamu menyuruh aku bekerja sebagai penjaga sahaja di kebun ini. Sejak tinggal di sini aku belum pernah merasakan sebutir anggur pun, bagaimana mungkin aku dapat membezakan yang manis dari yang masam?” jawabnya.


Tuannya terpegun mendengar jawaban Mubarak. Ia seakan-akan memikirkan sesuatu. Kemudian pulanglah ia ke rumah.Pemilik kebun itu memiliki seorang anak gadis. Banyak pedagang kaya telah melamar anak gadisnya.Sesampainya dirumah, ia berkata kepada isterinya, “Aku telah menemukan calon suami anak kita.”

“Siapa dia?” tanya isterinya.

“Mubarak, budak yang menjaga kebun.”

“Bagaimana kamu ini? Masa puteri kita hendak kamu nikahkan dengan seorang budak hitam yang tebal bibirnya. Kalau pun kita rela, belum tentu anak kita sudi menikah dengan budak itu.”

“Coba saja sampaikan maksudku ini kepadanya, aku lihat budak itu sangat wara’ dan takut kepada Allah.”


Kemudian sang istri pergi menemui anak gadisnya, “Ayahmu akan menikahkanmu dengan seorang budak bernama Mubarak. Aku datang untuk meminta persetujuanmu.”

“Ibu, jika kalian berdua telah setuju, aku pun setuju. Siapakah yang mampu memperhatikanku lebih tulus daripada kedua orang tuaku? Lalu mengapa aku harus tidak setuju?”


Sang ayah yang kaya raya itu kemudian menikahkan anak gadisnya dengan Mubarak.

Dari pernikahan ini, lahirlah Abdullah bin Mubarak.

Quthbul Irsyad Abdullah bin Alwi Al-Haddad dalam qosidah Ainiyah-nya memuji Ibnul Mubarak. (I:78)
——————————
Habib Muhammad bin Hadi bin Hasan bin Abdurrahman Asseqaf, Tuhfatul
Asyraf, Kisah dan Hikmah






Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: