BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 11 January 2011

Lain Cerita,Lain Yang Jadi

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Pernahkah kita terfikir kenapa ada peribahasa "seekor lembu bawa lumpur, habis terpalit sekawan lembu"? Apak makna tersirat dalam peribahasa ini?


Itu peribahasa zaman dulu. Kalau zaman ini, ramai yang cerdik pandai. Ramai yang bijak berkata-kata. Kalau se ekor lembu tu badannya penuh lumpur, mudah saja, tangkap dan sembelih. Jangan biarkan dia masuk kandang.


Begitulah ibaratnya, jika seorang dapat 'chicken pork' atau istilah melayu cacar air di badan dia, adakah kita mahu biarkan dia hidup dalam kumpulan orang-orang sihat? tentu tidak kan? Mesti dia kena kuarantin kalau dia seorang pelajar di sebuah sekolah berasrama. Tak mahu ramai pelajar yang terkena penyakit ini juga kerana penyakit ini adalah penyakit berjangkit yang mudah tersebar hanya melalui udara. Namun penyakit ini tidak lah lama benar deritanya.Seminggu dua sembuh lah.


Tetapi bagaimana jika seseorang itu ada virus Hep B? Adakah kita perlu kuarantin juga? Berapa lama perlu tunggu penyakit ini akan sembuh? Dan dalam kajian ilmu perubatan pun ada menyebut, belum dijumpai penawar untuk virus ini. Virus ini pula mudah untuk mengenai orang lain secara senyap. Samada udara, air, darah hatta bekas makanan yang digunakan oleh pembawa virus ini. Jadi, adakah mereka ini perlu dipulaukan selamanya kerana ikut dengan peribahasa, seekor lembu bawa lumpur?


Wahai umat Islam yang beriman,

Yakinlah kepada apa yang Allah janjikan. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati.


Hadith :
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.” (Abu Daud)



Huraian

1. Setiap penyakit ada ubatnya, jika bersesuaian ubat tersebut, maka ia akan sembuh dengan izin Allah S.W.T.

2. Meskipun Islam mengharamkan penggunaan bahan-bahan tertentu seperti najis, air kencing, alkohol dan sebagainya untuk tujuan perubatan namun terdapat keadaan di mana seseorang itu diberi keharusan (rukhsah) untuk berbuat demikian iaitu bilamana berada dalam peringkat darurat (kecemasan) dan tiada lagi ikhtiar-ikhtiar lain yang boleh dilakukan. Atau dengan lain perkataan diharuskan untuk yang terpaksa.

3. Dalam masalah ini pengambilan benda-benda yang haram sebagai ubat hendaklah sekadar perlu sahaja bagi menyembuhkan penyakit yang menimpa. Manakala rawatan tersebut mestilah dikendalikan oleh seorang doktor Muslim yang dipercayai tentang agama dan ilmunya.

4. Rukhsah ialah hukum keringanan yang disyari'atkan oleh Allah dalam keadaan- keadaan tertentu (iaitu ketika dharurat) manakala pengertian darurat pula ialah kesusahan yang memudaratkan iaitu bencana yang tidak ada sesuatu yang boleh mencegahnya.

5. Selaku seorang Islam kita diwajibkan berikhtiar untuk mendapatkan rawatan yang halal dan menjauhi perkara yang haram apalagi yang melibatkan perbuatan syirik kepada Allah.



Rumusan atau iktibar yang perlu kita ambil perhatian ialah:

~ Setiap penyakit yang diturunkan ada penawarnya. Manusia haruslah berusaha untuk mencarinya.

~ Setiap penyakit yang diturunkan ada hikmahnya. Manusia wajiblah bertawakal kepada Allah SWT.

~ Hidup atau mati adalah ketentuan Allah SWTjua.



Manusia menjadi lebih matang dan mantap selepas diuji. Tanpa ujian potensi dirinya tidak akan terserlah. Justeru kita sepatutnya bersyukur apabila mendapat ujian. Imam Al-Ghazali menjelaskan kepada kita bagaimana hendak melihat sesuatu ujian secara positif. Bagi setiap ujian duniawi ( kemiskinan, kesakitan, ketakutan dan malapetaka), terdapat 5 perkara yang sepatutnya disyukuri.




Ujian Menurut Imam Al-Ghazali



Kelima-lima perkara itu mengikut Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin ialah,

~ Musibah dan kesakitan bukanlah kuasa yang akan menentukan jalan hidup kita. Kuasa yang menentukan jalan hidup kita ialah Allah, justeru segala ujian yang menimpa adalah kecil berdepan dengan kekuasaan Allah yang menentukan segala-galanya.

~ Musibah yang menimpa adalah ringan kerana ia tidak berkaitan dengan agama. Imam Sahl bin Abdullah berkata, “Bersyukurlah kepada Allah kerana jika syaitan memasuki hatimu dan merosakkan tauhidmu maka apakah yang hendak kamu lakukan?” Omar Al-Khattab berkata, “Jika aku mendapat ujian duniawi aku bersyukur kerana terdapat padanya empat nikmat, (1)ujian itu tidak berkaitan dengan agama. (2)ia tidak begitu besar berbanding ujian agama. (3)aku akan mdapat keredaanNya dengan ujian itu dan (4)aku mgharapkan pahala daripadanya.”

~ Berbanding akhirat, azab di dunia adalah ringan dan sekejap. Tambahan pula ujian di dunia dapat dikurangkan dengan pelbagai cara sedangkan hal ini tidak dapat dilakukan berhubung dengan azab di akhirat.

~ Penderitaan itu adalah sebahagian daripada ketetapan Allah. Lantas apabila ketetapan itu berlaku akan berkuranganlah ujian keatasnya dan mungkin juga akan datang selepas itu kesenangan dan kebahagiaan.

~ Ujian-ujian di dunia ini adalah jalan untuk mencapai kebahagiaan di akhirat. Ujian di dunia boleh diumpamakan seperti ubat yang pahit yang bakal mendatangkan kesejahteraan di akhirat.




Kelebihan dan Kebaikan Ujian

Umat Islam adalah umat yang hebat kerana mereka dididik untuk menerima ujian dalam hidup sebagai satu perkara biasa. Lebih dari itu mereka menyedari ujian dalam kehidupan akan mendatangkan banyak kelebihan dan kebaikan pada mereka.

~ akan dinaikkan darjat di sisi Allah. Imam Abu Daud meriwayatkan sabda nabi yang bermaksud, “Seseorang lelaki ada baginya satu darjat di sisi Allah yang dia tidak akan mencapainya dengan amal tetapi hanya akan mencapainya dengan ujian yang menimpa ke atas tubuh badannya.”

~ akan menyebabkan dosa2 mereka diampunkan. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, nabi bersabda, “Tidak ada satu pun musibah yang menimpa ke atas seseorang Muslim, sama ada kepenatan, sakit yang kronik, kerisauan, kesedihan, sebarang kesakitan dan kemurungan, sehingga duri yang terkena di badannya, melainkan ia akan menjadi kifarat baginya dari dosa2.”

~ Allah memberi jaminan, kesusahan adalah jambatan kepada kejayaan. Dalam surah  (QS. Al-Insyirah :  5-6),
سُوۡرَةُ الشَّرح
فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرًا (٥) إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرً۬ا (٦)
Allah berfirman, “Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kesenangan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kesenangan.” Hal ini diperkukuhkan melalui sabda nabi yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi yang bermaksud, “Sesungguhnya kejayaan bersama-sama dengan kesabaran, kelapangan bersama-sama dengan kesusahan dan sesungguhnya berserta dengan kepayahan ialah kesenangan.”

Sebenarnya ada lagi ulasan berkaitan peribahasa di atas tu, tetapi tiba-tiba pagi tadi sewaktu ummi berhenti menulis dan memasak di dapur, ummi diserang  angin **  sehingga sakit dada. Oleh kerana hampir dengan bilik air, perlahan-lahan ummi berjalan ke bilik air dan berwuduk.


Sambil duduk, solat dhuha 2 rakaat, terus baring sambil zikir. Airmata ni mengalir lesu sambil menahan sakitnya. Datang Naimah menangis  dan memeluk, "opah, jangan lah mati", "kakak sayang opah"...


Sekejap Naimah masuk bilik datang ke katil , sekejap Naimah keluar mendapatkan atoknya sambil  berkata " atok, nanti opah mati, atok hantar kat kubor tau,  opah sakit, kakak sayang opah." Terdengar ummi akan kata-kata Naimah kepada atoknya.

Kemudian datang lagi, " opah, sapa nak jaga kakak?" "opah janganlah mati."


Bila terdengar saja azan zohor, ummi gagah diri untuk solat. Sebaik salam, terus baring semula dan senyap. Naimah datang semula, "opah  dah mati ke?",  "opah nganga kejap, kakak  nak tengok mulut opah."


Selepas satu jam berlalu waktu zohor, barulah ummi cuba untuk  duduk bersandar. Suka Naimah tengokkan, terus Naimah keluar bilik dan terdengar dia ajak atoknya masuk bilik. " Atok, kejap tok, kejap tok, masuk bilik."

"Atok tengok tu, opah dah hidup." Suka Naimah tengok ummi dah dapat duduk. "Opah dah tak mati."

Kemudian Naimah ke dapur ambik kan nasi. Lepas tu Naimah juga yang suapkan ummi nasi berlaukkan ikan goreng dan tempe, hingga habis. Tersentuh  hati ummi melihat kprihatinan seorang anak kecik berusia 3 tahun melayan  ummi. Di ambilkan air minum, dan disuakan gelas tu ke mulut ummi, sama seperti disuapkan nasi ke mulut ummi.


Begitulah, jika kita tulus melayan mereka dari bayi, tak diduga baru usia 3 tahun sudah bijak melayan orang sakit. Bijak berkata-kata dan berusaha. Zauj pun kata, "bersungguh Naimah menjaga opah, takut sangat dia, kalau opah mati."


Ummi kena usaha ceritakan pada Naimah tentang  mati dan kematian lepas ni, agar dia faham dan bersedia menerima keadaan tu.


** serangan angin = sama macam serangan jantung.

Di dalam dunia medik , istilah angin duduk seperti yang digambarkan dengan gejala-gejala dibawah mengarah pada penyakit jantung yang disebut Sindroma Koroner Akut (SKA). Gejala awal dari penyakit ini adalah nyeri dada yang disebut angina pectoris. Angina pektoris ialah suatu sindrom klinis berupa serangan nyeri dada yang khas, antara lain :

· seperti ditekan atau terasa berat di dada tembus belakang.

· Rasa diremas-remas, menjalar ke leher, lengan kiri dan kanan, serta ulu hati.

· Rasa terbakar dengan sesak napas

· keluar keringat dingin.

· Keluhan nyeri ulu hati dan kembung yang sering disangka sakit .

· Memberat keluhan tersebut aktifitas, dan berkurang dengan istirahat.

Itulah tanda serangan angin ummi hari ini.Jutaan manusia mengalami serangan jantung di seluruh dunia. Sayangnya kadang masih dianggap sebagai penyakit angin duduk semata. Ini yang pada mulanya ummi sangkakan. Ummi terlupa , telah genap setahun ummi telah jalani angiogram, genap setahun sudah ummi tidak mengalami serangan jantung.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


0 comments: