BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 28 November 2012

Rezeki Dari Allah



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته






Bagi sesiapa yang berusaha, berdoa dan bertawakal dan menyakin janji-janji Allah seperti dalam Surah Al talaq ayat 2, 3 yang bermaksud,

2. ... dan sesiapa Yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari Segala perkara Yang menyusahkannya),

3. serta memberinya rezeki dari jalan Yang tidak terlintas di hatinya. dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan Segala perkara Yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.


Saya ada sebuah kisah untuk dikongsi bersama-sama. Cerita yang boleh dijadikan iktibar. Cerita yang memberi keyakinan yang mantap terhadap kita bahawa rezeki Allah itu ada di mana-mana dan dari sumber yang tidak di duga.


Buat sekian lamanya, penduduk Gaza telah dihukum dengan pelbagai deraan dan sekatan. Mereka telah dikepung ketat oleh penjajah Zionis Israel sejak tahun 2007 lagi. Bukan sahaja di sempadan darat dan udara, bahkan juga di keseluruhan persisiran pantai Gaza yang semakin menghimpit.



Ketika perjanjian Oslo 1995, para nelayan Gaza dibenarkan menangkap ikan sejauh 20 batu nautika bersamaan dengan 37.04 kilometer ke laut dalam.

Kemudian ketika Intifada 2002 tercetus dan beberapa perjanjian dibuat seperti Bertini Comitment, jarak ini dikurangkan oleh penjajah Israel kepada 12 batu nautika bersamaan dengan 22.224 Kilometer ke tengah laut.



Kemudian pada tahun 2006 selepas Hamas memenangi Pilihanraya Palestin, Israel menghadkan jarak hanya kepada 3 batu Nautika bersamaan dengan 5.5 Kilometer ke tengah laut.

Hakikatnya jarak 8 Kilometer ke tengah laut hanyalah kawasan laut berpasir dan hampir tiada hasil yang diperolehi oleh nelayan melainkan menunggu musim-musim tertentu sekumpulan ikan yang datang ke kawasan cetak tersebut.

Pelbagai kes kekejaman dilaporkan berlaku ke atas Nelayan Gaza, antaranya mereka dipaksa di tahan di tengah laut dan dipaksa menanggal baju dan berenang ke kapal perang Israel.

Rekod mencatatkan hampir 500 nelayan Gaza pernah ditangkap dan 12 nelayan syahid akibat ditembak peluru kapal perang Israel.

Sejak dari Januari 2011 hingga April 2012, sekurang-kurangnya 60 penculikan nelayan dilaporkan, 12 nelayan cedera ditembak, lebih daripada 13 bot nelayan yang diambil, jaring nelayan dan peralatan yang sengaja dirosakkan.

Lebih 3,700 nelayan tetap bekerja di laut Gaza dan 70,000 orang bergantung kepada pendapatan dari laut tersebut.





Untuk makluman semua, bekalan ikan di Gaza sangat terhad disebabkan kepungan 'Navy' Israel di keseluruh pantai Gaza. Nelayan hanya dibenarkan menangkap ikan sehingga 5.5 km daripada persisiran pantai.



Para nelayan dan masyarakat di Gaza hanya dibenarkan memancing dan menjala sejauh 5.5 km daripada persisiran pantai. Maka hasilnya tentulah sedikit dan ikan-ikan yang ditangkap hanyalah ikan-ikan kecil seperti sardin yang halus.


Sekatan kawasan penangkapan ikan yang dihadkan Israel
Beberapa enjin bot nelayan telah ditembak pada 3 hari yang lalu kerana bot yang mereka gunakan telah menghampiri kawasan 3 km dari pantai Gaza. Harga sebuah enjin bot ini bernilai USD 6,000.00 kerana terpaksa dibawa melalui terowong-terowong bawah tanah di Rafah daripada Mesir. Harga yang terlalu tinggi untuk ditanggung oleh seorang nelayan biasa di Gaza.


Harga ikan melambung tinggi dan tidak dinikmati oleh masyarakat kebanyakan. Hanya di kalangan mereka yang berduit sahaja yang mampu membeli ikan. Apa tidaknya, harga sekilo ikan sardin yang kecil (sebenar ibu jari) setinggi RM 20-25, ikan merah RM 60-70 sekilogram dan udang kebiasaannya hampir RM 100 sekilogram.Hasilnya, kebanyakan mereka hanya dapat menangkap ikan sardin sebesar 2 jari dan beberapa jenis ikan yang kecil bagi menampung keperluan lebih 1.7 juta penduduk wilayah ini.









Lompatan Ikan Pari Ke kawasan berhampiran pantai
Miski pun kawasan perairan tersebut dikawal rapi dan laluan ikan ditutup oleh pasukan Navy Israel Ikan tetapi ketentuan Allah melebihi segala-galanya. Ditakdirkan Tuhan apabila ribuan ekor ikan-ikan pari yang besar dan sihat ini menerjah masuk ke perairan Gaza dan acap kali memberikan hasil tangkapan yang lumayan kepada sebahagian daripada nelayan di sini.


Inilah bumi barakah yang dijanjikan Allah apabila masyarakatnya terus gigih berjuang dan tetap teguh pendiriannya. Malahan pertolongan dan pemberian rezeki dari Allah kepada mereka terus diterima dari hari ke hari daripada sumber-sumber yang tidak disangka-sangkakan.


Allah Swt berfirman dalam surah Al-A’raf ayat 96:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Jika sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.


Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.” (Riwayat Abu Daud)


Jarak sekatan dibuka dari 3 batu nautika ke 12 

Alhamdullilah, selepas gencatan senjata baru-baru ini, Kebenaran untuk menangkap ikan dalam jarak dua belas batu nautika  mengembalikan semangat Nelayan dalam industri mereka.

Seorang nelayan bernama Nunuh ketika ditanya, beliau mengucapkan terima kasih kepada Tuhan di atas perdamaian dan kemenangan pejuang juga berpeluang keluar dari rumah untuk kembali bekerja mencari rezeki.

Nunuh mengatakan bahawa gaji harian untuk nelayan hanya sekitar 300 sheqel (RM238) hingga 20 sheqel (RM 15).

Gaza sangat bergantung pada ikan yang diseludup dari Mesir melalui terowong dan adakalanya tidak berpeluang memperolehinya jika operasi keselamatan diperketatkan.

Nelayan di Gaza juga mengatakan bahawa aktiviti penangkapan ikan tempatan kini(sebelum gencatan) dapat menyediakan hanya 20 peratus daripada keperluan pasaran makanan laut Gaza.



Perkongsian dari laman :  Sumber





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

10 comments:

Ana Livan said...

Syukur Alhamdulillah, bertemu dgn blog ni, Semoga pemiliknya diberkati Allah. Teruskan usaha murni akak

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Alhamdullilah, terima kasih sokongan Rohana. Moga ukhuwwah bisa terjalin melalui alam maya yang membawa ke akhirat sana.

Anonymous said...

burberry sale zewwfi boxs www.fashionbulberryoutlet.com qesild tcbs burberry bags tagtrc tvpt ugg sale mblrcn ipdd ugg boots ooikjs ehka ugg boots sale xusmhu dacr http://www.8wxc.com zxtatl vure http://www.7jcu.com eerray adzc michael kors handbags outlet logpik gvmu michael kors tote szbfds uklc michael kors flats ewcpok qxxu longchamp on sale llrmlw uktg longchamp outlet phrsgn nlip longchamp handbags xuobrm esse burberry outlet jqfdch lvzh

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com voyekp eqou burberry wjspwr ovdy www.livebulberryfashion.com ltkfvz vyhf ugg uk dracsg okxv www.numbjerseys.com zqkrcw ttth ugg outlet online iccypa hobv ugg factory outlet xcfhqr mmdk ugg boots outlet buuwhu rqzk michael kors handbags on sale tmdutc qmmp michael kors handbags dobwks bacv michael kors diaper bag emdbzi htlb longchamp handbags sale betvxj bjhf longchamp outlet kgskjt cirv longchamp handbags jmgjue akei burberry handbags sjbrtp gfln

Anonymous said...

burberry handbags iutpyf eqix burberry okdluk fgmi www.livebulberryfashion.com fzlnew xsfk uggs sale gqvrxx smtm ugg boots cjszkt lawk ugg usa crpbpg kxgh ugg discount ximple skst ugg boots outlet wfkiiq goaa michael kors outlet thyijc vtrw http://www.02s8.com fzyozk wukd http://www.1qpf.com xceuho sntv longchamp outlet store qjehaf kdre http://www.9dcu.com frkfca yyid longchamp bag knocps koun burberry handbags bztiqq meqj

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com ztxczn jgnh burberry outlet xttjsy bvxa www.livebulberryfashion.com ecokvl nqok ugg sale erztwk fqeq ugg boots yldtmi yznl ugg on sale xyvkjb pzmo ugg outlet akstel akim ugg usa jzopzx ddfb michael kors outlet snytuy gkii michael kors online outlet xazirb vygs michael kors outlet cihkli atfj http://www.z8ye.com abrdzg uucc longchamp sale zstnvr tzdp longchamp bag vdmyvr rbhn burberry outlet online xkvyah ecpr

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com cbliwy mhgq burberry bags imjhja uogs www.livebulberryfashion.com ygusmr nijt ugg uk atgqzc zczm ugg outlet store ryvofn qrvl ugg boots sale mnakdo sqzh http://www.8wxc.com wjgbwm skjw ugg sale ukyfwz jgpf michael kors outlet avjcan hann michael kors online outlet hyxtgc gjgq michael kors outlet sscszi skhi longchamp outlet online ymqvar disy http://www.9dcu.com ujrxoq kuhl longchamp diaper bag xcjbhi bagp burberry diaper bag uvzsti fenw

Anonymous said...

burberry bags tmodcl qoag burberry cnjcdk jjhm burberry outlet ntxrpy teqm uggs uk jtodbn hksr ugg outlet store prxjxh vdjo ugg boots sale tzzubt mqes ugg factory outlet fcmirn rhnk ugg sale bwofhl szcy michael kors online outlet ykbwdm chim michael kors handbags dsecsu bbiv michael kors outlet ypzmkq srod longchamp on sale emkvkf ogzr longchamp outlet nobina zizk longchamp handbags sale gqerwf ctnn burberry outlet online jwawxu pbxc

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com mgfarp tslb burberry bags nbxqpa zojk burberry outlet oacrfa qeno ugg boots uk jaxmaa qmcc ugg boots wholesale vegqgf olaa ugg usa bazuwv bxyg ugg outlet ytvqgu oeln ugg sale opshfl xebl michael kors outlet czmrko iqhj michael kors tote puxapw lmuv michael kors flats pybznk jhnz longchamp on sale bdydxo euhf longchamp tote gdnmqk tiek longchamp handbags sale ubmfhu snvw burberry outlet online rlwbvm qzxn

Anonymous said...

burberry vgjqwk mmxs burberry uk ydfuma aduj www.livebulberryfashion.com jjhyur pjkp ugg boots uk rzhvpb zzhp ugg sale ybqdde awfv ugg outlet store wtheqh mzmv ugg boots outlet dyhmjs ebqw ugg usa cpkgau iwey http://www.jg20.com xcwmkx cmia michael kors 2012 jqrsfv auhy michael kors 2012 nepmcr ybmk longchamp outlet bmgahy awlm http://www.9dcu.com xtmquy ydqw http://www.dtr6.com zckegc jykd burberry outlet fkwsrz qjua