BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 1 May 2011

Mati itu Pasti


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات



1 Mei, Ahad, ketika semua orang sedang bersantai-santai cuti hujung minggu,   selepas solat subuh, sedang ummi duduk mengadap laptop, telefon berbunyi. Panggilan dari zauj mengkhabarkan ibu saudara sepupu sebelah mak zauj meninggal dunia di Tanjong Karang,Selangor.


Oleh kerana ummi berada di Setia Alam, zauj minta ummi pergi berziarah ke sana. Ummi ajak Nazihah dan suaminya pergi. Nak ajak angah, angah perlu berada di rumah untuk menguruskan isteri yang baru bersalin dan bayinya.


Seawal pukul 7.30 pagi, kami mula bergerak menuju ke Tanjong Karang. Melalui Pekan Meru, Kapar, Jeram dan Kuala Selangor sebelum tiba di Tanjong Karang. Tiba di Pekan Tanjong Karang, kami singgah dahulu di pekan pagi untuk bersarapan. Memang kami belum bersarapan apa-apa lagi sejak subuh lagi di rumah.


Rezeki kami, singgah di pekan pagi Isnin, bertemu dengan makanan tradisional jawa. Soto dan pecal. Sedapnya makan makanan yang dibuat oleh orang jawa. Pecal ni susah nak dapat, sebab menggunakan tauge ekor pendek yang dibuat sendiri.


Lepas bersarapan barulah kami meneruskan perjalanan ke Sg Sireh. Jenazah telah dimandikan dan masa kaim tiba sedang dikapan. Arwah meninggal pada petang sebelumnya kerana sesak nafas. Selamas sebelummeninggal arwah hanya tinggal berdua beranak dengan anaknya OKU, down sindrom. Suami arwah meninggal 2 tahun lalu kerana sakit tua.


Ummi bertanya pada anaknya yang down sindrom, kini berusia 28 tahun, memang kenal ummi sebab sebelum ini, ummi dan zauj serta anak-anak sering menziarahi mereka se keluarga.

"zakiah, mak kenapa?"

"mak dah meninggal, " kata Zakiah dengan loghat yang sukar difahami.

"Zakiah nak tinggal dengan sapa lepas ni? Jomikut kakak balik Johor, tinggal dengan kakak,mahu?"

"nanti pakat-pakat", kata Zakiah.

Hmm... cerdik juga dia menjawab soalan. Mungkin ada yang tolong bagitahu dia,nanti pakat-pakat dengan abang kakaknya.


Hari ni,mungkin Zakiah tak tahu makna meninggal tu, dia kelihatan gembira dan ceria sebab lihat ramai orang datang seseolah hari raya.Tambahan semua yang datang berikan duit pada dia. Esok lusa, mesti dia cari maknya.


Semua yang hidup pasti mati. Cuma tidak tahu bila masa dan ketikanya.Sama seperti melahirkan anak, tak tahu bila masa dan ketika bayi dalam kandungan akan dilahirkan. Tarikh yang doktor beri hanyalah sebagai panduan dari kajian dan tafsiran al-quran.


Begitu juga dengan jodoh dan rezeki. Semuanya adalah dalam urusan Allah, tak ada seorang manusia pun yang tahu apa yang terbaik Allah rancangkan buat hambaNYA. Sebagai hamba,kita hanya diperintah untuk taat dan mengabdikan diri kepada NYA.


Ntah esok atau lusa, kita akan menyusul pula menuju ke alam kubur. Selalunya kalau kita bermusafir, kita buat persediaan dan persiapan. Ada bekalan...


Bagaimana persiapan kita menuju kepada Allah yang perlu melalui beberapa alam. Selepas alam roh, alam rahim, alam dunia , alam kubur (alam barzakh) alam akhirat untuk bicara di Padang Mahsyar, barulah kita ditempatkan alam yang kekal abadi, samada syurga atau neraka. Selagi tidak syirik,masih beriman walaupun senipis kulit bawang, selepas menerima hukuman di neraka, akhirnya akan dibawa ke syurga juga.

Syurgalah tempat yang kekal abadi. Adakah masuk syurga kerana amal ibadah atau kerana rahmat Allah? Boleh rujuk dan baca di sini . Mengingati Mati dan Masuk Syurga Dengan Rahmat Allah?




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: