BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 5 January 2011

Berkebun di dunia,Menuai di Akhirat

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Didalam melayari bahtera kehidupan ini, adakala pelayaran itu tenang, ada kalanya terdapat gelombang dan ada kalanya dilanda taufan dan badai. Hanya kapal yang teguh dan nakhoda yang pintar sahaja dapat mengendalikan pelayaran yang sedang dilanda badai itu. Kesabaran...



Ilmu dan kesabaran...

Kesabaran dalam mentaati suruhan Allah dan RasulNYA. Kita kat dunia ni adalah musafir, jadi ibaratkan lah pelayaran tu sebagai kita bermusafir. Perjalanan hidup ini sedang menuju ke suatu  destinasi yang  kekal.


Dunia sebagai tempat persinggahan untuk kita bercucuk tanam. Berkebun untuk menuai hasil bila sampai destinasinya nanti. Namun ummi mahu tanaman kita di sini mendapat hasil yang berganda-ganda. Ibarat sebutir gandum mengeluarkan 7 tangkai gandum. Itulah pelaburan namanya.


Walaupun payah, berkeringat untuk mencangkul, menggali lubang untuk bercucuk tanam, tetap diusahakan juga. Tanah yang keras, haiwan perosak, rumput yang bersaing, itu semua hanyalah ujian dan rintangan yang perlu kita sabar menanganinya.


Dugaan dan rintangan itu sebenarnya mendidik, mendidik untuk jadi penyabar, mendidik untuk menjadi tabah, mendidik untuk bersifat amanah  dan mendidik untuk mentaati Allah dan RasulNYA. Mentaati ada 2 keadaan, mentaati untuk melaksanakan apa yang disuruh, mentaati untuk meninggalkan apa yang dilarang.


Ada orang dalam dia berkebun, untuk dapat hasil yang berganda, mungkin dia mendapatkan benih dengan cara yang salah, atau dia menzalimi haiwan lain yang akan merosakkan tanamannya. Ada banyak rintangan yang tujuan Alah datangkan adalah untuk melihat keimanan kita. Menguji kesabaran dalam diri.


Kalau bertanam tanpa banyak rintangan, hasilnya baik, tetapi tidak berganda sebab tak banyak ganjaran untuk bersabar. Laluannya mudah sahaja...


Begitulah kias ibarat dalam entri ummi hari ini. Makin hari, makin Allah datangkan ujian di dalam diri ini. Ujian dari berbagai sudut dan penjuru. Kalau nak tepis, tidak tertepis kerana datangnya tanpa signal dan amaran. Terus terpa...


Hanya sabar, doa dan zikir sahaja pengubat segala dugaan itu. Kadang-kala terasa amat berat, dan di kala itu hati tidak lepas dari memohon :

"Ya Allah, tunjukkan aku jalan keluarnya masalah ini. Aku tidak mengadu kepada manusia, ENGKAU yang Maha tahu apa yang aku nyatakan dan apa yang aku rahsiakan , maka terimakah keuzuranku, perkenankan hajat dan permohonan ku ini."


Semalam, batuk ini makin kuat. Batuk yang disertai kahak. Sakit dada bila batuk. Kalau dah mula batuk, susah nak berhenti. Zauj ajak pergi klinik, ambik ubat. Ubat yang ambik minggu lepas tu dah habis. Masa di Langkawi hari tu  pun, sampai angah terpaksa belikan ubat di farmasi. Dah habis ubat tu di minum.


Sampai di rumah, keesokkannya terus ke Pusat Kesihatan UTM untuk bertemu doktor. Gabungan migrain dan batuk amat menyiksakan. Sepanjang perjalanan malam itu, dari Perlis ke Johor Bahru, tekak sakit dan kering.


Itu yang doktor berikan ubat cafergot(ergotamin)1 mg, synflex (naproxen) 500 mg, antibiotik zinnat (Xorimax) 250 mg, shinoxol (amboxol) 30 mg dan ubat penawar batuk Benadryl (bena expectorant). Kiranya dah lebih 1 minggu, tapi batuk masih lagi belum berkurangan.


Memang tidor terganggu dengan batuk yang bersahut-sahutan ini, namun apa daya, usaha dan ikhtiar telah pun dilakukan, penyembuhnya dari Allah Ta'ala. Tak mahu zauj terganggu tidornya kerana zauj selalu kepenatan setelah memerah minda di siang hari, ummi tidor berseorangan bertemankan laptop. Kalau mata tak boleh lelap, ummi mengadaplah laptop ini. Jika mata mahu lena tanpa gangguan batuk, ummi biarkan saja laptop ini online sepanjang malam. Dah lebih 5 bulan batuk berlarutan. Batuk dengan kahak.


Subuhnya ummi akan bangun awal. Seusai solat subuh, bersegera ummi ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi untuk Imran. Tahun ini, hanya Imran seorang sahaja yang bersekolah pagi. Bila seorang, menyediakan pun mudah saja. Samada sihat atau tidak, ummi tetap berusaha untuk menyediakan makanan untuk zauj dan anak-anak.


Selepas zauj pergi kerja sambil lalu menghantar Imran ke sekolah, ummi sepantas mungkin akan bersegera membuat kerja rumah. Menggosok pakaian, mencuci pakaian, mengemas ruang depan dan ruang dapur. Sambil pada itu, akan menjenguk halaqahnet sekali sekala.


Sekarang Abdullah masih bersekolah di SMKTUN disebelah petang, ummi perlu masak awal. Abdullah akan makan sebelum ke sekolah dan bawa bekal juga. Itu dah jadi rutin anak-anak, suka bawa bekal makanan dari rumah. Tak suka mereka membeli makanan di kantin sekolah.


Tengahari zauj akan balik makan selepas menjemput Imran dari sekolah. Zauj pun jarang makan di luar. Zauj lebih suka makan apa yang isteri masak. Masaklah apa pun,zauj dan anak-anak pasti suka makan, terutamanya nasi dan lauk pauk.


"Ya Allah panjangkan usiaku dalam ketaatan kepada MU dan RasulMU supaya dapat aku terus berbakti kepada suami dan anak-anakku dan masyarakat. Aku kasih kepada anak-anakku dan anak-anak angkatku."





Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: