BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 21 March 2011

Preview Gathering HHH 4

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Masih berat mata ini untuk dibuka luas-luas. Berat juga kepala kerana mengira akaun perbelanjaan gathering HHH 4 yang baru berlalu.


Untuk menjayakan sesuatu program, perancangan mestilah bijak. Bukan sekadar buat gitu-gitu saja. Seperti yang ummi tuliskan sebelum ini, kertas kerja mesti buat. Bertindak mengikut apa yang telah dirancangkan.


Sebab itu di dalam merancang sesuatu aktiviti, mesti ada Plan A dan Plan B. Teutama jika aktiviti melibatkan kawasan terbuka. Ini kerana faktor cuaca yang sukar untuk sesiapa meramalkan.


Begitu juga dengan bilangan peserta.Walaupun telah menyenaraikan nama, namun selagi tidak hadir mendaftar, masih boleh berlaku berbagai kemungkinan.


Jadi memang perlu ambik perhatian untuk merancang yang berkaitan makanan. Makanan mestilah diuruskan lebih awal. Tempahan dibuat berdasarkan senarai nama yang dijangka hadir. Tetapi bila tiba harinya, tidak ramai hadir,maka mesti berlaku rombakan semula.


Yang menerbitkan kemanisan ukhuwwah gathering tahun lepas dan tahun ini ialah penyediaan makanan sendiri oleh peserta. Saling bekerja sama, saling bantu membantu untuk menyediakan makanan.


Sebab itu kenapa hubungan orang kampung erat. Eratnya mereka bila ada kenduri kendara. Mereka buat kerja bersama-sama dalam menyediakan makanan untuk tetamu. Jadi konsep ini lah ummi mahu terapkan di dalam gathering halaqahnet setiap tahun. Sejarah telah membuktikan. Begitu juga dengan konsep makan berjemaah.


Sunnah nabi , makan berjemaah. Tidak semesti makan dalam dulang baru dikira berjemaah, tetapi maksud makan berjemaah adalah makan daripada satu sumber yang sama secara beramai-ramai.


Apabila mengadakan sesuatu program, selepas selasai rancangan, perkara kedua diutamakan ialah kewangan. Sumber perbelanjaan dan kemana dibelanjakan. Buat kira-kira inilah yang selalu jadi semput. Duit keluar dan duit masuk. Semua perlu dicatatkan dengan teliti dan akhirnya kena imbang. Huh... suka tak suka kena buat juga.


Alhamdullilah, walaupun perbelanjaan lebih besar dari sumber pendapatan, gathering tetap berjaya di laksanakan tanpa apa-apa kekurangan. Berbelanja secara berhemah dan seadanya.


Ini sedikit catatan post mortem ummi berkaitan gathering halaqahnet ke 4 lalu.



Gathering kali ini, walaupun AJK dirancang awal, namun tetap berlaku rombakan dan perubahan. Yang dasyatnya ramai jadi bidan terjun. Dan ini adalah lumrah bagi sesuatu program kerana kita hanya merancang. Pada awal rancangan pendaftaran dibuat di kawasan sekitar wakaf Masjid Terapung Kuala Ibai, tetapi memandangkan keadaan cuaca yang tidak menentu, plan A bertukar ke Plan B, pendaftaran peserta berpindah ke Pasti Al-Haudhiah di Kg Kolam.

Urusan Allah kita tak mampu untuk mengetahui.


AJK Bidan terjun

1. ~ masak memasak menyediakan hidangan untuk peserta. Dengan diketuai Kak Ani dan Duratul Mujahid, pembantunya Iffah Muhsin dan Supriyani. Menu pun dirancang on the spot. Sebab tu, malam sebelum pendaftaran,berlari-lari anak-anak mengutip bahan-bahan masakan di Mydin. Ummi yang jadi bankers hanya berdiri di kaunter sampai lena.

"budak-budak ni gamaknya nak tidor dalam Mydin ke? tak ingat nak balik" Mujur lena berdiri tu tak sampai tumbang ke lantai, tapi nyaris-nyaris juga la...


2. ~ pengerusi majlis: Paklong, acit, Pemuda Islam dengan sukarela menerima arahan untuk mempengerusikan majlis di dalam setiap slot.


3. ~ AJK pengangkutan : Pak long jemput semua peserta yang sampai di Masjid Terapung untuk dibawa ke Kampong Kolam.


4. ~ AJK Pendaftaran : Az-Zahra dengan An-Nisae.


Kebanyakkan peserta terpaksa membolot banyak AJK kerja agar program berjalan lancar. Sifat tamat ini yang terpuji dimana tak ada sesiapa yang mengelat dan berkira kerja atau merasa iri jika seseorang itu melakukan banyak kerja sehingga tiada rehat.


Syukur sangat-sangat atas kerjasama semua. Langsung tak ada seorang pun yang mengelat dan mengelakkan tugas diberikan. Memang syariat Islam itu indah, kita saling tolong menolong berbuat kebaikan. Ukhuwwah yang terbina, moga-moga membawa hingga ke syurga.

Sapa masuk dulu, jangan lupakan saudara-saudara ini ya. Bawalah kami sama.



Peringatan untuk HHH akan datang:

Dalam merancang program mesti ada plan A dan Plan B. Ini semua ada dalam kepala. Dan mesti akur dan redha dengan sebarang perubahan, pindaan , tempat, AJK dan aturcara.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



2 comments:

Iffah Muhsin said...

Kelaka lah postmortem ummi...takkan dilupakan kenangan hari tu...sweet...

Ummi Munaliza said...

Kenangan, lama-lama jadi nostalgia indah akan bertukar menjadi sejarah apabila telah melebehi abad dan kurun.