BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 1 April 2011

Bila Hari Terus Berlalu

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Bagi orang-orang yang benar-benar beriman, apa sahaja yang datang daripada Allah adalah baik walaupun buruk pada pandangan diri mereka sendiri. Mereka beriman dengan apa yang Allah swt tegaskan dalam sebuah hadis Qudsi:


“Wahai anak Adam, jika engkau sabar dan mencari keredhaan pada saat musibah yang pertama, maka Aku tidak meredhai pahalamu selain syurga.” (HR Ibnu Majah (no: 1597)



Pejam celik,pejam celik dah bulan April. Cepatnya masa bergerak, pantas tanpa sempat menghitung hari dan menunggu-nunggu.


Begitu juga usia kita ni,cepat saja bertambah dan berkurang. Bertambah bilangan tahun hidup,berkurangnya masa untuk beramal. Tup-tup, dengar berita kawan tu dah meninggal,anak kawan ni dah dikebumikan. Cepatkan...


Kita? Ntah bila tiba masanya. Ada yang menanti saat itu walaupun tiada siapa yang tahu ketika saat dan detiknya, malaikat Izrail datang memberi salam. Ya kah,dia datang dengan salam? Itu mungkin untuk orang mukmin. Kita adakah tergolong dalam senarai orang-orang beriman?


Sudah cukupkah amal untuk ditimbang ketika dihisab nanti? Walaupun sezarah amal kelakuan kita di dunia ini,tidak akan ada yang missing dan hidden dari dimizankan. Maka berqidamlah kita untuk dimizan di Padang Mahsyar nanti.


Lihat semula masa lalu, masa sekarang apa yang telah kita lakukan? Masih terbuka jalan taubat,masih terbuka untuk meninggalkan apa yang Allah larang dan lakukan apa yang Allah perintahkan. Taati Allah dan RasulNYA. InsyaAllah adalah peluang untuk kita mendapat syafaat Rasullulah dan rahmat Allah...


Sekian entri ringkas ummi di akhir bulan Rabiul Akhir ini.(hari ini Jumaat : 1 April 2011 @ 27 Rabiul Akhir 1432H )


Semoga kita semua di dalam rahmat dan kasih sayang Allah.



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: