BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 9 December 2010

Anniversaryku ke 26

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته






Maha Suci Engkau Ya Allah,Dengan penuh kesyukuran ku panjatkan ke hadirat MU Ya Allah,Hari ini 9 Disember 2010, genap 26 tahun usia perkahwinanku. Tiada lafaz yang mampu aku ukirkan, selain rasa syukur yang tidak terhingga kepada Allah Ta'ala.


Jam 11:00 pagi , 9 Disember 1984 aku selamat di ijab kabulkan oleh abah di rumah tok cik, mak tiri abah. Aku dinikahkan oleh Tuan Guru Along Haji Ehsan bin Haji Basyuni.Maharku sebanyak RM80.


Sebaik sejurus diijab kabulkan, suamiku dibawa bertemu dengan ku di dalam bilik pengantin. Aku menanti penuh debaran, dengan berbaju songket kebaya hitam dan bersanggul lintang dihiasi bunga-bunga di kepala. Tidak ada sesiapa pun yang bukan mahram dibenarkan masuk kebilik itu.


Memang sengaja aku tidak memakai tudung kerana ingin mempersembahkan wajah asliku yang pertama kali dilihat oleh suamiku. Sebelum diijab kabulkan, aku dengan suamiku hanya bertemu beberapa kali sahaja. Itu pun pertemuan tanpa sengaja dari jarak jauh. Hanya sekali sahaja pertemun yang diatur,ia itu semasa berta'aruf kali pertama.


Sebelum taaruf, dan selepas taaruf,aku memang tidak pernah kenal langsung suamiku. Maklumat yang dikhabarkan pada kali pertama hanya nama,umur dan asal kampung halamannya sahaja.


2 minggu selepas taaruf, aku telah pun dipinang dan ditunangkan. Selepas bertunang sahaja,barulah suami ku mengutus surat,memaklumkan biodata diri. Sungguh formal bahasa di dalam surat-surat kami, teramat jauh bahasa ayat-ayat cinta.


2 bulan selepas bertunang,kami di ijabkabulkan. Alhamdullilah hari ini genap 26 tahun usia pernikahan kami.


Sebaik terjaga dari tidor, aku sudah teringatkan tarikh ini. Tak ada apa yang terlintas di dalam minda sebarang rancangan bakal dibuat pada hari ini. Jam 10:12 minit pagi,aku call zauj di pejabat,untuk wish anniversary kepadanya. Kelemahan zauj ku dari dulu ialah mengingati tarikh-tarikh penting. Tarikh lahir diri sendiri pun ,zauj tak pernah ingat,apatah lagi tarikh-tarikh penting yang lain. Sebab itu, aku sebagai Pembantu peribadi bertugas mengingat semua tarikh-tarikh penting kepadanya.


Ketawa zauj bila ku ucapakan "Selamat Ulang Tahun Pernikahan Yang Ke 26". Terus zauj tanya,"apa plan hari ni?" "Belum terlintas difikiran bang..."


Apa ya?....




Kiranya selepas bernikah, hubungan kami sangat intim penuh kasih sayang.Ibarat orang bercinta, dan cinta itu subur hingga hari ini. Indah dan mengasyikkan. Rumah tangga yang kami bina penuh dengan rahmat dan kasih sayang.

Dan memang ini doa yang selalu aku lafaz, panjatkan kehadirat Allah SWT;

Ya Allah,
Aku pohon pada MU,

Kurniakanlah
ke atas rumah tangga ku ini,

Kerukunan, kedamaian,
ketenangan,
Keselamatan,
Kesejahteraan, Kebahagiaan

di dalam redha MU,
rahmat MU
dan kasih sayang MU,

hingga akhir hayat ku,

di dunia dan di akhirat.


Kekalkan jodoh ku ini

hingga akhir hayatku
di dunia dan akhirat.

Satukan hati kami

dengan kasih sayangMU

Suburkan cinta kami
dengan
rahmat dari MU
Limpahkan hati kami berdua
dengan
ketenangan dan redha MU.

Ya Allah,
Kurniakan kepada aku,
zauj dan anak-anakku
Iman yang sempurna,
akhlak yang terpuji
Pekerti yang mulia
Satukan kami sekeluarga
dengan ikatan akidah
dan kasih sayangMU.

Ameen...

Inilah doa yang selalu terdetik dihati ummi tidak kira bila masanya. Asal teringat sahaja zauj, terus ummi berdoa di dalam hati samada ketika tengah malam, ketika masak, ketika memandu, ketika sakit atau ketika sihat. Pendek kata selalu berdoa begini di dalam hati.


Catatan pada 9 Disember 2009 : Ulangtahun ke 25 Usia Perkahwinanku

Kisah pernikahan ku  :  Pernikahan ku


Kisah Perjalanan Rumahtangga ku  :  Memori Indah Seorang Isteri





Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.







4 comments:

Mummy said...

Happy anniversari kak...26 tahun lama tuh...saya nih baru masuk 3 tahun...InsyaAllah semoga sihat sentiasa dan bahagia disamping suami tercinta...Amin

Ummi Munaliza said...

Terima kasih Mummy. Semoga rumah tangga mummy juga sentiasa di dalam rahmat dan kasih sayang Allah.

Pelihara keutuhan rumha tangga dengan sebaik-baiknya.

Anonymous said...

Kami sedikit kesulitan untuk berlangganan rss, dalam setiap kejadian aku buku menandai situs ini besar, sangat berguna plus diisi dengan informasi.

Dr.Othman Napiah said...

Selamat Ulang Tahun ke 26
Moga menjadi isteri solehah