BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 4 May 2011

Bila Rindu Makin Membukit



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Hari ini, mak ayah Ali Abdul Jabbar pergi menduduki peperiksaan akhir. Rutin ummi, selepas solat subuh, jerang air yang mengandungi daun-daun herba untuk dijadikan mandian orang lepas bersalin. Masak beras untuk diberikan kepada perempuan lepas bersalin makan nasi panas di pagi hari. Tujuannya supaya angin tidak masuk dalam badan.


Selepas angah dan isterinya pergi, tinggallah ummi berdua saja. Jam 2.45 pagi subuh tadi, Nazihah mengadu sakit dan ada tanda-tanda untuk bersalin. Selesai solat, mereka (Nazihah dan suaminya) terus bergerak pergi ke Hospital Klang.


Setakat ini, belum ada khabar berita lagi tentang Nazihah. Ummi di rumah hanya menunggu khabar saja.


Bila Ali terjaga dari tidornya, ummi terus susukan dahulu sementara menunggu air masak. Lepas menyusukan Ali, barulah mandikan Ali dengan air suam. Suka benar Ali mandi. Langsung tak ada bunyi apa-apa. Memang Ali suka air. Sekejab nanti lepas mandi, perutnya sudah kenyang, pasti Ali tidor lagi.



Ini lah masanya opah sempat untuk menulis. Letak Ali di riba, opah menaip,menekan papan kekunci. Sebab itu opah tak pernah rasa sunyi berseorangan diri.

Lena Ali pangkuan opahnya.


Tak ada perkara yang serabut untuk difikirkan, tak ada ruang untuk rasa kesunyian. Ada saja perkara mahu dibuat dan ditulis. Agaknya makin usia meningkat makin banyak perkara yang dilupakan.



Cuma satu yang tak pernah Ummi lupa, berdoa. Ummi sentiasa ingat pada anak-anak, terutama 'my beloved son' yang jauh di mata, dekat di hati. Biar pun terasa lama tidak berhubung tetapi kasih sayang pada dia subur segar di hati.


Ummi bukan jenis suka mendesak, walaupun rindu, tetapi dibiarkan masa menawarkan rindu itu. Mak mana tidak rindu pada anaknya, tambahan anak yang duduk istimewa dan indah di dalam hatinya. Moga Allah akan memberikan masa dan peluang untuk bertemu juga suatu hari nanti. Maknya faham perasaan, situasi dan emosi anaknya. Maka dibiarkan saja rindu itu membukit dikalbu.

Semoga Allah sentiasa memelihara iman kami dan merahmati kami semua  di dunia  dan akhirat.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.





1 comments:

Anonymous said...

siapa yang kenal hati budi dan celik hati, baru tahu betapa instimewa orang itu
beruntung siapa yang dapat