BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 26 April 2011

Ingatkan Nak Berziarah Saja...

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات



Lama cuti dari menulis entri di mana-mana website dan laman blog disebabkan oleh keadaan tapak tangan dan jari yang belum pulih sepenuhnya. Selepas pembedahan A 1 Pulley release, tapak tangan berbalut dan luka jahitan belum sembuh sepenuhnya. Jari juga masih belum boleh diaktifkan untuk menaip aksara di papan kekunci laptop ini.


Tapi hari ni tergerak hati kerana rindu untuk menulis sesuatu. Rasanya banyak sangat perkara yang tersimpan di minda ini, takut semuanya lupa akhirnya. Memang pun sejak usia makin bertambah bilangannya, space memory makin berkurang dan mudah lupa. Dan untuk recall semula amatlah payah.


Untuk menulis perkara yang sudah berlalu perlu kena pada masa dan ketika yang sesuai dengan entri. Entri hari ini cuma sedikit perkongsian berita gembira. Kelahiran seorang lagi umat Nabi Muhammad SAW.


Bulan April ini saja setiap minggu ummi dengan zauj datang ke Setia Alam. Kebetulan zauj ada kelas dengan pelajar PJJ UTM berpusat di Klang. Menyelia PSM pelajar SPI. Maka selalu zauj datang bertemu mereka.


Baru ini kebetulan anak saudara zauj berkahwin di Dewan Kem Wendiburn,Setapak. Anak saudara zauj seorang tentera darat. Kami sampai malam Jumaat malam Sabtu. Sabtu walimahnya. Ummi pergi bersama anak menantu. Najdah dengan anak-anak, Nazihah, angah dan Afifah(menantu).


Selepas majlis walimah, kami berkumpul di rumah anak saudara tu. Ramai adik beradik zauj yang jauh-jauh datang. Berkumpul mengeratkan hubungan persaudaraan.


Menjelang maghrib sampai di rumah. Lepas solat maghrib, ummi dengan anak-anak penyediakan makan malam dan makan bersama.


Selepas itu , berehat. Tiba-tiba Nur Afifah rasa seperti tidak selesa perutnya. Rasa sakit dan contraction di rahim sudah dirasai dari pagi lagi. Malam tu, jam 10, ummi suruh suaminya (angah, anak ummi ) bawa Nur Afifah ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah , Klang. Sekadar untuk pengesahan, adakah sudah tiba masa untuk melahirkan anak-anak atau tanda-tanda palsu sahaja.


Jam 11.00 malam sampai di Hospital Klang, diperiksa dan disahkan akan melahirkan anak dalam masa beberapa jam lagi. Terus Nur Afifah di bawa masuk ke Dewan Bersalin. Jam 1.32 pagi, Ali Abdul Jabbar selamat dilahirkan.


Selepas di bersihkan, jururawat memanggil angah, untuk mengazankan anaknya. Diazan pada telinga kanan dan diiqamatkan ditelinga kiri. Bayi diberikan kepada ibunya, untuk di susukan dengan susu awal ibu. Susu awal ibu yang di panggil kolestrum.


Apa kolestrum tu? Kolestrum ialah susu awalan yang dihasilkan oleh ibu-ibu dalam 2 hingga 3 hari selepas melahirkan anak yang berkuantiti kecil (20-30 ml) bagi setiap susuan. Warnanya, pekat dan kuning . Kolestrum ni sangat baik untuk baiki usus kecil bayi, cegah cirit-birit dan kuatkan lagi sistem imunisasi bayi yang baru lahir. Walaupun tak banyak, tapi janganlah risau sebab ia cukup untuk keperluan bayi kita. Sudahlah kaya dengan zat makanan ditambah lagi dengan antibodi. Rugi tak bagi,kan?



Ali Abdul Jabbar selamat dilahirkan pada pukul 1.32 pagi Ahad, 24 April 2011 bersamaan 21 Jamadil Awal 1432H dengan berat 2.4 kg. Selepas dilahirkan ramai yang datang menziarahi sibayi dengan doa-doa yang baik.


Bayi ibarat kain putih yang bersih. Mulutnya harum. Kulitnya halus dan lembut. Ummi memang gemar mencium bau mulut bayi. Harum, ada orang tua-tua berkata ibarat bau syurga. (sapa pernah cium bau syurga?)


Niat di hati ingin membuat aqiqah pada hari ke 7, tetapi disebabkan Nazihah masih belum bersalin, maka ditunggu untuk mengadakan aqiqah bersama-sama anaknya nanti.


Jadi pada hari ke 7,(Sabtu, 30 April 2011) diberikan nama, dicukur rambut dan mak mertua angah buat pulut kuning dengan kari daging. Menjamu sesiapa yang datang berziarah. Alhamdullilah,ramai yang datang.


Hari Ahad, 4 orang Al-Hafiz datang berziarah. Moga barakah mereka  melimpahi kepada bayi  ini. Mereka Mendoakan yang baik-baik, antaranya "Semoga Cucu Ummi menjadi anak yang soleh, dan dapat berjuang untuk agama Allah... Amin....


Begitulah kisah,yang membawa ummi tinggal semestara di Setia Alam. Allah memudahkan urusan, asalnya ummi datang ke Setia Alam untuk menghadiri walimah anak saudara zauj, tiba menantu ummi bersalin awal dari jangkaan doktor.


Oleh kerana anak dan menantu akan menduduki peperiksaan akhir , pada hari ke 5 selepas melahirkan anak, maka zauj minta ummi tinggal di sini menemankan mereka disamping memberikan tunjuk ajar bagaimana menguruskan bayi baru lahir. Ummi ajar angah cara-cara memandikan bayi, termasuk membedong bayi.


Alhamdullilah, bayi kecik ini mudah diuruskan. Tidak banyak ragam dan masalah. Sihat dan cepat membesar. Moga menjadi anak yang soleh.



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: