BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 19 April 2011

Mengetuk Pintu RahmatNYA

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sedikit perkongsian yang bagus ummi dapat dari laman Al-Fanshuri. Ummi terpegun dengn ayat ini yang sangat berkesan untukkita ubah sikap kepada manusia yang bersyukur. “Barang siapa yang tidak mensyukuri yang sedikit, yang banyak tidak akan datang kepadanya.”


Memang benar, jika apa-apa yang Allah kurniakan pada usaha kita di dalam mencari rezeki batau apa-apa yang dihadiahkan oleh seseorang walaupun sedikit, terimalah dengan rasa redha dan syukur. Sedikit atau banyak ia tetap rezeki yang diberkati. Baca lah seterusnya...


Allah Ta’ala berfirman seketika kalian meminta tolong kepada Allah Ta’ala dan Allah Ta’ala menjawab doa kalian. Malah semalam sebelum turunnya ayat ini Rasulullah SAW tidak bisa tidur, Beliau bermunajah dalam tahajudnya, “Ya Hayyu Ya Qoyyum”. Beliau banyak menangis. Beliau banyak memohon kepada Allah Ta’ala. Maka Sayidina Abu Bakar Ash Shiddiq رضي الله عنه yang bersama Nabi ikut menangis dan memeluk Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan berkata , “Cukup ya Rasulullah, Allah Ta’ala pasti akan mengabulkan doamu”. Dan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم telah mengajarkan kepada kita bagaimana caranya mengetuk pintunya Allah Ta’ala dan memohon kepada Allah Ta’ala.


Sebaik-baiknya hal yang ada di dalam hati kita pada saat Allah Ta’ala sedang menatap hati dan bathin kita adalah bagi Allah menemukan dalam hati kita penyesalan atas kesalahan dan dosa-dosa kita. Dan sesungguhnya sebagaimana dalam hadits, orang mukmin; dia memandang dosa yang dia lakukan, dosa peribadinya itu bagai gunung yang ada di atas kepalanya yang sewaktu-waktu boleh menimpa dirinya dan membinasakannya. Adapun seorang munafik; menganggap dosa yang dia lakukan itu bagaikan lalat yang hinggap dihidungnya yang boleh dia usir bila-bala sahaja.


Ketika Imam Hasan al-Bashri melewati sekelompok kaum sedang berbahas tentang masalah qadho dan qadar tanpa didasari ilmu, mereka berbincang-bincang dalam masalah yang mereka tidak mengerti, maka Imam Hasan al-Bashri mengatakan: Jika mereka masih memikirkan dosa-dosa mereka nescaya mereka tidak akan ada waktu untuk membicarakan hal-hal semacam ini. Bagaimana halnya dengan seseorang yang setiap hari dan malam harinya dia habis waktunya dalam pandangan yang diharamkan oleh Allah Ta’ala?


Bagaimana dengan seseorang yang habis waktunya dalam memburuk-burukkan orang-orang sholeh, sahabat Nabi dan keluarganya? Bagaimana dengan keadaan seseorang yang ingin mengatur, menganggap orang lain dari para pendahulunya, orang-orang besar, mau diatur dengan hukumnya dan mau menghakimi mereka seenak perutnya sendiri, menganggap mereka itu orang biasa dan kecil. Seandainya mereka memikirkan dosa mereka, nescaya mereka tidak akan tenggelam sibuk dalam hal-hal semacam begini.


Ini bukan sikap orang-orang yang memikirkan dosa-dosa mereka. Ini adalah yang di firmankan Allah Ta’ala, dalam al-Qur’an yakni sifat-sifat yang mulia, dalam hal ini adalah orang-orang yang apabila datang kepada Nabi setelah mereka, yakni yang mengatakan 'Rabbanafirlana' ampuni kami sekalian dan juga dosa orang-orang sebelum kami pendahulu-pendahulu kami. Dan jangan jadikan dalam hati kami kedengkian terhadap orang-orang yeng beriman. Sesungguhnya Kau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


Syekh Abu Bakar bin Salim, beliau mencari pengampunan dari Allah Ta’ala untuk diri beliau dan orang-orang di zaman beliau. Dengan susah payah beliau meminta kepada Allah Ta’ala. Beliau setiap malam menangis untuk Allah Ta’ala. Beliau apabila disampaikan kepada beliau atau mendengar dari orang lain kalau ada orang lain yang menjelek-jelekan dan menghinakan beliau, beliau langsung berdoa dan mendoakan orang tersebut dan memohonkan ampunan kurnia Allah Ta’ala untuk orang itu.


Dan sesungguhnya itu apabila ada orang yang mengganggu beliau dalam waktu cepat dekat disusul musibah menimpa orang yang mengganggunya. Ditanya Syekh Abu Bakar bin Salim: “Apakah kamu menyumpah orang-orang yang mengganggumu?. Dijawabnya: Tidak aku sama sekali tidak pernah menyumpah orang islam, akan tetapi Allah Ta’ala yang murka terlebih dahulu, kecemburuanNya terhadap para auliya`Nya tanpa sebelum aku tahu, maka dibinasakan Allah Ta’ala, kalau aku tahu aku akan minta tolong terlebih dahulu”.


Warisan dari Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم, yang mana sifat Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم tentang kaum munafikin ketika Baginda صلى الله عليه وآله وسلم mengatakan: “Seandainya aku tahu kalau aku beristighfar untuk mereka lebih dari 70 kali akan diampuni Allah untuk mereka, maka aku akan beristghfar lebih dari 70 kali agar mereka diampuni”.


