BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 15 January 2011

Yakin Pada Perkara Ghaib

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.

Apabila kesakitan dan rindu beradun menjadi satu, jiwa terasa sayu, irama dan lagu bernada kaku. Kenapa gerangan menjadi begitu?


Adap dan akhlak tetap perlu dipelihara, walau ke mana kaki melangkah, di mana bumi dipijak maka di situ langit dijunjung.


Islam agamaku, akhlak ada diriku. Jika mengambil islam, bukan sekadar mngESAkan Tuhan yang menciptakan langit dan bumi ini, tetapi mengambil seluruh cara kehidupan yang Islam telah syaratkan.


Sebab itu Allah ciptakan syurga neraka, ada hisab dan mizan, kerana apabila kita menganut agama Islam, kita tidak mahu sekadar menjadi muslim, tetapi menjadi mukmin.


Mempercayai perkara ghaib adalah salah satu rukun Iman. Percaya kepada syurga neraka, hisab dan mizan adalah termasuk perkara-perkara ghaib sebab kita tidak melihat atau bertemu ketika ini. Kita cuma mendengar. Sebagai seorang mukmin, perlu yakin akan adanya perkara ghaib. Bila kita dengar, kita taat. Jangan tanya banyak-banyak jika kita yakin , kita ini bertuhankan ALLAH.


Satu lagi perkara termasuk perkara ghaib, ialah yakin akan jodoh dan rezeki yang Allah telah tetapkan. Tidak ada sesiapa pun dapat meramalkan siapa jodohnya selagi dia belum berijab kabul dan tidak siapa tahu apa rezekinya ketika itu selagi belum ditelan masuk ke perut. Bila bernikah itulah suaminya, itulah isterinya. Itu jodoh yang Allah berikan. Panjang atau pendek jodohnya, bahagia  atau  derita rumahtangganya  juga memang telah tersurat sejak azali. Namun semuanya itu memerlukan sebab.


Yakin pada apa yang telah tersurat itu adalah hakikat, menjalankan kehidupan menurut syariat adalah ibadah. Jadi apa yang kita lalui, memelihara iman, berakhlak dan pekerti mulia merupakan ibadah yang kita persembahkan kepada Allah agar rahmat dan berkat sentiasa melimpah ke atas diri dan keluarga kita.


Perkara inilah selalu menyebabkan keimanan seseorang tergugat.Tidak yakin dengan rezeki Allah. Selalu orang membandingkan antara bekerja sendiri dengan bekerja dengan sesuatu badan, samada badan kerajaan atau swasta. Banyak orang beranggapan jika kerja sendiri tu, akan kebuluran. Kalau dikahwinkan anak perempuan dengan orang yang kerja sendiri ini, ibarat menghantar anak ke Somalia.


Tak tahulah kenapa masih ada ibu bapa yang berfikiran begitu. Langsung tidak ada keyakinan terhadap rezeki yang telah Allah tetapkan kepada setiap mahkluk yang Dia ciptakan. Semoga kita bukan di dalam golangan mereka yang berfikiran begini.


Peliharalah iman agar sempurna, peliharalah iman agar terasa kemanisannya. Sebab itu bukan semua muslim itu mukmin, tetapi semua mukmin adalah muslim. Bila dengar kita patuh dan taati...

سَمِعْنَاوَعَصَيْنَا

"Kami dengar dan kami taat"

(2:285)  Rasul telah beriman kpd Al Qur'an yg diturunkan kpdnya dr Tuhannya, demikian pula org2 yg beriman. Semuanya beriman kpd Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab2-Nya & rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): Kami tidak membeda-bedakan antara seseorgpun (dengan yang lain) dr rasul-rasul-Nya", & mereka mengatakan: "Kami dengar & kami ta'at." (Mereka berdo'a): "Ampunilah kami ya Tuhan kami & kepada Engkaulah tempat kembali.



(5:7)  Dan ingatlah karunia Allah kpdmu & perjanjian-Nya  yg telah diikat-Nya dgn kamu, ketika kamu mengatakan: "Kami dengar & kami ta'ati". & bertakwalah kpd Allah, sesungguhnya Allah Mengetahui isi hati(mu). 

Difirmankan dua tempat dalam al-quran tentang  "bila kami  dengar, kami taat"  iaitu   dalam Surah al-Baqarah  ayat 285 dan al-Maidah ayat 7.

Jadi kenapa menyoal lagi benda-benda yang disampaikan di dalam Al-Quran, kenapa dengar tetapi tidak taat?  Ragu-ragu?


(4:136)  Wahai org2 yg beriman, tetaplah beriman kpd Allah & Rasul-Nya & kpd kitab yg Allah turunkan kpd Rasul-Nya, serta kitab yg Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yg kafir kpd Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab2-Nya, rasul-rasul-Nya, hari kemudian, maka sesungguhnya org itu telah sesat sejauh-jauhnya.

Allah telah berfirman, di dalam al-quran , soal rezeki, jodoh dan ajal adalah di dalam rahsiaNYA, kenapa lagi  mahu berdolak  dalih jika kita seorang mukmin?


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.


0 comments: