BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 27 November 2012

Syafaat Untuk Ibu Bapa



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


bayi Ibarat kain putih

Tertarik dengan slot Tanyalah Ustaz TV 9 pagi ini, (26/11/2012) bertajuk  Syafaat, ada disampaikan oleh seorang pendakwah , Ustaz Raihan bin Abdullah menyentuh orang-orang yang boleh memberi syafaat ketika di Mahsyar nanti.


Terdapat beberapa Golongan yang boleh memberikan syafaat dengan izin Allah ialah:-

· Malaikat,

· Quran(syafaat yang besar kerana ia adalah qalam Allah)

· Nabi Muhammad s.a.w.,

· Para ulama,

· Para wali,

· sidiqin (orang-orang jujur),

· Solehin (orang-orang soleh),

· Hafiz (yang hafal al-quran dan beramal dengannya). Hafiz yang beramal dengan ilmunya boleh memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya.

· Anak-anak kecil yang meninggal dunia ketika masih kecil.



Syafaat al-Uzma” ialah Syafaat yang terbesar yang ditentukan untuk Nabi Muhammad s.a.w. sahaja mengemukakannya ke hadhrat Allah ‘Azza wa Jalla agar disegerakan perbicaraan di Hari Kiamat.


Banyak kategori orang yang boleh memberi  syafaat kepada orang lain dengan izin Allah, antara anak yang meninggal dunia ketika masih kecil. Rupanya dalam kesedihan ibu bapa kehilangan anak, sepatutnya mereka bersyukur kerana telah ada saham di Mahsyaar nanti. Anak mereka itu boleh memberi syafaat kepada ibu bapanya. Walau siapa pun ibu bapanya, selagi masih beriman, tetap mereka akan cari dan memberikan syafaat.

Jadi mana-mana ibu bapa yang kematian anak ketika mereka belum akil baligh, usahlah terlalu berduka kerana anak itu bahagia di syurga Allah dan anak itu boleh memberikan syafaat kepada ibu bapanya pulak.Anak-anak ini menjadi penghuni syurga. Anak-anak itu akan menarik ibu bapa ke syurga.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

1 comments:

KhairulNawawi said...

mohon share ya ukhti.