BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 4 January 2011

Kisah Sekolah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Sejak malam tadi lagi, halaqahnet mula mengalami kelembapan semula.Dengan loading yang lambat dan terasa berat. Siangnya lagilah lambat seperti orang tua berkaki 3 kerana ramainya halaqian yang daftar masuk untuk berforum.


Hanya kesabaran dapat menyabarkan diri ini. sabar di dalam menangani masalah kelembapan 'speed bandwith' yang disekat sekali lagi. Atas dasar 'kasihku pada halaqah hingga hujung nyawa' dan jangan berkira demi Islam tercinta, maka berulang kali lah ummi buat panggilan ke EmbunServer.Com.


Menghantar email di 'client Area' pada webEmbun, dan berbincang dengan mereka mengenai kelembapan loading web halaqahnet. Kerana cinta Islam, kerana agama Islam adalah agama Allah, maka sanggup saja ummi lakukan apa saja.


Seharian hari ini, ummi hanya duduk menghadap laman web Halaqahnet. Sambil tu sempatkan juga pergi ke sekolah Muhammad Imran di SKTU3, Taman Universiti. Hari Sabtu, 1 Januari, ummi dah pergi sekolahnya, untuk membeli buku tulis. Atas kecuaian ummi juga, sewaktu membeli buku, dah menyerahkan bayaran, tidak menyemak bilangan buku yang diberikan.


Padahnya hari ini kena pergi kedai buku sekolah SKTU 3, untuk mengambil buku yang tidak disertakan di dalam beg semasa pembelian hari tu. Balik dari sekolah, ummi singgah kedai harian untuk membeli bahan masakan. Hari ni, sambil memantau laman web halaqahnet, sambil ummi memasak makanan tengah hari.


Ringkas saja masakan hari ini, masak lomak cili api ikan parang campur nanas, kerang goreng dan sayur terung tumis telor. Sarapan pagi pun mudah saja,bubur nasi putih,ikan bilis dan kicap. Alhamdullilah...ada rezeki untuk hari ini.


Semalam, waktu petang, selepas zauj balik makan tengah hari, ummi dan zauj pergi ke JPNJ di Jalan Tun Razak , Johor Bahru untuk membuat rayuan ke SMKA. Abdullah belum dapat tawaran ke mana-mana sekolah berasrama.


Ummi memang mengalakkan terutama anak lelaki bersekolah asrama. Tujuannya adalah mendidik mereka berdikari, berdisplin, mematuhi peraturan dan pentarbiyahan yang selalunya diadakan oleh guru-guru atau warden asrama.


Belajar dengan teratur, kerana ada waktu 'prep', solat berjemaah kerana semua pelajar di wajibkan solat di surau sekolah. Kena cuci pakaian sendiri,kemas katil dan menjaga barang-barang peribadi dengan selamat.


Sebelum ke JPNJ,ummi dah hantar email dan menelefon pejabat berkenaan. APa yang yang dimaklumkan, rayuan pengambilan pelajar ke SMKA kali kedua telah ditutup. Mereka sedang memproses borang-borang yang telah diterima sebelum 30 Disember lalu. Dalam hati ummi, jika tempat itu memang diberikan kepada Abdullah, ummi kena usaha. Sistem ini hanyalah manusia yang uruskan. Dengan doa dan tawakkal, ummi yang ajak zauj ke JPNJ. Ini hanya usaha dan ikhtiar ummi memohon agar rayuan ke SMKA di terima walaupun telah melepasi tarikh tutup.


Memang segalanya dalam rancangan dan urusan Allah. Sewaktu tiba di pejabat berkenaan, hujan gerimis mula turun. Dengan bersopan,ummi tanya dimanakah sektor bahagian Pendidikan Islam dan Swasta. Bersopan pegawai tu menjawap dan mengarahkan ummi ke Bangunan Blok A, Tingkat 1.


Ummi dan zauj naik tangga dan terus menuju ke bahagian yang dimaksudkan. Di kaunter,kami maklumkan mahu bertemu pegawai yang berkenaan. Alhamdullilah, dapat bertemu dan berbicara menerangkan atas sebab-sebab kelewatan membuat rayuan.


15 minit berbicara dan mengisi borang rayuan, kami pun minta diri beransur pulang. Hati terasa lega kerana urusan dipermudahkan Allah. Usaha, doa dan tawakkal bersatu di dalam membuat rayuan itu.


Dari JPNJ, terus menuju ke sekolah agama UTM pula.  Sekolah kayu bekas pejabat pemaju universiti. Hujan turun dengan selebat-lebatnya. Namun kerana ada urusan, ummi turun juga dari kereta,berjalan perlahan dalam hujan lebat menuju ke bangunan sekolah. Tidak kiralah lebat mana pun hujan turun. Kebetulan tempat letak kereta jauh, jadi zauj tidak dapat menemani ummi. Dalam hujan lebat begitu, ummi tetap perlu berhati-hati melangkah, tidak berani langsung untukberlari, takut tergelincir atau terjatuh. Sesuatu yang ummi perlu elakkan demi kesejahteraan tulang kaki ini.


Pergi lihat nama dalam senarai yang terpapar, Muhammad Imran ditempatkan dalam kelas 3 AL-Aziz. Cari kelasnya di atas, jumpa guru kelas, dan jumpa pembantu tadbir, untuk membayar duit buku tulis. Hujan masih lebat, tak mahu lagi bersesak-sesak dengan ramainya ibu bapa dan murid yang datang dan balik, terus ummi berjalan menuju ke kereta.


Masih dalam waktu pejabat, zauj terus masuk ke pejabat semula. Ummi pun mengodak komputer zauj di atas meja. Mana mungkin ummi boleh berdiam diri tanpa melakukan sesuatu sementara menunggu 5.30 petang, waktu Nurin balik kerja. Jemput Nurin dari hadanah, barulah ummibalik ke rumah.


Sampai rumah, barulah terasa letih dan penatnya berjalan. Langkah kaki ni ada limitnya, jika melebehi limit,maka terasalah sengal -sengal dan sakitnya. Ditambah dengan sejuknya hujan ini...


Maha suci Allah, berikan aku kekuatan di dalam mengharungi onak dan duri dan berikan aku jalan keluar setiap permasalahan ku.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: