BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 8 March 2011

Alasan Itu Sebenarnya Ujian Allah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Firman Allah dalam Al-Quran, surah Al-Ankabut ayat 1 hingga 3


Maksudnya; "Alif laam miim. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: 'Kami Telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya Kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 1-3).


Maka bila mana kita melakukan sesuatu, mohonlah kepada ALlah agar dipermudahkan segala urusan. Mohon kepada Allah akan limpahan redha dan rahmat daripadaNYA. Begitu juga perjuangan ummi untuk melaksaakan gathering dan menghadirinya.


2 bulan lalu program ini dirancang. Merancang sesuatu program gathering ini bukanlah semudah kita merancang majlis perkahwinan. Ummi rasai perbezaannya yang mana mudah yang mana payah.


Bermula dengan perancangan kertas kerja, kewangan dan lokasi tempat untuk diadakan. Semua urusan yang menggunakan maklumat di hujung jari. Mesyuarat, perbincangan, arahan hanya melalui alam maya. Bukan mudah sebenarnya sebab kita berhadapan dengan ramainya manusia yang 'cakap tak serupa bikin'.


Ramai yang bijak menulis, dan berkata-kata tapi pelaksanaan zero. Payah benar untuk kita berjumpa manusia ini mengotakan apa yang ditulis. Bila menulis, berkobar-kobar, nampak benar islamik dengan pemahaman ilmu yang tinggi. Tapi apabila kita mengajak untuk pelaksanaan, barulah kita tahu ada lantai yang berlekuk-lekuk.


Rupanya pemahaman ilmu itu tak kemana, tidak dapat diaplikasi didalam kehidupan harian. Tidak diamalkan. Akan terbit berbagai-bagai alasan. Alasan itu sebenarnya ujian Allah.


Allah mahu melihat apa yang dia kata dan tulis, Allah akan uji dia dengan apa yang dia tulis. Bila datang ujian yang sedikit dari ALlah , baru tahu sanggup menghadapi atau menyerah dan beralah.


Kadang itu alasan yang diberikan tu tidak menjangkau logik akal. Begitu dangkalnya iman, tewas kepada ujian yang kecil.


Ummi tak peduli apa alasan orang, kerana program ini dirancang sesuatu yang Allah redha, membina ukhuwwah dan mengeratkan silaturahim disamping dengan adanya pengisian ilmu. Ilmu itu dimana-mana boelh kita cari, tetapi uhkuwwah itu? Bukan mudah untuk bertemu dan berkumpul ramai-ramai.


Sesungguh Islam telah memberikan perhatian penuh akan adanya ikatan yang kuat pada sendi-sendi ukhuwah yang melahirkan di dalamnya cinta kerana Allah SWT dan menjadikan ukhuwah sebagai wasilah pengikat jiwa dan hati dan merupakan dasar pokok-pokok keimanan yang tidak akan sempurna keimanan seseorang kecuali dengannya dan tidak akan dapat direalisasikan kecuali dengan keberadaannya; bahkan dijadikan sebagai ikatan yang paling erat dari pokok-pokok keimanan dan kesempurnaan nilai-nilainya.


Allah swt berfirman:
“Hanyalah orang-orang beriman yang bersaudara”. (QS Al-Hujurat :10).




Bagaimana sunnah Rasullulah terhadap membina ukhuwwah?


Nabi saw juga bersabda:


“Perumpamaan orang-orang beriman dalam kasih sayang, cinta kasih dan empati adalah seperti satu tubuh, jika salah satu tubuh darinya mengadu pada suatu penyakit maka anggota tubuh lainnya akan merasa sakit dan demam”. (Muttafaq alaih)


Makna Ukhuwah Menurut Imam Hasan Al-Banna semoga Allah merahmatinya berkata:


“Yang saya maksudkan dengan ukhuwah adalah : mengikatnya hati-hati dan jiwa-jiwa ini dengan ikatan aqidah, dan aqidah merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling mahal harganya, dan ukhuwah adalah saudara keimanan, sementara perpecahan adalah teman dari kekufuran, kekuatan yang utama adalah persatuan dan tidak ada persatuan tanpa cinta, dan cinta yang paling rendah adalah lapang dada, sementara yang paling tinggi adalah itsar(mengutamakan saudaranya).


“Dan mereka mengutamakan (orang-orang muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang beruntung”. (QS Al-Hasyr : 9)

Akhlak yang jujur adalah yang melihat saudaranya lebih utama daripada dirinya sendiri; kerana jika tidak dengan mereka maka dirinya tidak bersama dengan yang lainnya dan jika mereka tidak bersama dengannya maka mereka akan bersama dengan yang lainnya;

“Sesungguhnya serigala akan makan kambing yang tersesat sendirian”. (HR Abu Daud dan ditashih oleh Ibnu Hibban dan Al-Hakim)

dan nabi saw bersabda:


“Seorang mu’min terhadap mu’min yang lainnya seperti bangunan, saling memperkukuh sebahagiannya dengan sebahagian lainnya”. (Muttafaq alaih).


“Dan orang-orang beriman laki-laki dan wanita sebahagian mereka menguatkan sebahagian lainnya”. (QS At-Taubah : 71).

Demikianlah Yang Seharusnya Berlaku

Ukhuwwah menjadi semakin erat, dan sukar dipecahkan. Tambahan apabila hubungan ini menjadi sangat erat apabila saling bertemu, ziarah menziarahi bukan dengan kenalan itu sahaja sebaliknya dengan keluarganya juga sehingga ibu bapa mereka memandang kita sebahagian dari keluarga mereka sendiri.


Secara tidak langsung, kita telah melebarkan jalur ukhuwwah berasaskan keimanan ini kepada teritori yang lebih luas. Bermula satu individu, bercambah kepada individu-individu yang lain.



Boleh kah kita menyatakan pendapat sendiri?Siapa hak kita untuk memberikan pendapat tanpa bersandarkan hukum yang ada di dalam Al-Quran dan As-sunnah.


Haram hukumnya berdasarkan firman Allah,Yang mengetahui benda dalam rahim, Yang mengetahui benda itu hanya Allah, manusia tidak boleh meramal apa-apa.



Tunjuklah kemesraan dan layanan kepada semua orang tidak kira keturunan atau status diri.




Nak sambung cerita...

Awal-awal ummi rancang tarikh gathering ni, sebaik mungkin dengan ambik kira perjalanan yang jauh dan ketika cuti sekolah. Ditambah dengan bantuan beberapa halaqian untuk perancangan awal. Zauj pun izinkan pergi selepas siap perancangan yang ummi buat. Walaupun pada perancangan awal tak bagitahu zauj lagi, tapi memang sentiasa bedoa moga dipermudahkan urusan.


Seminggu lepas tu tengok jadual kuliah zauj di Kelang. Jatuh pada 12 dan 13 Mac. Oh lega.. sebab tak tinggalkan zauj di rumah masa nak pergi ke Kuala Terengganu ni. Zauj pun plan akan balik hari Isnin ke JB, nak jenguk cucu dan nak berehat bersama cucu-cucu di KL nanti. Tidak lah ummi berat hati nak tinggalkan zauj bersama anak-anak di rumah sebab zauj ada kelas dan pergi Kelang.


Ummi rasa syukur sangat,cantiknya perancangan Allah.

Tapi seminggu lagi nak pergi, tiba-tiba zauj dapat jemputan untuk membentangkan kertas kerja seminar di Universiti Brunei. Jemputan bentang kerja dah lama, cuma tak tahu tarikhnya. Baru pihak universiti sana maklumkan dan hantar tiket kapal terbang. 8 hb Mac zauj dah terbang ke sana. Balik 11 Mac. Ummi pulak dah tempah tiket bas ke Kuala Terengganu 11 Mac juga. Selisih masa. Zauj balik dari Brunei,ummi dah naik bas pergi ke Kuala Terengganu...


Zauj sampai malam, tapi terus kena ke Desaru pulak malam tu sebab ada Bengkel di sana. Bengkel tu pun zauj kena hadiri juga. Bengkel habis petang Ahad, 13 hb Mac. Alhamdullilah ada anak sulong ummi yang dapat hantar ummi ke terminal bas Larkin.


Terpaksa hantar ummi ke terminal Larkin lepas solat asar, walaupun bas ke Kuala Terengganu pukul 9.30 malam. Sebabnya nak kejar masa untuk solat maghrib. Dia Imam masjid Kangkar Pulai, tak boleh ascape. Lepas maghrib pula,kena pergi airport pula jemput zauj.


Memang ummi kena mujahadah kali ini. Tak di duga begini padatnya masa dengan berbagai urusan. Sepanjang ketiadaan zauj, ummi perlu uruskan Imran ke sekolah. Malam sebelum zauj berangkat, siapkan pakaian-pakaian dan beg zauj sepanjang 4 hari ke Brunei.


Nanti sebaik sampai rumah zauj akan terus ke Desaru. Jadinya,beg dan pakaian zauj ke sana ummi perlu siapkan awal-awal. Letak depan berhampiran pintu supaya zauj cuma perlu tinggalkan beg dari Brunei dan angkat beg lain ke Desaru. Dah pasti pakaian dari Brunei tu belum di cuci. Tunggu ummi balik dari Terengganu lah cuci.


Selama ni mana zauj pergi Seminar atau Bengkel, sentiasa dibawa ummi ni. Tak pernah ummi ditinggalkan di rumah. Tetapi kali ini kerana gathering HHH 4 telah dirancang awal, maka zauj izinkan pergi hadiri gathering dan tidak ikut ke Brunei dan Desaru. Tak kan ummi yang merancang program gathering HHH 4 ni, tiba-tiba ummi yang tidak hadir. Kecuali uzur syarie, sahaja yang menyebabkan ummi tak dapat hadir. Moga-moga Allah akan terus memudahkan segala urusan kita semua.


Kerana membina ukhuwwah itu adalah perkara yang Allah redha, izin dan redha zauj diperolehi,maka ummi tetap mohon pada Allah agar dapat izin hadir bersama-sama halaqian lain. Perlu korbankan masa,kewangan dan keselesaan diri untuk dapat hadir.


Kalau bukan kekuatan dari Allah, mungkin ummi tidak hadir gathering, alasannya mudah saja, temankan suami ke Brunei. Sebab tempat isteri di sisi suami. Tapi zauj faham kali ini, bagaimana susah payah ummi merancang, takkan semudah itu nak batalkan kehadiran. Di sini pun ada tuntutan untuk ummi hadirkan diri. Jadinya,jangan ambik mudah dengan sesuatu perkara maka Allah akan mempermudahakn urusan hidup dunia dan akhirat kita.


Ummi pergi naik bas pun bertemankan 2 perempuan yang dipercayai. Kalau tak ikut syarat, memang susah zauj nak lepaskan ummi kemana-mana tanpa zauj. Inilah mujahdah di dalam perjuangan. Tidak mudah untuk cepat memberikan alasan untuk tidak hadir. Alasan itu ujian sebenarnya ALLAH nak lihat sejauh mana kita dapat menunaikan janji. Masalah yang datang, bagaimana untuk diatasi. Bukan mudah untuk meraih kemanisan iman jika ada ujian terus ambik jalan mudah tanpa ada usaha perbincangan dan mencari jalan keluar.

Fikir dan rancang bagaimana untuk mencari jalan keluar dengan berdoa, mohon kepada Allah segala-gala bantuan dan pengharapan. Memang Allah akan tolong hantar bantuan mengikut kadar kesesuaian hambaNYA.


Sekian,moga bermanafaat untuk semua dikala ditimpa musibah.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: