BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 5 November 2012

Bila Cuti Sekolah


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات






Aktiviti selepas solat maghrib
Bila cuti sekolah bermula, kena apa aktiviti yang dirancang untuk anak-anak lakukan. Kebetulan pulak, Abdullah dan Muhamad Imran sudah mula cuti seminggu sebelum cuti sebenar. Ini kerana mereka dapat jangkitan sakit mata. Mata merah berair. Puncanya semasa cuti Hari Raya Aidil Adha baru-baru ini Abdullah bawa kuman tu dari asrama. Di asrama sedang berlaku wabak sakit mata. Tetapi disebab pelajar sedang menghadapi peperiksaan akhir tahun, tidak ada pelajar yang mahu pulang ke rumah walaupun ada sijil cuti sakit dari doktor yang merawat.


Tamat peperiksaan Jumaat lepas, 2 November terus Muhammad Imran tidak pergi ke sekolah dan Abdullah pulang semula ke rumah setelah selesai menduduki peperiksaan.


Awal-awal ummi buat peraturan yang wajib semua patuhi. Reward dan punistment. Jika peraturan tidak dipatuhi, akan dikenakan denda. Mungkin peringkat awal ni kena buat begitu sehingga mereka mahu melakukan dan mematuhi peraturan kerana tanggungjawab.


Setiap hari mesti solat berjemaah. Suboh , maghrib dan isyak wajib berjemaah. Selepas solat maghrib menanti solat isya' mengaji quran.


Kat rumah ni ada 2 buah laptop untuk kegunaan berkongsi, antara Omar, Abdullah dan Muhammad Imran. Penggunaan laptop ini secara giliran. Jika terlepas solat berjemaah pada hari itu, dia tak dapat giliran untuk menggunakan laptop. Laptop ummi, sah-sah mereka tak berani usik. Begitu juga laptop zauj, laptop Baihaqi dan desktop Aqbar.

Laptop ummi yang sentiasa terpasang

Penggunaan laptop hanya di ruang bawah. Tidak dibenarkan menggunakan laptop di bilik-bilik atas. Tujuannya adalah untuk memudahkan pemantauan laman web yang mereka layari. Tidak dibenarkan online selepas 12.00 malam kerana mahu mendisplinkan mereka agar tidor mengikut fitrah. Supaya dapat bangun awal untuk solat suboh berjemaah.


Selain itu ummi sedang membuat perancangan lain untuk mereka mengisi masa dalam cuti sekolah ini. Zauj sedang mencari kelas hafalan quran. Ummi pula merancang projek untuk membungkus garam halus dengan label Ali Bersaudara.


Ummi akan mengeluarkan modal membeli garam halus secara borong dalam kuantiti yang banyak, menempah plastik bungkusan khas, menyediakan penimbang dan mesin sealer. Setiap satu bungkusan yang mereka lakukan dibayar upah 10 sen. Jadi jika mereka mahu dapat duit lebih, mereka boleh bungkus sebanyak yang mereka mahu dalam satu hari.


Selepas itu, bungkusan garam akan dijadikan bundle, 1 bundle ada 10 paket garam. Ummi akan uruskan pemasaran garam ni kesekitar kedai runcit harian. Memang projek pembungkusan garam tidak mendatangkan hasil yang lumayan, tetapi sebenarnya ia adalah satu aktiviti melatih anak merancang pekerjaan mencari rezeki yang halal. Melatih pengurusan masa dan amanah dalam pekerjaan terutama dalam hal timbangan.


Dalam syariat Islam,perkara timbang dan sukat ada dijelaskan agar tidak berlaku sebarang penipuan. Syariat ini telah ada sebelum syariat Nabi Muhammad SAW.

Dalam hal penetapan timbangan, Allah sejak dahulu lagi telah mengingatkan agar seseorang itu tidak menipu. Nabi Syu’aib misalnya telah memerintahkan kaumnya agar bersifat jujur dalam urusan perniagaan.

Firman Allah:
Maksudnya: Hendaklah kamu menyempurnakan sukatan cupak gantang, dan janganlah kamu menjadi golongan yang merugikan orang lain. Dan timbanglah dengan neraca yang betul timbangannya. Dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi. Dan (sebaliknya) berbaktilah kepada Allah yang telah menciptakan kamu dan umat yang telah lalu.

Dalam surah lain, menceritakan hal-hal penghuni neraka yang ke tujuh. "Celakalah orang-orang yang tidak jujur (dalam hal sukat-timbang)." (Surah Al-Mutaffifin ayat 1)



Dan inilah projek asas yang ummi mahu perkenalkan kepada anak-anak dengan tarbiyah dalam perkara syariah. Mungkin orang lain tidak kisah hal-hal remeh ini, tetapi bagi ummi, ini juga satu kaedah pentarbiyahan untuk melahirkan  umat yang bertakwa.
Abdullah Mubarak


Ummi selalu pesan kat anak-anak, kamu mahu jadi apa pun ummi tak kisah di dalam mencari rezeki yang halal buat keluarga asalkan bertaqwa. Jika mahu jadi pereka grafik, jadilah pereka grafik yang bertaqwa, jika mahu jadi doktor, jadilah doktor yang bertaqwa, jika mahu jadi chef, jadilah chef yang bertaqwa dan jika mahu jadi kontraktor, jadilah kontraktor yang bertaqwa.


Insan bertaqwa akan mentaati segala suruhan dan larangan Allah. Akan taat dan patuhi apa yang diperintah oleh Allah dan apa yang disampaikan oleh Rasullulah.


Setiap ayah ibu, sentiasa bercita-cita mahu mendapat anak soleh dan solehah. Anak-anak soleh dan solehah ni bukannya terus lahir dari rahim seorang ibu. Untuk mendapat anak soleh dan solehah perlu kepada asuhan dan pentarbiyahan yang bermula dari rumah. Ibu bapalah yang akan mencorakkan anak-anaknya sejak dalam kandungan, selepas dilahirkan sehingga dewasa.


Jadi terpulanglah bagaimana cara pentarbiyahan yang ingin kita asuh kepada anak kita sendiri. Bukan setakat doa dan tawakal saja.




Nurul Naimah Membaca quran
Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: