BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 14 February 2011

Manisnya Ukhuwwah


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Usia sudah menghampiri setengah abad dalam 4 tahun lagi,masih sambut hari jadi? Masih ada buat upacara tiup lilin dan potong kek?


Jika kita melakukan tanpa niat untuk mengikut budaya orang kafir, sebaliknya menghargai ukhuwwah sahabat-sahabat, maka teruskanlah. Jangan dikecikkan hati sahabat yang datang secara mengejut untuk buat 'suprise' pada kita.


Ummi pun tak sangka, setelah bersara dari dunia pendidikan, sudah jarang bertemu sahabat-sahabat seperjuangan, tapi diri ini rupanya masih dingati.


Walaupun lewat 1 minggu kerana 4 Februari jatuh pada perayaan sambutah tahun baru cina, ramai sahabat-sahabat mengambil kesempatan cuti sekolah untuk balik menziarahi ibu bapa, mereka masih lagi ingat tarikh itu.


Hari Jumaat, masih hari yang sama cuma tarikhnya 11 Februari, sahabat seperjuangan telah datang ke rumah dengan kek yang cantik. Bukan upacara itu yang utama, tetapi jalinan ukhuwwah itu yang membuat ummi terharu.


Sahabat-sahabat ku, rupanya aku masih dalam kenanganmu. Ku fikir hanya dalam doa sahaja ingatan itu bertandang rupanya lebih dari itu. Manisnya ukhuwwah antara kita.


Ada jalur airmata ketika aku dicium dan disapa. Wajah-wajah sahabat seperjuangan yang aku rindu. 20 tahun, bukan lah suatu masa yang singkat kita selalu senyum dan tawa.


Sebaliknya ada duka nestapa dikala kita sama-sama mendidik anak bangsa menjadi insan berguna. Nostalgia...


Biar berlalu dan maafkan sahabat-sahabat, aku tidak mahu menoleh kebelakang semula. Di sana telah menjadi nisan segala-galanya.


Aku seorang guru, tetapi dalam masa yang sama aku menjadi tukang masak, mencangkul tanah, berkebun, menyapu, membersih kolam ikan, menjadi juru teknik, menjadi juru audit, menjadi penjual, menjadi juru foto dan menjadi berbagai-bagai jenis pekerjaan manusia lain.


Ya , itu lah guru, sememangnya perlu tahu semua kerana kita mendidik insan menjadi manusia berguna. Guru perlu tahu semua perkara...


Salahkah sambut hari lahir? Dengarlah ceramah dari ustaz Azhar ini. Semuanya bergantung kepada niat.

Ustaz Azhar - Hukum Sambut Hari Lahir




Semoga apa yang kita lakukan mendapat redha dan rahmat dari Allah.



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



5 comments:

Iffah Muhsin said...

Ni yang iffah nak tengok ni..terus masuk blog...hikhik..

Ummi Munaliza said...

kena buat link cam kat tepi ni...

Iffah Muhsin said...

memang tak show wajah ke gambar bday tu...?

Ummi Munaliza said...

pi cari,berapa kerat gambar yang show muka kat blog ni?

Muka orang tak pe...

angah&afifah said...

Selamat Hari Lahir Ummi..maaf lambat ucap..semoga ummi sihat selalu dan sentiasa dibawah rahmat yang Esa..