Syekh Abu Bakar bin Salim, beliau membentuk majlis-majlis ilmu dan majlis zikir untuk orang awam dan orang khusus. Datang pada beliau murid-murid dari jauh, dari Syam, dari Mesir, dari Haramain (Makkah dan Madinah) dan dari tempat pelosok yang jauh untuk menimba ilmu kepadanya. Beliau mendidik murid-muridnya, mendidik sekalian manusia untuk bersikap adab yang patut kepada Allah Ta’ala. Sebagaimana kita dengar bahwasanya didapur beliau dimasak setiap harinya 700 sampai 1,000 potong roti.


Suatu hari datang ke rumah Syekh Abu Bakar bin Salim seorang wanita dengan membawa sedikit makanan yakni sekitar setengah liter atau setengah mud dengan niat ingin menghadiahkan kepada Syekh Abu Bakar bin Salim. Ketika sampai wanita tersebut kepada pembantu Syekh Abu Bakar Bin Salim, pembantu itu berkata: “Apalah ertinya hadiah yang kau berikan ini? Tidakkah kau tahu setiap hari kami memasak hingga seribu potong roti untuk para tamu-tamu kami?” Maka tidak disangka-sangka datang Syekh Abu Bakar bin Salim, beliau turun dari tangga menemui wanita itu setelah terdengar suara wanita tersebut. Langsung beliau berkata kepada wanita tersebut: “Engkau datang ketempat ini wahai ibu kerana Allah, dan engkau bermaksud kepada saya, engkau menuju kepada saya kerana Allah Ta’ala. Berapa banyak langkah yang engkau langkah dalam perjalananmu menuju kemari, semuanya adalah pahala dari Allah. Dan engkau menyiapkan hadiah yang mulia ini. Berapa butir dari gandum yang engkau hadiahkan kepada saya, tiap butirnya betapa besar pahalanya disisi Allah Ta’ala.” Maka diangkat dan diterima hadiah tersebut oleh Syekh Abu Bakar bin Salim, menjamu dan menghormati wanita tersebut. Dan dia keluar dari rumahnya dalam keadaan gembira.


Dan beliau pun menegur pembantunya dan berkata: “Jangan sekali lagi kau berucap kalimat seperti tadi kepada siapa pun. Ketahuilah bahwasanya kami tidak menyaksikan yang memberi kepada kami semata-mata hanya Allah Ta’ala. Apa pun yang sampai kepada kami melalui tangan hamba-Nya banyak ataupun sedikit pada hakikatnya pemberinya adalah Allah Ta’ala. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada mereka sesuai dengan niat mereka, apabila ikhlas kerana Allah Ta’ala”. Beliau juga mengatakan: “Barang siapa yang tidak mensyukuri yang sedikit, yang banyak tidak akan datang kepadanya.” Dan ini adalah lambang, warisan yang beliau bawa dari Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم.


Disebutkan dalam riwayat hidup beliau, bahwasanya beliau mengagungkan, menghormati nikmat Allah yang diberikan walaupun sedikit. Suatu ketika beliau melihat ada sedikit makanan terjatuh dilantai, dibiarkan begitu saja, beliau angkat dan beliau berkata kepada isterinya: “Hendaknya engkau mensyukuri menjaga nikmat yang dikurniakan Allah Ta’ala, sebab apabila nikmat tersebut diambil oleh Allah Ta’ala akhirnya tidak kembali lagi.”

 Semoga perkongsian ini bermanafaat untuk mengetuk pintu hati kita  akan segala rezeki yang dikurniakan oleh Allah Ta'ala kepada kita.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



3 comments:

Iffah Muhsin said...

Ummi...Terasa jugak bila Iffah baca post ini. Teringat dgn diri Iffah yg suka membazir makanan..Teringat dgn Ummi, tak membazir sedikitpun dlm hal2 makanan.Kalau tak habis, pasti diletakkan dlm peti sejuk supaya makanan itu kekal elok.Makanan yg telah disimpan beberapa hari pun tidak dibuang slagi ianya msh boleh di makan. Berlainan pulak yg berlaku di rumah Iffah. Satu lagi pengajaran dari Ummi hari ni.Trima kasih Ummi.

Ummi Munaliza said...

Sebenarnya banyak mana rezeki yang Allah berikan pada kita dah disukat dari awal-awal sejak azali. Katakan sukatannya 1 cupak. 1 cupak untuk sepanjang hidup kita.

Samada kita nak habiskan sehari atau selama hayat kita, terpulang atas kita. Sehari kita habiskan dengan makan sedikit selebihnya dibuang.

Atau kita makan-makan sikit-sikit ada lebih kita simpan. Atau jika masak banyak, kita beri pada orang lain sama, dan makanan itu jadi berkat dan rezeki bertambah.

Janji Allah,berikan 1 dibalas 10. Setangkai gandum berganda 7.

Ummi Munaliza said...

Dunia sebagai tempat persinggahan untuk kita bercucuk tanam. Berkebun untuk menuai hasil bila sampai destinasinya nanti. Namun ummi mahu tanaman kita di sini mendapat hasil yang berganda-ganda. Ibarat sebutir gandum mengeluarkan 7 tangkai gandum. Itulah pelaburan namanya.