BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 30 January 2011

Musibah Di Maahad Tahfiz Darus Syifa'

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.



Ujian dan dugaan tidak akan putus-putus datang sebagai ujian kepada orang beriman. Adakah redha dan ikhlas dalam menerima ujian yang diberikan. Memang sudah ketentuannya datang sebagai ujian orang beriman.


Selepas solat isya' , 29 Januari 2011,pelajar asrama pondok Maahad tahfiz Darus Syifa dikejutkan dengan musibah apabila sebuah bangunan asrama yang menempatkan pakaian dan barang-barang keperluan peribadi pelajar termasuk tilam bantal terbakar.


Bangunan ini merupakan sebuah bangunan kayu 2 tingkat yang terletak di hadapan bangunan kelas dan pengajian bangunan batu 3 tingkat Maahad Tahfiz tersebut. Punca kebakaran belum diketahui. Pihak bomba masih menjalankan siasatan. Anggaran kerugian juga belum dapat ditaksirkan.


Bangunan ini adalah bangunan wakaf yang terletak atas tanah wakaf juga. Diseberang jalan bangunan ini adalah masjid Kg. Kolam, Kuala Ibai, Kuala Terengganu. Api marak dapat dipadamkan oleh piha kbomba yang mengambil masa sekitar 30 minit sahaja dari merebak ke bangunan lain.


Bangunan yang terbakar


Bangunan lain yang berhampiran asrama ini ialah rumah mudir Maahad Tahfiz itu ustaz Ahmad Syarifuddin atau dikenali sebagai ustaz Din al-hafiz.


Bangunan yang terbakar
Merupakan bangunan 2 tingkat,bahagian atas daripada kayu.
Merupakan asrama  lelaki pelajar tahfiz


Alhamdullilah, lain-lain bangunan disekitar asrama yang terbakar selamat. Inilah ujian orang beriman. Pelajar yang menginap di asrama tersebut adalah seramai 40 orang.


Sebenarnya kejadian asrama pondok atau sekolah agama terbakar adalah perkara biasa. Ialah dianggap sebagai teguran agar menjadi ingatan dan iktibar. Allah mendatangkan musibah untuk melihat keimanan orang mukmin, bagaimana penerimaan jika didatangkan kesukaran dan malapetaka.


Allah datangkan ujian sebagai tanda Allah kesah dengan perjalanan hamba-hamba yang taat kepadaNYA. Jika tiada sebarang masalah dan kesusahan dalam hidup ini bermakna Allah tidak mengindahkan atau memberikan teguran dan membiarkan mereka terus leka,lalai dan alpa.


Sekiranya mereka yang dipermudahkan jalan, diberikan sentiasa nikmat-nikmat, dan bersyukur, maka redha Allah bersama-samanya. Tapi bagaiman jika terus hanyut tanpa mempedulikan halal haram ketika berjalan di mukabumi ini, adakah Allah kisah dengan hidup mereka? Bermkana Allah tidak pandang mereka itu. Allah tidak kisah kepada sesiapa yang menzalimi diri sendiri. Amat sedihkan?



Allah berfirman dalam al-Quran :“Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang bersabar.” (Surah al-Baqarah, ayat 153)


Oleh yang demikian, jika kita ditimpa musibah dan cubaan, maka bersabarlah dan mintalah pertolongan daripada Allah…

Ya Allah…Ya Rahman… Ya Rabbi Ya Ilahi...
Curahkan rahmat dan kasihmu...
Ya Allah... Dengarlah pintaku...
Kabulkan doa harapanku...
Agar ku dapat kirimkan tujuan akhir jalan hidupku...


"Saat kekalahan itu bermula bila kamu lemah dalam perjuangan dan saat kemenangan itu bermula bila kamu melawan rasa lemah itu." (Sayyid Qutb)

Kepada sesiapa yang sudi menyumbang untuk meringankan beban untuk pondok dan pelajar-pelajar yang tinggal sehelai sepinggang boleh menyalurkan sumbangan dan bantuan melalui akaun ini :


Ma'ahad Tahfiz Darus Syifaa'
Ahmad Syarifuddin Bin Ibrahim @ Muda
CIMB 13010004944202



Setiap kali kita berbicara berkenaan dengan dugaan orang yang beriman, kita seringkali diberitahu dugaan orang yang beriman cukup berat. Lalu kita diberikan contoh-contoh dugaan yang dihadapi oleh Nabi Muhammad SAW dan sahabat-sahabat baginda. Kita ditanamkan terus dengan cerita-cerita bahawa alim ulama sebelum kita terpaksa bersusah payah menghadapi dugaan mereka.


Cerita-cerita dugaan orang yang beriman ini sedikit sebanyak menanamkan satu persepsi di dalam fikiran kita bahawa kita juga pasti akan diduga dengan dugaan yang berat jika kita ingin menjadi orang yang beriman. Tidak kurang juga ramai yang tidak mahu beriman kerana bimbang dengan dugaan yang berat yang bakal menimpa.


Kesilapan bertahun-tahun di atas persepsi ini membuatkan beriman itu seolah-olah menyusahkan iaitu pasti akan menempuh dugaan yang besar. Namun realiti dan hakikatnya tidak begitu.


Kita terlupa atau tidak sedar bahawa sebenarnya kehidupan Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat baginda cukup bahagia dan tenang. Baginda dan sahabat tidak pernah mengeluh dengan semua dugaan yang dihadapi kerana keyakinan kepada Allah SWT cukup kuat dan kukuh.



Persepsi yang selalu dikatakan hanyalah persepsi kepada yang melihat. Kita melihat dugaan orang yang beriman adalah cukup hebat dan berat. Tetapi bagi orang yang beriman itu, hakikatnya mereka menghadapi dugaan dengan cukup tenang dan dugaan itu tidak langsung memberikan apa-apa masalah dalam kehidupan mereka.


Seharusnya kita melihat hal ini dari persepsi orang yang beriman itu sendiri. Maka sebenarnya dugaan yang dihadapi oleh orang yang beriman itu sebenarnya hanyalah kecil atau langsung tidak dinamakan dugaan bagi orang yang beriman itu. Semuanya adalah ketentuan Allah SWT yang kita perlu lalui dengan berserah, pasrah dan redha.

Maka tidak perlulah kita bimbang dengan dugaan yang datang apabila setiap hari kita ingin berada dekat dengan Allah SWT. Semakin kita hampir dengan Allah SWT, semakin kukuh keyakinan kita kepada ketentuan Allah SWT. Kita akan berasa semakin ringan dugaan yang menimpa walaupun mereka yang melihat dugaan yang kita hadapi merupakan dugaan yang besar.

Semoga setiap saat, iman kita semakin bertambah. Amin


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

3 comments:

Ratu Pari said...

ujian datang dari pelbagai bentuk dan situasi.

sabaaaar dan tabah melalui setiap ujian yang diberikan pada kita.

yang paling penting jangan sekali2 buruk sangka dengan ALLAH.

N.Y. said...

betul cakap Ratu Pari tu. Ujian itu datang untuk menyedar dan menginsafkan kita supaya terus sedar bahawa ada Yang Maha Kuasa.

aku dr amin said...

waalaikumsalam.

terima kasih kerana sudi berkunjung. sedih melihat bangunan maahad ini terbakar hangus. bak kata pujangga, sudahla kita ni miskin, ditimpa lagi ujian.

moga ujian ini akan mengenalkan kita akan erti hidup yang sebenar.
sesungguhnya manusia itu akan mengerti bahawa pengalaman hidup, ujian, dugaan ini hanyalah caabran cabaran kecil sebelum nikmat itu dapat dikecapi >_<