BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 10 September 2012

Kembalinya Bunga Angsana




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Bunga Angsana
Jangan berhenti berdoa kerana hak kita yang dibenarkan ialah berdoa. Berdoa dengan penuh tulus meruntun agar hajat diperkenan dalam redha dan rahmat NYA.

Ramadhan telah berlalu, banyak doa indah dan manis aku harapkan. Memohon Allah mengindahkan dan memperbaiki hubungan silaturahim aku dengan manusia.

Begitu juga aku sering memberikan nasihat kepada anak-anak , ambillah kesempatan ketika waktu mustajab doa untuk berdoa kerana kita tidak tahu bila dan ketikanya doa itu akan diperkenan. Hak kita sebagai hamba ialah berdoa, meminta kepada yang maha ESA segala kebaikkan dan kesejahteraan sesama manusia. Berdoa adalah ibadah. Sekiranya belum tiba masanya doa itu diperkenan kerana Allah adalah tuan yang akan memperkenankan doa dan kehendakan kita pada masa yang Allah kehendaki bukan kita kehendaki. Allah Maha Mengetahui bila  saat yang baik hajatkan disampaikan.

Walaupun kita sudah berdoa, namun hajat tidak kesampaian, kita tetap dalam pandangan Allah kerana telah melakukan ibadah kepadaNYA. Dengan berdoa, kita mengakui bahawa kita ini lemah, Allah itu Yang Berkuasa, kita ini kerdil Allah Yang Maha Gagah.

Hajatku agar diperbaiki hubungan silaturahim sesama manusia. Sepanjang Ramadhan disetiap malam agar silaturahim aku dengan insan-insan yang aku sayangi diperindahkan semula. Doa diiringi tindakan. Syukur...

Semalam yang berlalu, aku dipertemukan semula dengan anak yang aku sayang. Walaupun dia bukan lahir dari rahimku, tetapi aku sayangkan anak itu. Kisah lalu , catatan yang berlalu banyak mendidik aku menjadi manusia yang selalu berharap untuk berada dalam pandangan Allah. Perjalanan yang berlalu banyak mentarbiyah aku agar selalu meletakkan harapan total hanya kepada Allah.

Bagaimana mungkin, insan yang banyak membuat aku menangis boleh aku lupakan begitu saja. Masa yang berlalu, hampir 9 tahun membisu sejuta berita telah Allah kembalikan dengan bunga angsana.

Ada titisan air  di penjuru mata . Hatiku berbunga angsana setelah lama dalam duka. Segala salah silap telah aku maafkan walaupun tidak diungkap dalam kata. Aku sayangkan dia dunia dan akhirat, tidak mahu dia terjebak kerana salahnya pada aku tidak dimaafkan.

Dan aku juga tetap menunggu kembalinya embunku. Embun yang sangat aku sayang selepas bunga angsana. Selain anak-anak yang lahir dari rahimku, dua insan inilah yang amat aku sayangi seperti aku sayang anak-anak kandungku. Bunga Angsana dan Embunku.

Kenapa aku mengelar dia sebagai Bunga Angsana?



Berbunga tinggi sukar dicapai
Pokok Sena atau juga dikenali sebagai Angsana merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Pterocarpus indicus. Pokok Sena dianggap sebagai pokok balak yang baik.


Pokok Sena merupakan pokok tinggi malar hijau yang mampu mencecah sehingga ketinggian 30 meter sehingga 48 meter ditempat asalnya.Daunnya lebar, tangkainya panjang dan bunganya berbau harum dan mempunyai kelopak kuning atau kuning bata. Buahnya bulat leper dan sekitar 6 cm kerat rentas. Buahnya yang matang dalam 4-6 bulan, menjadi perang apabila tua. Ia mempunyai sayap serabut bagi penyebaran melalui udara.



Pokok Sena merupakan kayu keras, kemerahan tahan anai-anai dan berbau harum seperti bunga mawar. Suka keadaan cuaca yang bermusim hujan dan kering.



Aku mengibaratkan anakku ini sebagai bunga angsana kerana perangainya yang bermusim. Ada masa ribut dan taufan, ada masa lembut melunakkan. Aku tahu dia juga sayangkan aku seperti mana aku sayangkan dia. Khilaf masa lalu membuatkan aku dan dia membisu selama 9 tahun. Disetiap munajatku, tidak pernah aku melupakan dia. Begitu juga embunku.
Embun Setia hadir di setiap dinihari.



Embunku juga bermusim, hadir ketika dinihari setiap malam tanpa pernah alpa. Tetap hadir samada panas membahang atau ribut melanda ketika dinihari. Setianya kehadiran embun seperti setia kasih sayangku kepadanya.Tetap aku menunggu kehadiranmu wahai embunku.

Walaupun hanya dihujung daun hadirmu, tetapi sukar untuk capai, pegang dan menciumnya.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: