BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 28 February 2011

Cuba Renungkan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Tidak ada sesuatu yang Allah ciptakan itu sia-sia. Setiap satu kejadian ada hikmahnya. Setiap makhluk yang dijadikan ada tuntutan yang perlu dilaksanakan. Begitu juga tuntutan manusia diciptakan.


Terdapat 3 tugas sahaja yang dituntut Allah terhadap penciptaan manusia di alam dunia ini. Tuntutan yang diciptakan pun tidak mendatang sebarang kemegahan atau kemudaratan kepada Allah jika manusia itu melaksanakan atau mengabaikan.


3 tugas manusia di alam dunia ini...


1. sebagai hamba Allah
2. sebagai khalifah
3. mengimarahkan bumi


Memang kita tidak boleh lari dari melaksanakan  tugas ini. Kalau kita degil pun, yang rugi dan mendatangkan kemudaratan serta kerugiaan adalah diri sendiri, bukannya sesiapa.


Sebabnya...


Kita berada di alam dunia ini bukanlah lama mana, masih ada 3 alam yang perlu kita tempuh walaupun tidak pasti bila akan berakhirnya kita hidup di alam dunia ini.


Sebaik berakhirnya hidup kita di alam dunia,kita mula melangkah ke alam barzakh. Kita berada di sini hinggalah kiamat terjadi. Lama mana di sini, tak ada sapa yang tahu. Sama seperti saat kita dilahirkan di alam dunia selepas berasa di alam rahim, tidak kita ketahui hingga usia berapa baru kita akan meninggalkan alam dunia.


Selepas kiamat terjadi, kita dibangkitkan semula dari alam barzakh dan merasai hidup semula di Padang Mahsyar. Menanti saat di hisab dan mizan. Apa yang dihisab dan apa yang ditimbang?


Segala apa yang kita buat semasa di alam dunia. Hmmm...apa ya? OOO...rupanya apa saja yang kita lakukan di alam dunia ini walaupun sezarah, tidak terlepas dari catatan dan timbangan...


Rasakan...


Selepas selesai perhitungan, selesai perkiraaan barulah kita tahu kemasa akan kita pergi melangkah. Ke kanan atau ke kiri? Semua berdasarkan apa yang dilakukan smasa di dunia ini.


Mengharapa syafaat Rasullulah SAW, Nabi Muhammad? Bagaimana hubungan kita dengan Rasullulah semasa di Alam Dunia? Mengharap rahmat Allah? Bagaimana hubungan kita dengan Allah Ta'ala semasa di alam dunia?


Maka...


Sedarlah anak-anak ummi, kita hidup alam dunia tak lama, kejar dunia seadanya, utamakan yang utama.


Apa dia yang utama?


Pelihara iman, tingkatkan iman , berakhlak terpuji dan bepekerti mulia. Itu saja. Taati Allah dan RasulNYA.


Sekian entri ummi, peringkatan buat yang ingin hidup dan mati dalam iman yang sempurna.





Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: