BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 26 November 2012

Bila TM Naik Taraf




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته






Lebih 60 jam tanpa internet menyebabkan anak-anak seperti cacing kepanasan. Tidak keruan rasa dan tindakan. Generasi zaman Y memerlukan internet untuk member makna dalam kehidupan harian mereka.

Aktiviti harian anak-anak cuti sekolah menyediakan ruang masa rehat yang panjang. Bermula dari subuh, sebaik azan berkumandang, semuanya bangun dan membersihkan diri untuk solat subuh berjemaah.

Selesai doa, mereka akan mengaji quran. Paling kurang mesti 1 mukasurat. Selepas itu ada yang masuk dapur dan ada yang mula mengadap laptop. Laptop yang mereka bertiga, Omar Abdul Aziz, Abdullah Mubarak dan Muhammad Imran boleh guna cuma 2 buah. Jadi pandai-pandai mereka mengatur jadual giliran menggunakan laptop.

Bukanlaah sepenuh masa mereka duduk mengadap laptop, mereka tetap perlu membantu kerja rumah dan melakukan aktiviti lain. Memasak di dapur, membersihkan rumah dan persekitaran adalh rutin yang mereka kena buat.

Bila ummi mahu membersihkan rumah dan persekitaran, mencabut rumput, mengemaskan pasu bunga di luar, kerapnya Omar yang membantu. Di ruang dapur pula, Abdullah Mubarak yang menguruskan. Memasak apa-apa menu untuk kudapan pagi atau kudapan petang. Cuti ni jarang yang makan tengah hari sebab ikut stail nenek mereka .

Nenek mereka (mak mertua ummi) Cuma bersarapan pukul 8 .00 pagi dan makan malam pada pukul 5.00 petang.  Nenek mereka tidak ambik apa-apa makanan waktu tengah hari. Jadi mereka pun  makan tengah hari. Jika lapar, Abdullah lah yang akan membuat kudapan ringan seperti apa-apa kuih sementara menunggu makan pukul 5.00 nanti.

Walau dalam apa pun yang sedang dilakukan, apabila masuk waktu solat, mereka mesti bangun meninggalkan apa-apa yang sedang dilkerja untuk bersolat jemaah.  Sedang tidor, atau sedang leka di laptop, mesti bangun untuk solat dahulu selepas tu baru boleh teruskan lagi. Lepas solat mesti mengaji. Wajib mengaji setiap kali lepas solat. Ini untuk seimbangkan dengan masa yang mereka berteruskan mengadap laptop.

Mana berani, terutamanya Muhammad Imran untuk menggelat solat berjemaah kerana hukumannya ialah tidak boleh guna laptop untuk hari itu. Antara mereka bertiga bergilir iqamat. Muhammad Imran yang termuda, perlu berlatih iqamat dengan betul sebab dia pun tidak terkecuali.

Seterusnya kena laung azan bila tiba giliran. 4 anak ummi yang terakhir ni semuanya lelaki. Bila solat berjemaah, jika ayah mereka ada, ayah mereka yang jadi imam. Sekiranya ayah tak ada, antara Omar dengan Abdullah bergilir-gilir jadi imam. Begitulah rutin harian mereka ketika cuti sekolah.

Namun bila tiada internet, mereka seperti cacing kepanasan.  Ada laptop tanpa internet menyebabkan mereka mati kutu. Tak tahu kenapa line internet tidak ada.

Jumaat malam Sabtu, jam 11.14 malam, telefon rumah bordering. Baihaqi yang angkat ganggang telefon, katanya operator yang bercakap memaklum system dinaik taraf. Tidak pula dinyatakan sebab-sebab  berapa lama tempohnya dan bermula pukul berapa.

Oleh kerana ummi tidor awal sedikit malam itu, awal pun bukanya lepas solat maghrib, tetapi  jam 11.32 malam. Bila ummi bangun subuh tu, memang didapati line tenet dah tak ada. Selepas solat subuh Omar mengkhabarkan tepat jam 12.00 malam line internet dah tak ada.  Kiranya dah 6 jam line internet tak ada. Ummi fikir sekejap lagi adalah. Hingga jam 8 , masih tak ada line tenet, ummi pun membuat  panggilan ke angka 100 untuk mengetaui status .

Selepas  keterangan di ambil, TM menjanjikan line akan pulih dalam tempoh  24 jam. Namun masih belum pulih walaupun tempoh dah melebehi 48 jam. Apa sebanrnya berlaku? Naik taraf berapa tahap sehingga  lebih 48 jam?

Bil? Kot tak bayar bil. Ummi dah bayar sehingga  -RM45.00. Sentiasa bayar lebih dari bil yang dinyatakan  kerana serik dengan pemotongan line tanpa notis kerana terlewat membayar bil. Sedangkan saya  ada pelanggan setia yang memang sentiasa bayar bil. Tetapi oleh kerana sekarang ni semua computer urus berkaitan bil, maka tidak ada lagi budi bicara jika terlewat membayar kerana sebab yang  tidak terduga.

Bila diaju dan dilakukan, mesti  kakak atau abang manis yang menjawap, itu semua kerana setting kmluter. Ok, saya boleh terima.

Cuma satu yang tidak puas hati ialah sekatan pada hari tersebut , sudahlah tanpa notis dilakukan selepas jam 5 pada petang Jumaat. Saya hanya menyedari selepas jam 8.00 malam. Petang itu saya masih dapat menggunakan. Bila jam 8.00 malam, serta merta anak saya menjelaskan bayaran secara online. Malangnya bila dihubungi untuk memaklumkan bil telah dijelaskan, apa adik dan abang manis jawap? Kena tunggu pagi Isnin, pegawai berkenaan yang boleh melakukan sambungan, kami Cuma bahagian teknikal sahaja. Lihat.., alangkah mudahnya TM menyelesaikan masalah. Walaupun bil telah dijelaskan, bila mahu buat sambungan kena tunggu hari bekerja. Apakah bahagian teknikal tidak boleh membuat sambungan setelah menyemak pembayarn bil telah dijelaskan. Tidak bolehkah bahagian teknikal dilatih untuk mengaktifkan panggilan dilakukan sekatan?

Tetapi kes naik taraf ni, dah lebih 48 jam, tak boleh pulak computer tu boleh disetting supaya tidak mengambil masa yang lama. Masih juga bahagaian teknikal  TM tidak boleh selesaikan masalah pengguna sehingga 48 jam.

Wal hal sebenarnya, kali pertama membuat laporan, jurucakap yang membuat semakan, system naik taraf dah pun selesai pada malam itu juga. Saya tunggu lebih 24 jam untuk mengusul pertanyaan, pun masih jawapan kata juruteknik masih membuat semakan . Sehingga bila? Sebelum 24, kira-kira dha 20 jam saya usulkan pertanyaan, adik manis kata belum 24 jam kan, mohon tunggu sehingga 24 jam .

Setelah 36 jam saya hubungi masih kata laporan sudah dipanjangkan bahagian teknikal kawasan, dan mereka tidak catat apa-apa pesanan.

Setelah 60 jam tidak dapat melayari internet, pagi tadi call lagi 100, adik manis jawap, sistem TM down, nak buka report pun tak boleh... 3 pagi saya call 100, 24/11/2012 bercakap dengan abang manis Zaris, 25 /11/2012 bercakap abang manis Akmal, dan pagi tadi bercakap dengan adik manis bernama Aziah. Hari-hari update status report kenapa line internet masih belum pulih.

Sehingga bila masalah ni boleh diselesaikan?

Jika kelewatan oleh pengguna lewat bayar bil tak ada budi bicara, tetapi jika kelewatan dipihak TM menyelesaikan masalah banyak pulak alas an. Adik dan abang manis dilatih untuk menjawap dengan sopan berbagai alasan. Itulah kelebihan TM!!




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: