BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 3 May 2011

Arabic Food


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Setelah sekian lama tinggal di Setia Alam, hari ini baru ummi berkesempatan keluar rumah untuk membayar beberapa bil di bank. Itu pun keluar membayar kerana staf bank yang rajin-rajin belaka menuntut penjelasan beberapa hutang pembiayaan yang sepatutnya ummi jelaskan sebelum 30 haribulan pada setiap bulan.


Memang ummi amat malas untuk keluar kemana-mana. Faktor utama ialah kena turun tangga dan baliknya nanti kena daki tangga pula untuk sampai ke rumah.


Faktor lain,zauj tak ada, hati tak ceria dan gembira untuk kemana-mana seorang diri walaupun kereta kesayangan ummi, ford linx ada dan keizinan zauj memang diperolehi.


Hari ini terpaksa keluar juga, mujur Nazihah yang  sarat hamil  telah balik awal dari Klinik Ibu Hamil masih larat untuk turun tangga  untuk  menemankan ummi.


Shah Alam bukan tempat kebiasaaan ummi. Kalau sendirian mungkin saja ummi sesat, tambahan jalan di sini kebanyakkan sehala. Sampai di Seksyen 9 Shah ALam, ummi mencari-cari lokasi Bank Rakyat. Sambil memandu, memandang kiri kanan melihat-lihat kedudukan bank. Tiba-tiba ternampak satu papan tanda besar "Arabic Food". Terdetik di hati ingin singgah selepas selesai urusan bank.


Hampir satu jam di Bank Rakyat, jam menunjukkan hampir pukul 1.00 tengah hari. Sedang molek lah untuk ummi cari semula bangunan yang bertulis "Arabic Food" tadi tu. Nak tengok apa makanan yang dihidangkan di situ. Terkenang ummi saat bersama zauj ketika di Arab Saudi.


Seperti orang berbulan madu, semasa di Arab Saudi, untuk mengerjakan haji, kami sentiasa jalan berdua-duaan kemana sahaja. Tambahan ketika di sana, orang ramai dan sesak, bila berjalan dengan zauj sentiasa berpegangan tangan atau berkepit. Langsung tidak boleh berenggang atau berjauhan.


Walaupun makanan di sediakan oleh pihak pengurusan Tabung Haji,  kami masih mencari makanan di restoren-restoren Arab dan Turki. Zauj nak bagi ummi merasai makanan arab yang dia selalu makan ketika dia belajar di Mesir dahulu. Selepas tamat belajar, zauj sempat mengembara ke beberapa negara Arab hingga ke Turki.


Seronoknya ummi ketika itu, tidak dapat digambarkan. Hingga sekali lagi Allah jemput ummi dan zauj dan berpeluang pergi sekali lagi ke Arab Saudi . Puas kami berbulan madu berdua-duaan. Sama-sama mendaki Jabal Rahmah. Melihat tempat pertemuan Nabi Adam dan Siti Hawa. Itulah anugerah kasih sayang dan cinta yang Allah letakkan di dalam hati kami. Bersaing untuk mencari redha Allah. Sama-sama melangkah untuk ke menuju Allah bersama keluarga.

Suasana dalam restoren 'Arabic Food'

 



Eh...jauh pulak bercerita.  Nostalgia terimbau bila lihat papan tanda "Arabic Food".


Yang ummi nak ceritakan ialah,selepas selesai urusan di Bank Rakyat, ummi dengan Nazihah yang sarat hamil pergi ke restoren Arabic Food tu. Nak lihat jenis makanan dan suasana dalam restoren tu.




Semangkuk Zaitun hijau


Pergi tengah hari, penuh juga dengan pelanggan. Ada berbagai menu makanan dari Timur Tengah. Ummi teringat nasi arab dengan ayam panggang. Nazihah order kambing bakar. Selain nasi arab, ummi order juga buah zaitun dan arabian coctail. Buah zaitun memang kegemaran ummi  sekeluarga.Semua anak beranak pandai makan buah ini. Buah ini memang mahal,  tetapi kerana enak dan lazat, beli juga.



15 minit menunggu, hidangan sampai. Makan berdua saja. Betul-betul nostalgia, kenangan masa di Arab Saudi terimbas kembali. Berdua menikmati hidangan yang mahal. Heehehe... nak tahu harga sepinggan nasi Arab tu, RM 25.00 , arabian coctail segelas RM 12.00, sepinggan kebab RM 20.00 dan semangkuk buah zaitun RM 6.00. Dah masuk restoren tu,tak kan nak keluar lagi. Lagi pun ummi bawa orang sarat hamil... kena duduk dan order juga makanan walaupun mahal.




Kambing panggang



Itulah kenangan bersama Nazihah, menikmati makanan arab di restoren Arab. Cuma sayangnya pekerja restoren itu kebanyakkannya orang luar, orang Myanmar selain orang arab, agaknya kaum kerabat pemilik restoren.


Moga-moga suatu hari nanti, nak ajak zauj pergi berdua makan di restoren ni...






Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: